23 062 läst ·
136 svar
23k läst
136 svar
Husmarknaden i slutet av 2022
Mäklare är ju också obotliga optimister. Vid varje månad som vi får mäklarstatistik med stora nedgångar försöker de alltid hitta orsaker till att det ska vända imorgon.J Jaggatagga skrev:Fanns ju mäklare 2005 också som krängde samma hus som idag fast för en tredjedel av priset. Men visst det är ju lättare få sig en fin bit av kakan om den är stor.
Jag har också noterat det. Jag tror också att det är ganska vanligt att mäklare råder säljare att inte sälja till lägre pris.
Jag har sedan sommaren letat efter en "uppgradering" av bostad. Av de fem hus jag var intresserade av så är det bara ett som slutade med att huset såldes. I två av fallen så sa mäklaren att de rekommenderade säljaren att försöka igen senare istället för att ta buden som lagts.
Det finns dock mäklare som är ärliga som min granne. Hans tips är, sälj nu, det är värre imorgon. Vilket visat sig stämma väldigt väl
I den lilla ankdamm jag är intresserad av (Ekerö utanför sthlm) tycker jag att försäljningspriserna håller sig relativt högt jämfört med tidigare.
Vad missar jag? Är det "bara" de attraktivaste objekten som sålts och de övriga får inga bud eller skambud och dras tillbaka?
Ekerö
https://www.hemnet.se/salda/bostader?housing_form_groups[]=houses&location_ids[]=17896&selling_price_max=10000000&subscription=40058227
Vad missar jag? Är det "bara" de attraktivaste objekten som sålts och de övriga får inga bud eller skambud och dras tillbaka?
Ekerö
https://www.hemnet.se/salda/bostader?housing_form_groups[]=houses&location_ids[]=17896&selling_price_max=10000000&subscription=40058227
Redigerat:
Priserna verkar inte ha fallit på Ekerö, nej. Frågan är om det gjorts tullräckligt många avslut sedan sommaren för att se något? Man får kanske titta på individuella objekt för att ta tempen.sysmali skrev:
Om du är ensam budgivare är ju motparten i förhandlingen säljaren och inte andra köpare.Krilleman skrev:
Alla pris och bud påstås ju såklart vara sista priset kompis så bry dig inte alls om någon påstår att det är absolut absolut jättesista priset som ligger.
Om du vill kan du ju syna och lägga ett lågt bud och se vad som händer. Ingen skada skedd.
Jag la ett bud på 1.9 när säljaren ville ha 2.9 (renoveringsobjekt) och mäklaren försökte hålla mig på kroken i en månad. Det är inte så att de blockar ditt nummer.
Ta inte tips från mig förövrigt.
Z ZipLock skrev:Hade hoppats på lite lägesrapporter från husmarknaden på forumet, men i brist på sådana får jag bidra med en egen. Följande är mina subjektiva och icke statistiskt underbyggda observationer från Uppsalatrakten:
- Det finns mycket hus till salu. Min sökning på Hemnet över Uppsala och Knivsta har just nu 170 hus till salu. Den högsta siffra jag sett tidigare har varit kring 110 hus på våren 2021.
- Det finns "bättre" hus till salu än under corona-åren. Då var det mycket som bytte ägare utan att komma ut på marknaden eller blev "borttagen före visning".
- Utgångspriserna verkar ha justerats upp. Mäklarna/säljarna förväntar sig inte vild budgivning och justerar i stället upp utgångspriset.
- Det är väldigt mycket mindre folk på visningarna än före sommaren.
- Budgivningarna är obefintliga eller tröga.
Anekdot: För ett tag sedan var vi på visning. Ett hus i en bra del av staden med ett bra läge. En del ytskikt och ett badrum behövde åtgärdas, men i övrigt okej. För ett år sedan hade det varit 20 familjer på visningen och plus 10-20% budgivning. Nu var det tre sällskap på visningen och ett av dem vände mer eller mindre i dörren.
Håller med om din spaning, trist att vara säljare och inte bli av med sitt objekt.
Jag tänker inte ens skambuda, helrenovering krävs, och då menar jag allt.J Jaggatagga skrev:Om du är ensam budgivare är ju motparten i förhandlingen säljaren och inte andra köpare.
Alla pris och bud påstås ju såklart vara sista priset kompis så bry dig inte alls om någon påstår att det är absolut absolut jättesista priset som ligger.
Om du vill kan du ju syna och lägga ett lågt bud och se vad som händer. Ingen skada skedd.
Jag la ett bud på 1.9 när säljaren ville ha 2.9 (renoveringsobjekt) och mäklaren försökte hålla mig på kroken i en månad. Det är inte så att de blockar ditt nummer.
Ta inte tips från mig förövrigt.
Fönster, kök, barum, avlopp, vatten, värme, el, yttertak, dränering.
Jag sitter lugnt i båden och ror sakta vidare med mina åror!
Jaha, den tankegången insåg jag inte att det gick att tolka som först nu...C cpalm skrev:
Ursäkta otydligheten.
Det jag menade var hur mäklaren tänker när jag är ensam på visningen, men han propsar på att priset är helt rätt, trots att det var många hundra tusen över vad som det verkliga priset borde ha varit.
Inget pris är helt rätt först någon är villig att betala det.
Gissar på att säljaren bestämt sig för en summa (enligt "gamla" prissättningen) och vägrar släppa det för mindre.
Exakt detta jag stöter på. Mäklare i hus som legat på hemnet i månader läxar upp spekulanterna som budar under utgångspris om vad huset "egentligen" är värt, Summor som de aldrig kommer få bud på kan ju knappast huset vara värt rent logiskt.Krilleman skrev:
Jaha, den tankegången insåg jag inte att det gick att tolka som först nu...
Ursäkta otydligheten.
Det jag menade var hur mäklaren tänker när jag är ensam på visningen, men han propsar på att priset är helt rätt, trots att det var många hundra tusen över vad som det verkliga priset borde ha varit.
Inget pris är helt rätt först någon är villig att betala det.
Gissar på att säljaren bestämt sig för en summa (enligt "gamla" prissättningen) och vägrar släppa det för mindre.
Var på ett annat hus som samma mäklare sålde för över 11 msek till nuvarande ägare för något år sedan (som nu ska sälja). Det ligger uppe lite under 10 och har efter många om och men bud lite över 8. Mäklaren stod och tjatade på visningen att han minsann sålde det FÖR 11 MILJONER för inte så länge sen. Som om vi potentiella köpare skulle bry oss om det. När han sålde huset var boräntan för folk i Stockholm under 1%, maten +20% billigare och vi hade haft reallöneökningar i åratal. Nu har kostnaden för att leva ökat 3-400% iom ränteökningen och reallönerna tillbaka på nivåer från 2016. Rimligt att priserna också är på 2016 års nivåer snarare än 2021 års.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
I högre prissegment är köparen ofta inte lika låneberoende, värre är det för de "vanliga" människorna med vanliga jobb som tidigare tittade på och köpte hus över 5 mkr i ej centrala lägen/på landet.sysmali skrev:
De kan nog få sitta med dem ett tag då köparen har försvunnit, hens lånelöfte har krympt från banken.
Vet inte hur mycket jag tror på detta. Jag ser STORA nedgångar i Djursholms och Finbromma sedan i vintras.I InsidersUnited skrev:I högre prissegment är köparen ofta inte lika låneberoende, värre är det för de "vanliga" människorna med vanliga jobb som tidigare tittade på och köpte hus över 5 mkr i ej centrala lägen/på landet.
De kan nog få sitta med dem ett tag då köparen har försvunnit, hens lånelöfte har krympt från banken.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
I de högre prissegementen är lånedelen av köpesumman lägre. Det är inget jag hittar på. Det är kanske därför det är lättare att sänka priset när man bara tar av vinsten från en kanske 15 årig bostadskarriär. Köpte du exvis för 6 mkr i Täby för 10 år sedan, huset var värt 13 mkr på toppen 2021 och du nu behöver sälja för 9 så är det ju inte så hårt. Har du belånat upp dig till 13 så är det ju ett problem, men det ska dessa nästan ha.
Jag tror väldigt många mäklare, precis som husägare, aldrig har varit med om en riktig längre nedgång elelr nedgång överhuvutaget och har antagligen panik. Många av dem kommer definitivt byta karriär då det kommer bli större konkurrans och svårare att tjäna bra bonus på överprisningen.Aaake37 skrev:Exakt detta jag stöter på. Mäklare i hus som legat på hemnet i månader läxar upp spekulanterna som budar under utgångspris om vad huset "egentligen" är värt, Summor som de aldrig kommer få bud på kan ju knappast huset vara värt rent logiskt.
Var på ett annat hus som samma mäklare sålde för över 11 msek till nuvarande ägare för något år sedan (som nu ska sälja). Det ligger uppe lite under 10 och har efter många om och men bud lite över 8. Mäklaren stod och tjatade på visningen att han minsann sålde det FÖR 11 MILJONER för inte så länge sen. Som om vi potentiella köpare skulle bry oss om det. När han sålde huset var boräntan för folk i Stockholm under 1%, maten +20% billigare och vi hade haft reallöneökningar i åratal. Nu har kostnaden för att leva ökat 3-400% iom ränteökningen och reallönerna tillbaka på nivåer från 2016. Rimligt att priserna också är på 2016 års nivåer snarare än 2021 års.
Min personliga uppfattning är att det ska ner bra mkt mer än de 10-30% vi ser idag. Det är synd man inte är i köptankar under 2023.
De skulle jag inte säga, vi får just nu bud på 2,5 miljon lägre än innan pandemin. Så mycket ökade inte våra hus i vårt område under pandemin. Folk prutar för mycket, förösker köpa ett hus dom aldrig annars skulle ha chansen att köpa, inte på en svalare marknad heller alltså.
S SueCia skrev:
Vi hade nästan 15 år av konstant uppgång, det är klart att det skall ner långt mer än före pandemin, redan då var det relativt sett överhettat.L Linble skrev:
Totalkostnaden för husägande kommer under 2023 vara 200%+ dyrare än 2021.
Det är inte nu det är billigt, det var då det var dyrt.
Så det är nog samma skrå personer som budar, bara att de inte har råd eller lust att lägga högre bud och då är helt enkelt inte objektet värt mer.
Men det kommer en tid om ett antal år när det är ännu dyrare igen