Hade hoppats på lite lägesrapporter från husmarknaden på forumet, men i brist på sådana får jag bidra med en egen. Följande är mina subjektiva och icke statistiskt underbyggda observationer från Uppsalatrakten:

  • Det finns mycket hus till salu. Min sökning på Hemnet över Uppsala och Knivsta har just nu 170 hus till salu. Den högsta siffra jag sett tidigare har varit kring 110 hus på våren 2021.
  • Det finns "bättre" hus till salu än under corona-åren. Då var det mycket som bytte ägare utan att komma ut på marknaden eller blev "borttagen före visning".
  • Utgångspriserna verkar ha justerats upp. Mäklarna/säljarna förväntar sig inte vild budgivning och justerar i stället upp utgångspriset.
  • Det är väldigt mycket mindre folk på visningarna än före sommaren.
  • Budgivningarna är obefintliga eller tröga.

Anekdot: För ett tag sedan var vi på visning. Ett hus i en bra del av staden med ett bra läge. En del ytskikt och ett badrum behövde åtgärdas, men i övrigt okej. För ett år sedan hade det varit 20 familjer på visningen och plus 10-20% budgivning. Nu var det tre sällskap på visningen och ett av dem vände mer eller mindre i dörren.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
Vi har hittat ett dyrare hus som vi är intresserade av. Känns som kanonläge att köpa det. Det ”lilla” problemet är bara att vi knappt verkar kunna sälja vårat utan att gå ner 20% från toppnivåerna vilket äter upp för mycket kontantinsats.

Så det blir nog att sitta still i båten :(
 
S
D Daniel Eriksson1 skrev:
Vi har hittat ett dyrare hus som vi är intresserade av. Känns som kanonläge att köpa det. Det ”lilla” problemet är bara att vi knappt verkar kunna sälja vårat utan att gå ner 20% från toppnivåerna vilket äter upp för mycket kontantinsats.

Så det blir nog att sitta still i båten :(
Det är ju fortfarande fantastiskt bra läge att sälja. Det är långt kvar ner till pre-covid nivåer.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Det är ju fortfarande fantastiskt bra läge att sälja. Det är långt kvar ner till pre-covid nivåer.
Bilden i vårt lokalområde är att de som har sålt efter sommaren har gått ner rejält. De som ligger strax under tidigare nivåer får inte ens skambud.
 
S
D Daniel Eriksson1 skrev:
Bilden i vårt lokalområde är att de som har sålt efter sommaren har gått ner rejält. De som ligger strax under tidigare nivåer får inte ens skambud.

Om de sätter ut hus med priser som gällde före Corona lär de säljas på en gång. Så är det åtminstone här. Därför är det fortfarande grymt bra säljläge.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Om de sätter ut hus med priser som gällde före Corona lär de säljas på en gång. Så är det åtminstone här. Därför är det fortfarande grymt bra säljläge.
Här är det så avvaktande att om det inte är uppenbart kanonbilligt så vågar ingen köpa. Mycket osäkerhetsfaktorer kring framtida kostnader på i stort sett allt.
 
Krilleman
I lilla länet D så går marknaden för hus desto trögare.

I "mitt" lilla samhälle så blir dom knappt av med husen alls.

Det som var "borttagen före visning" för ganska stora summor i utgångspris existerar inte längre alls.

Budgivning finns knappt längre. Dom sista husen, jag sett som blivit sålda i oktober, har fått enstaka bud på utgångspris eller straxt under och omgående efter dessa bud registrerats har bostaden blivit borttagen från marknaden som "såld!".

Flera hus har dom sänkt utgångspriset på men ligger kvar som till salu.

Kraftig nedgång till våren utefter hur det blir med elpriser, riksbanken och räntehöjningar, är att vänta enligt min personliga spåkula.
 
S
D Daniel Eriksson1 skrev:
Här är det så avvaktande att om det inte är uppenbart kanonbilligt så vågar ingen köpa. Mycket osäkerhetsfaktorer kring framtida kostnader på i stort sett allt.
Men frågan är, har dom sänkt priserna till pre covid? Eller vad räknas som billigt?
 
D Daniel Eriksson1 skrev:
Vi har hittat ett dyrare hus som vi är intresserade av. Känns som kanonläge att köpa det. Det ”lilla” problemet är bara att vi knappt verkar kunna sälja vårat utan att gå ner 20% från toppnivåerna vilket äter upp för mycket kontantinsats.

Så det blir nog att sitta still i båten :(
Då får ni nog stanna i båten länge. När priserna på det ni vill sälja går upp igen, så går det ju också upp på det objekt ni vill köpa.

För den som bara ska byta boende finns det nog egentligen aldrig någon tid för klipp - bara för den som köper sitt första eller säljer sitt sista.
 
  • Gilla
preben89
  • Laddar…
B b8q skrev:
Då får ni nog stanna i båten länge. När priserna på det ni vill sälja går upp igen, så går det ju också upp på det objekt ni vill köpa.

För den som bara ska byta boende finns det nog egentligen aldrig någon tid för klipp - bara för den som köper sitt första eller säljer sitt sista.
Vem sa nåt om klipp?
Jag köper och säljer hellre i en snabb marknad även om både det jag säljer och köper blir dyrare.

Det som är "farligt" på riktigt är ju att köpa något och sedan inte få sålt sitt eget.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Det r klart att man får sitt eget sålt men kanske inte till det pris man skulle önska.
 
Jag har noterat en generell sänkning av priserna där jag bor. Den är svår att uppskatta i procent, men det blir fortfarande avslut.

Dock så verkar prisraset väldigt stort på det jag kallar för b-sortimentet. Dvs. renoveringsbehov (mycket eller lite) eller sämre läge. Säljarna verkar inte alls förstå hur lågt de måste gå för att få folk intresserade.

Det jag misstänker hänt är att de som blev utbudade på a-sortimentet sökte sig tidigare till b-sortimentet och konkurrerade om dessa. Detta gjorde att hus med renoveringsbehov eller sämre läge hade "för högt" pris i förhållande till a-sortimentet. Dvs. det hade varit billigare att köpa det dyrare huset med tanke på renoveringar eller läge som föranlett dubbla bilar osv. Det finns tex. flera objekt med "för fina" hus byggt på tråkiga tomter med dåligt läge långt från skola och affär som säljarna vill ha 7-8 miljoner för. Helt absurda priser i dagsläget. De har inte ens sjöutsikt.

Det jag försöker svamla fram är att nu när trycket minskar från konkurrerande köpare så finns det inte samma efterfrågan på b-husen.
 
Kollar man på tillgänglig statistik från Husmask syns ingen större påverkan på priserna ännu. Nedanstående graf visar prisutvecklingen på villor i Uppsala kommun sedan strax före corona (årsskiftet 2019/2020).

Graf över prisutvecklingen för villor i Uppsala från 2020 till 2022 som visar en ökning och en puckel våren 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räknar man bort en rejäl puckel våren 2022 så kan man kanske säga att prisökningen stannat av, men att ingen sänkning av priserna syns. Prisutvecklingen sedan årsskiftet 2019/2020 till i dag är +22%.

Kollar man på lägenheter i Uppsala kommun ser under samma period ser man något intressant.

Linjediagram över prisutveckling för villor i Uppsala från 2020 till 2022 med fluktuationer och en topp vår 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Prisuppgången sedan corona är utraderad och prisutvecklingen under samma period är -2%.
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Z ZipLock skrev:
Kollar man på tillgänglig statistik från Husmask syns ingen större påverkan på priserna ännu. Nedanstående graf visar prisutvecklingen på villor i Uppsala kommun sedan strax före corona (årsskiftet 2019/2020).

[bild]

Räknar man bort en rejäl puckel våren 2022 så kan man kanske säga att prisökningen stannat av, men att ingen sänkning av priserna syns. Prisutvecklingen sedan årsskiftet 2019/2020 till i dag är +22%.

Kollar man på lägenheter i Uppsala kommun ser under samma period ser man något intressant.

[bild]

Prisuppgången sedan corona är utraderad och prisutvecklingen under samma period är -2%.
Verkar se väldigt likt ut i alla kommuner kring Stockholm och nedåt Sörmland när jag kollar. Några kommuner har haft en viss nedgång för villapriserna jämfört med de extrema pandemipriserna men generellt ligger priset högt utifrån ett flerårsperspektiv. Bostadsrätter verkar ha fallit en del.
 
Det man skall tänka på när det kommer till all statistik vad gäller husförsäljningar är alla hus som inte ingår i statistiken, dvs de husen som inte blir sålda. Det som blir sålt i dagsläget är attraktiva hus. Renoveringsobjekt eller so-so objekten blir kvar för köpare och säljare kommer inte mötas i pris. Säljarna har vant sig vid priserna som va pre räntehöjningar och många vill inte gå ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.