5 437 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Vilka ritningar ska finnas i huspärmen?
Hej! Vi håller på och bygger med totalentreprenad och jag undrar om el- och VVS ritningar ingår automatiskt i huspärmen som man borde får senaste i samband med sista besiktningen. Är det ngn som har fått det redan tidigare från sin husleverantör (utan extrakostnad)? Och varifrån kan man hitta svensk standard för t.ex antal eluttag
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Den kommun jag bor i kräver även in vvs ritningarna när man söker bygglov, men det varierar mellan olika delar av landet.B ByggareZ skrev:Hej! Vi håller på och bygger med totalentreprenad och jag undrar om el- och VVS ritningar ingår automatiskt i huspärmen som man borde får senaste i samband med sista besiktningen. Är det ngn som har fått det redan tidigare från sin husleverantör (utan extrakostnad)? Och varifrån kan man hitta svensk standard för t.ex antal eluttag
Bygglovsritningarna är offentliga dokument.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Begreppet huspärm är nog inte definierat I princip kan de nog nöja sig med att sätta in ett reklamblad för husmodellen i fyrfärg, så har de levererat huspärmen.
De ritningar du frågar efter finns ev. hos kommunen, från bygglovsansökan. Om du inte får ut dem från entreprenören.
Fast elritningar är ofta bara preliminära, shablon tror jag, och de uppdateras nog inte.
De ritningar du frågar efter finns ev. hos kommunen, från bygglovsansökan. Om du inte får ut dem från entreprenören.
Fast elritningar är ofta bara preliminära, shablon tror jag, och de uppdateras nog inte.
Det borde framgå av avtalet med entreprenören men de lär väl inte bygga utan ritningar och har man tagit fram handlingar specifikt för ditt bygge så borde du få dem vid överlämnande.
Är huset redan färdigbyggt eller i vilket skede är ni i byggandet?
Som @Snailman skriver så brukar kommunerna vilja ta del av installationshandlingar också. Inte vid bygglov men vid tekniskt samråd innan de ger startbesked.
Din KA bör (i min mening måste) också ta del av dem om han ska göra ett ordentligt jobb.
Svensk standard för el är SS 436 40 00 (https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/elinstallationsreglerna-ss-4364000/) men det är inget som en privatperson kommer åt. Du får prata med en elkonsult om du har frågor. När det gäller eluttag är en enkel regel att de ska sitta så att man kan nå överralt med en 3-meters grenkontakt som man kan köpa på de flesta stormarknader.
Är huset redan färdigbyggt eller i vilket skede är ni i byggandet?
Som @Snailman skriver så brukar kommunerna vilja ta del av installationshandlingar också. Inte vid bygglov men vid tekniskt samråd innan de ger startbesked.
Din KA bör (i min mening måste) också ta del av dem om han ska göra ett ordentligt jobb.
Svensk standard för el är SS 436 40 00 (https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/elinstallationsreglerna-ss-4364000/) men det är inget som en privatperson kommer åt. Du får prata med en elkonsult om du har frågor. När det gäller eluttag är en enkel regel att de ska sitta så att man kan nå överralt med en 3-meters grenkontakt som man kan köpa på de flesta stormarknader.
En bra sammansatt huspärm är guld värt. Den vi fick från Småladsvillan hade alla ritningar man kan tänka sig, alla instruktionsbäcker till vitvaror, skötselråd för hus och en massa annat. Det enda som nu 15 år senare inte höll måttet var själva pärmen som har vittrat sönder och fått kastas.
Huset är inte alls färdig än. Och vi fick också alla tänkbara ritningar med i vårt förra hus (A-hus) som byggdes för 20 år sedan, men i det här fallet verkar vår nuvarande leverantör inte ha samma syn på saken. Känns svårt att veta i fall vi behöver komplettera något, om vi inte vet utgångsläget.
Skickar slutsvaret gällande elritningar. Vi har nu flyttat in i huset och det blev inga elritningar från husfirman p.g.a. husleverantören skulle ha tagit 10.000 sek extra för de. Men som tur var elektrikern vi hade var både vettig och duktig, så slutresutat med antal uttag mm. blev bra. Det här är bra att känna till för er som är i planeringsfasen och ska bygga nytt..B ByggareZ skrev:Hej! Vi håller på och bygger med totalentreprenad och jag undrar om el- och VVS ritningar ingår automatiskt i huspärmen som man borde får senaste i samband med sista besiktningen. Är det ngn som har fått det redan tidigare från sin husleverantör (utan extrakostnad)? Och varifrån kan man hitta svensk standard för t.ex antal eluttag
Klicka här för att svara