Eftersom fattig snarare har att göra med inkomst än tillgångar i dagligt tal (för vi är väl överens att den med hög inkomst men utan tillgångar inte är fattig?) så har du nog missuppfattat något. Den som har råd att betala räntor och amorteringar på ett 8milj lån är rik.

• Gilla
tracker
  • Laddar…
injonil skrev:
Eftersom fattig snarare har att göra med inkomst än tillgångar i dagligt tal (för vi är väl överens att den med hög inkomst men utan tillgångar inte är fattig?) så har du nog missuppfattat något. Den som har råd att betala räntor och amorteringar på ett 8milj lån är rik.

Oavsett inkomst skulle jag säga att den som har åtta miljoner på banken är rikare än den som "tvingas" låna samma summa för att köpa ett hus. Men jag är kanske gammaldags.

Jag tror priserna går ner eller åtminstone stannar av i år 2015. Orsaken är det talas om att införa både amorteringskrav och slopat ränteavdrag. Blir båda av så tvärstannar nog marknaden. Som andra orsak att vi nyss köpt större och skulle inte förvåna mig om det toppat nu :-).

Vad tror ni kloka här?

Vi har i Sverige just nu negativ inflation. Konsumentpriserna står inte still, utan backar försiktigt. Det betyder´att stillastående huspriser skulle motsvara fortsatt uppvärdering av bostäder jämfört med annan konsumtion.

Så länge de e bostadsbrist å låga räntor så tror ja de kommer öka, amorterar gör väll dom flesta endå.

I det långa loppet kan inte ens akut bostadsbrist förmå befolkningen att tilllåta bostadskostnaderna bli så stora att man helt saknar medel för annan konsumtion. Om det visar sig att vi kommit in i en period av stadigvarande deflation kommer det att kortsiktigt ge utrymme för ökade bostadspriser. Men detta utrymme motverkas givetvis av att deflationen bara är ett uttryck för djupnande ekonomisk kris, följd av minskande hushållsinkomster.

Dessutom råder i hela landet inte samma bostadsbrist som stockholmaren är van vid. De regionala skillnaderna kommer att öka.

Stockholmarna flyttar utanför mot billigare mindre städer å driver upp dom priserna, så dom stadsborna i sin tur flyttar ut mot billigare samhällen å driver upp dom priserna, så ser de ut just nu där ja bor utanför Västerås. Det är ju bra pendlings möjligheter med tåg å E18 som är utbyggd nu,.

Mikael_L
Jo, men vågorna når inte Dorotea eller Bengtsfors.

• Gilla
Johan Olsson
  • Laddar…
Saltis skrev:
Jag tror priserna går ner eller åtminstone stannar av i år 2015. Orsaken är det talas om att införa både amorteringskrav och slopat ränteavdrag. Blir båda av så tvärstannar nog marknaden. Som andra orsak att vi nyss köpt större och skulle inte förvåna mig om det toppat nu :-).

Vad tror ni kloka här?

De kommer införa amoreringskrav och kanske högre kontantinsats jag tror inte det kommer bidra till fallande priser utan bara göra det ännu svårare för förstagångsköparna att ta sig in på bostadsmarknaden.
Och de kommer gynna dom som hyr ut hus och lägenheter eller i andra hand då de kan ta ännu högra priser pga efterfrågan.
Det pratades ju mycket om att 15% regeln skulle stabilisera marknaden, men den hjälper knappast dem som ska ta sig in på marknaden.
Hellre låg insats och högre krav på amortering tror jag sverige skulle må bättre av men det är ju inte bankernas melodi de vill ju låna ut pengar.

Mikael_L skrev:
Fattiga kanske vill?
Missförstå mig rätt. Vi talar inte om fattigmanshus i meningen hus som man inte måste vara rik för att bebo. Vi talar om kategorihus, dit man hänvisar "ömmande fall". Om stat och kommun bestämmer sig för att bygga den sortens bostäder kommer det tveklöst att göra dagens "utanförskap" till en mild sommarbris jämfört den stämpel som följer av att bo i en sådan asyl.

Miljonprogrammets stora finess var att förse hushåll med generellt bostadsbidrag, och rätten att själva välja i vilket bostadsområde man ville bo, och med vilken upplåtelseform.

Andy78 skrev:
Vem är mest fattig den som köper ett enkelt hus för 2 miljoner, eller den som som köper en hus för 8? när båda lånar pengar?
Jag skulle säga att den som lånar två miljoner och den som med samma kontantinsats lånar åtta miljoner är precis lika fattiga. Men bara den dag de förvärvar sina hus. Sen kan det gå lite hur som helst.

• Gilla
Saltis
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Jag skulle säga att den som lånar två miljoner och den som med samma kontantinsats lånar åtta miljoner är precis lika fattiga. Men bara den dag de förvärvar sina hus. Sen kan det gå lite hur som helst.
Ja det blir en väldig ekonomisk hävstångseffekt i lånade miljoner både upp och ner. Så efter 10 år kan familjernas ekonomi skilja sig rejält beroende på hur huspriserna utvecklats.

Filosofiska värderingar är intressanta.
Men trenden är väl att priserna på boende alltid har ökat utom vid händelse av världskrig.

Apropå rikedom måste den som ha minst lån vara den som är mest rik eller minst skuldtyngd.

Nu var det länge sedan den här tråden var igång på riktigt, men allas vår vän Stellan (på KTH) är ju i farten igen. Hur många år har han varit igång nu?

Skam den som ger sig. Håller man på tillräckligt länge så måste det ju bli rätt någon gång... ;)

Mikael_L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.