23 203 läst ·
136 svar
23k läst
136 svar
Husmarknaden i slutet av 2022
Jag har gått på många visningar för hus som jag inte är intresserad av att köpa.H Haste skrev:
Ser inget konstigt i det. Sondera marknaden och få en känsla för objektet går ej att göra på hemnet.
Dessutom får man ovärderlig information om klientelet i just det området i relation till prisbilden.
Vi köpte tidigt i pandemin, vi la ut huset samtidigt som skiten träffade fläkten!
Vi fick inte huset sålt första vändan där i mars/april men folk var antagligen lite nervösa av alla domedagsrubriker.
Var fullt på visningarna men ingen vågade köpa.
Sen där mitt i sommaren la vi ut igen o då small det direkt o huset såldes.
Och då när vi letade hus så låg det typ 20-30objekt ute konstant som passerade genom vårat filter. Dippade ner mot 15 ibland.
Dom husen vi kollade på var det måttliga budgivningar på, men vi lyckades få ett avslut i september 2020 mes inflytt december 2020.
Kollar man nu på hemnet så ligger det ute 59 hus istället för typ 20-25 under pandemin.
Vissa hus som jag tycker borde blivit sålda direkt ligger osålda tills dom försvinner och kommer upp som uthyres på Facebook.
Nu i våras och under sommaren var det upp mot 80 objekt till salu konstant, o då såldes det fler hus. Men nu säljs det väldigt lite.
Så summasummarum, folk vill sälja men ingen vill köpa eller köpa för priser som säljarna inte accepterar, så lokalt här är marknaden den sämsta på länge för säljarna, köparna har dock ett enormt utbud med chans till fynd.
Vi fick inte huset sålt första vändan där i mars/april men folk var antagligen lite nervösa av alla domedagsrubriker.
Var fullt på visningarna men ingen vågade köpa.
Sen där mitt i sommaren la vi ut igen o då small det direkt o huset såldes.
Och då när vi letade hus så låg det typ 20-30objekt ute konstant som passerade genom vårat filter. Dippade ner mot 15 ibland.
Dom husen vi kollade på var det måttliga budgivningar på, men vi lyckades få ett avslut i september 2020 mes inflytt december 2020.
Kollar man nu på hemnet så ligger det ute 59 hus istället för typ 20-25 under pandemin.
Vissa hus som jag tycker borde blivit sålda direkt ligger osålda tills dom försvinner och kommer upp som uthyres på Facebook.
Nu i våras och under sommaren var det upp mot 80 objekt till salu konstant, o då såldes det fler hus. Men nu säljs det väldigt lite.
Så summasummarum, folk vill sälja men ingen vill köpa eller köpa för priser som säljarna inte accepterar, så lokalt här är marknaden den sämsta på länge för säljarna, köparna har dock ett enormt utbud med chans till fynd.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Vore intressant att se kurvorna för 2019, 2020; 2021. Kan du fixa dem? Skillnad på stad och övriga landet?J Jaggatagga skrev:Jag är inte så säker på att det finns ett uppdämt behov. Jag gjorde en graf över summan av antalet sålda villor de senaste sex månaderna och summan avviker inte så mycket från tidigare nivåer. Dvs. för varje månad, summan av antalet sålda de senaste 6 månaderna.
(Källa).
[bild]
Det är ca 2000 färre villor som sålts jämför med 2020 och 2019 de senaste sex månaderna. Ingen jätteskillnad.
Och om det finns ett uppdämt behöv av att köpa finns det ju också ett uppdämt behov av att sälja.
Gärna också till dagens datum.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Det finns massor av hus ute på marknaden nu och de står till salu hur länge som helst. Betvivlar inte din kurva, kan det vara skillnad på stad och övriga landet? Vore bra om du har möjlighet göra de kurvorna som jag skrev i mitt förra inlägg. Tycker att det är mycket intressant att se.J Jaggatagga skrev:Jag är inte så säker på att det finns ett uppdämt behov. Jag gjorde en graf över summan av antalet sålda villor de senaste sex månaderna och summan avviker inte så mycket från tidigare nivåer. Dvs. för varje månad, summan av antalet sålda de senaste 6 månaderna.
(Källa).
[bild]
Det är ca 2000 färre villor som sålts jämför med 2020 och 2019 de senaste sex månaderna. Ingen jätteskillnad.
Och om det finns ett uppdämt behöv av att köpa finns det ju också ett uppdämt behov av att sälja.
Tyvärr sträcker sig bara datan 48 månader bakåt och oktober har inte släppts än. Finns heller inget "stad" och "landsbygd"-filter.H HEM2121 skrev:
Det är svårt att veta om lokala variationer är slump eller systematiska då urvalet är så litet. I min kommun måste man typ dra medelvärden över 1,5år för att se prisutvecklingen för att det är så få avslut i förhållande till variationen på priset.H HEM2121 skrev:
Du kan ju titta på statistik över utbudet på Hemnet. (Länk)
Varje år har utbudet varit högre före sommaren än efter förutom i år. Men 2014 verkar fortfarande vara rekordåret. Dock så är det tydligt att utbudet är "stort". Förmodligen pga att säljarna inte säljer till marknadspris.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Utbudet är stort, folk avvaktar, säjlarna vill inte sälja till vilket pris som helst, också psykologiskt då man anser sitt hem mer värt och ”gamla priser sitter kvar”.J Jaggatagga skrev:Tyvärr sträcker sig bara datan 48 månader bakåt och oktober har inte släppts än. Finns heller inget "stad" och "landsbygd"-filter.
Det är svårt att veta om lokala variationer är slump eller systematiska då urvalet är så litet. I min kommun måste man typ dra medelvärden över 1,5år för att se prisutvecklingen för att det är så få avslut i förhållande till variationen på priset.
Du kan ju titta på statistik över utbudet på Hemnet. (Länk)
Varje år har utbudet varit högre före sommaren än efter förutom i år. Men 2014 verkar fortfarande vara rekordåret. Dock så är det tydligt att utbudet är "stort". Förmodligen pga att säljarna inte säljer till marknadspris.
Ja, det finns ju ett par ”gyllene” helger på året. Säkert förknippat att man flytta in innan semester och jul.
Ska kolla på hemmet, man kan ju se utvecklingen men det hade ju också varit intressant ta ta med andra faktorer som kan påverka. Men en sån omfattade statistik tar tid om man ska göra det grundligt. Ja, jag gillar statistik som beslutsunderlag om det skulle undgått någon.
Folk avvaktar eftersom säljarna inte vill sälja till marknadspris i många fall. De vill ha vinter 21/22 priser vilket är omöjligt att få.H HEM2121 skrev:Utbudet är stort, folk avvaktar, säjlarna vill inte sälja till vilket pris som helst, också psykologiskt då man anser sitt hem mer värt och ”gamla priser sitter kvar”.
Ja, det finns ju ett par ”gyllene” helger på året. Säkert förknippat att man flytta in innan semester och jul.
Ska kolla på hemmet, man kan ju se utvecklingen men det hade ju också varit intressant ta ta med andra faktorer som kan påverka. Men en sån omfattade statistik tar tid om man ska göra det grundligt. Ja, jag gillar statistik som beslutsunderlag om det skulle undgått någon.![]()
Om säljarna blev mer realistiska skulle det bli proppen ur
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ja, samtidigt som de vill vänta och se var räntorna tar vägen. Det är ett stor affär och de vill ju veta vad det kostar dem i månaden. Försäljningen kommer säkert att sätta igång så fort läget har stabiliserats. Hus med eluppvärmning, där kommer säkert huspriserna bli lägre. Beror väl på vad elpriserna blir i framtiden och rädslan för elpriserna.Aaake37 skrev:
Antalet avslut har kanske gått ner 10%, vilket inte är särskilt mycket egentligen. Om man tittar på grafen jag gjorde så är det typ 2000 till 3000 villor som inte sålts de senaste sex månaderna av ca 33 000 som "borde" ha sålts om vi antar att samma cykliska rörelse hade följts.H HEM2121 skrev:
I september i år såldes 4947 villor. 2016 såldes 5305 stycken i september. Om vi ska börja prata om att försäljningarna "kommer sätta igång" så tänker jag mig att antalet avslut i september skulle behöva ha gått ner till under 4000 avslut eller i alla fall markant lägre än normalt. Inte vara ungefär som vanligt.
Mm. Att inte vilja sälja till marknadspris är ju samma sak som att tro att priserna kommer gå upp mer än alla andra överlag tror. Det är ju bara då det är värt att inte sälja.Aaake37 skrev:
Lokalt kan det ju vara värt att vänta, om det tex. vanligtvis säljs ca 10 hus per år i orten och det i år sålts 15, så kanske det är dumt att vara nr 16 om poolen spekulanter tömts lite. Men det kan ju inte vara sant över hela marknaden att det bara handlar om att hitta "rätt köpare".
Frågan är hur mycket oviljan hos många att sälja till marknadspris håller uppe priset för de som faktiskt säljer.
Nja. Det beror ju på vart ser ligger. Att borra och installera bergvärme är 200k. En spottstyver i storstäderna.H HEM2121 skrev:Ja, samtidigt som de vill vänta och se var räntorna tar vägen. Det är ett stor affär och de vill ju veta vad det kostar dem i månaden. Försäljningen kommer säkert att sätta igång så fort läget har stabiliserats. Hus med eluppvärmning, där kommer säkert huspriserna bli lägre. Beror väl på vad elpriserna blir i framtiden och rädslan för elpriserna.
Ingen vill betala överpris. De flesta vill bara sälja till rejäla överpriser. Därav problemet. Ingen som inte sålt själv vågar heller köpa med risk för överpris
Det sistnämnda stämmer nog delvis.J Jaggatagga skrev:Antalet avslut har kanske gått ner 10%, vilket inte är särskilt mycket egentligen. Om man tittar på grafen jag gjorde så är det typ 2000 till 3000 villor som inte sålts de senaste sex månaderna av ca 33 000 som "borde" ha sålts om vi antar att samma cykliska rörelse hade följts.
I september i år såldes 4947 villor. 2016 såldes 5305 stycken i september. Om vi ska börja prata om att försäljningarna "kommer sätta igång" så tänker jag mig att antalet avslut i september skulle behöva ha gått ner till under 4000 avslut eller i alla fall markant lägre än normalt. Inte vara ungefär som vanligt.
Mm. Att inte vilja sälja till marknadspris är ju samma sak som att tro att priserna kommer gå upp mer än alla andra överlag tror. Det är ju bara då det är värt att inte sälja.
Lokalt kan det ju vara värt att vänta, om det tex. vanligtvis säljs ca 10 hus per år i orten och det i år sålts 15, så kanske det är dumt att vara nr 16 om poolen spekulanter tömts lite. Men det kan ju inte vara sant över hela marknaden att det bara handlar om att hitta "rätt köpare".
Frågan är hur mycket oviljan hos många att sälja till marknadspris håller uppe priset för de som faktiskt säljer.
Väldigt många optimister därute om man är snäll. Girigbukar om man är elak. Har sett ett tiotal hus ligga ute i omgångar sen tidigt i somras. Ett flertal hade i somras bud högre än vad de idag har som utgångspris. De var giriga och trodde de kunde få mer om de väntade.
De som försöker vänta ut marknaden verkar tro att det ska vända om någon månad eller två. De kan inte ha sett en enda nyhetssändning 2022.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 623 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 623 inlägg
Ja, så är det. Problemet är nog inte girigheten utan en frustration över att de inte får lika mycket betalt nu som tidigare, mer psykiskt tror jag. Men säljer de nu och köper en annan villa blir ju mellanskillnaden ungefär detsamma. Vi får väl se vad som händer nästa år på villamarknaden.Aaake37 skrev:Det sistnämnda stämmer nog delvis.
Väldigt många optimister därute om man är snäll. Girigbukar om man är elak. Har sett ett tiotal hus ligga ute i omgångar sen tidigt i somras. Ett flertal hade i somras bud högre än vad de idag har som utgångspris. De var giriga och trodde de kunde få mer om de väntade.
De som försöker vänta ut marknaden verkar tro att det ska vända om någon månad eller två. De kan inte ha sett en enda nyhetssändning 2022.
Precis. De villor jag tittar på kostar fortfarande 10 msek och de har oftast pantbrev runt 2-3 msek så det är ju inte så att de sitter i båten direkt. De köper ju som du säger på samma marknad. Har pratat med mäklare som suckar över sina säljares brist på realism och pragmatik under hösten.H HEM2121 skrev:
Fanns ju mäklare 2005 också som krängde samma hus som idag fast för en tredjedel av priset. Men visst det är ju lättare få sig en fin bit av kakan om den är stor.J Jerald Stuartson skrev:
Jag har också noterat det. Jag tror också att det är ganska vanligt att mäklare råder säljare att inte sälja till lägre pris.Aaake37 skrev:Det sistnämnda stämmer nog delvis.
Väldigt många optimister därute om man är snäll. Girigbukar om man är elak. Har sett ett tiotal hus ligga ute i omgångar sen tidigt i somras. Ett flertal hade i somras bud högre än vad de idag har som utgångspris. De var giriga och trodde de kunde få mer om de väntade.
De som försöker vänta ut marknaden verkar tro att det ska vända om någon månad eller två. De kan inte ha sett en enda nyhetssändning 2022.
Jag har sedan sommaren letat efter en "uppgradering" av bostad. Av de fem hus jag var intresserade av så är det bara ett som slutade med att huset såldes. I två av fallen så sa mäklaren att de rekommenderade säljaren att försöka igen senare istället för att ta buden som lagts.
Redigerat: