Hade hoppats på lite lägesrapporter från husmarknaden på forumet, men i brist på sådana får jag bidra med en egen. Följande är mina subjektiva och icke statistiskt underbyggda observationer från Uppsalatrakten:
Anekdot: För ett tag sedan var vi på visning. Ett hus i en bra del av staden med ett bra läge. En del ytskikt och ett badrum behövde åtgärdas, men i övrigt okej. För ett år sedan hade det varit 20 familjer på visningen och plus 10-20% budgivning. Nu var det tre sällskap på visningen och ett av dem vände mer eller mindre i dörren.
- Det finns mycket hus till salu. Min sökning på Hemnet över Uppsala och Knivsta har just nu 170 hus till salu. Den högsta siffra jag sett tidigare har varit kring 110 hus på våren 2021.
- Det finns "bättre" hus till salu än under corona-åren. Då var det mycket som bytte ägare utan att komma ut på marknaden eller blev "borttagen före visning".
- Utgångspriserna verkar ha justerats upp. Mäklarna/säljarna förväntar sig inte vild budgivning och justerar i stället upp utgångspriset.
- Det är väldigt mycket mindre folk på visningarna än före sommaren.
- Budgivningarna är obefintliga eller tröga.
Anekdot: För ett tag sedan var vi på visning. Ett hus i en bra del av staden med ett bra läge. En del ytskikt och ett badrum behövde åtgärdas, men i övrigt okej. För ett år sedan hade det varit 20 familjer på visningen och plus 10-20% budgivning. Nu var det tre sällskap på visningen och ett av dem vände mer eller mindre i dörren.
Vi har hittat ett dyrare hus som vi är intresserade av. Känns som kanonläge att köpa det. Det ”lilla” problemet är bara att vi knappt verkar kunna sälja vårat utan att gå ner 20% från toppnivåerna vilket äter upp för mycket kontantinsats.
Så det blir nog att sitta still i båten
Så det blir nog att sitta still i båten
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Det är ju fortfarande fantastiskt bra läge att sälja. Det är långt kvar ner till pre-covid nivåer.D Daniel Eriksson1 skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
D Daniel Eriksson1 skrev:
Om de sätter ut hus med priser som gällde före Corona lär de säljas på en gång. Så är det åtminstone här. Därför är det fortfarande grymt bra säljläge.
Här är det så avvaktande att om det inte är uppenbart kanonbilligt så vågar ingen köpa. Mycket osäkerhetsfaktorer kring framtida kostnader på i stort sett allt.S SueCia skrev:
I lilla länet D så går marknaden för hus desto trögare.
I "mitt" lilla samhälle så blir dom knappt av med husen alls.
Det som var "borttagen före visning" för ganska stora summor i utgångspris existerar inte längre alls.
Budgivning finns knappt längre. Dom sista husen, jag sett som blivit sålda i oktober, har fått enstaka bud på utgångspris eller straxt under och omgående efter dessa bud registrerats har bostaden blivit borttagen från marknaden som "såld!".
Flera hus har dom sänkt utgångspriset på men ligger kvar som till salu.
Kraftig nedgång till våren utefter hur det blir med elpriser, riksbanken och räntehöjningar, är att vänta enligt min personliga spåkula.
I "mitt" lilla samhälle så blir dom knappt av med husen alls.
Det som var "borttagen före visning" för ganska stora summor i utgångspris existerar inte längre alls.
Budgivning finns knappt längre. Dom sista husen, jag sett som blivit sålda i oktober, har fått enstaka bud på utgångspris eller straxt under och omgående efter dessa bud registrerats har bostaden blivit borttagen från marknaden som "såld!".
Flera hus har dom sänkt utgångspriset på men ligger kvar som till salu.
Kraftig nedgång till våren utefter hur det blir med elpriser, riksbanken och räntehöjningar, är att vänta enligt min personliga spåkula.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Då får ni nog stanna i båten länge. När priserna på det ni vill sälja går upp igen, så går det ju också upp på det objekt ni vill köpa.D Daniel Eriksson1 skrev:
För den som bara ska byta boende finns det nog egentligen aldrig någon tid för klipp - bara för den som köper sitt första eller säljer sitt sista.
Vem sa nåt om klipp?B b8q skrev:
Jag köper och säljer hellre i en snabb marknad även om både det jag säljer och köper blir dyrare.
Det som är "farligt" på riktigt är ju att köpa något och sedan inte få sålt sitt eget.
Jag har noterat en generell sänkning av priserna där jag bor. Den är svår att uppskatta i procent, men det blir fortfarande avslut.
Dock så verkar prisraset väldigt stort på det jag kallar för b-sortimentet. Dvs. renoveringsbehov (mycket eller lite) eller sämre läge. Säljarna verkar inte alls förstå hur lågt de måste gå för att få folk intresserade.
Det jag misstänker hänt är att de som blev utbudade på a-sortimentet sökte sig tidigare till b-sortimentet och konkurrerade om dessa. Detta gjorde att hus med renoveringsbehov eller sämre läge hade "för högt" pris i förhållande till a-sortimentet. Dvs. det hade varit billigare att köpa det dyrare huset med tanke på renoveringar eller läge som föranlett dubbla bilar osv. Det finns tex. flera objekt med "för fina" hus byggt på tråkiga tomter med dåligt läge långt från skola och affär som säljarna vill ha 7-8 miljoner för. Helt absurda priser i dagsläget. De har inte ens sjöutsikt.
Det jag försöker svamla fram är att nu när trycket minskar från konkurrerande köpare så finns det inte samma efterfrågan på b-husen.
Dock så verkar prisraset väldigt stort på det jag kallar för b-sortimentet. Dvs. renoveringsbehov (mycket eller lite) eller sämre läge. Säljarna verkar inte alls förstå hur lågt de måste gå för att få folk intresserade.
Det jag misstänker hänt är att de som blev utbudade på a-sortimentet sökte sig tidigare till b-sortimentet och konkurrerade om dessa. Detta gjorde att hus med renoveringsbehov eller sämre läge hade "för högt" pris i förhållande till a-sortimentet. Dvs. det hade varit billigare att köpa det dyrare huset med tanke på renoveringar eller läge som föranlett dubbla bilar osv. Det finns tex. flera objekt med "för fina" hus byggt på tråkiga tomter med dåligt läge långt från skola och affär som säljarna vill ha 7-8 miljoner för. Helt absurda priser i dagsläget. De har inte ens sjöutsikt.
Det jag försöker svamla fram är att nu när trycket minskar från konkurrerande köpare så finns det inte samma efterfrågan på b-husen.
Kollar man på tillgänglig statistik från Husmask syns ingen större påverkan på priserna ännu. Nedanstående graf visar prisutvecklingen på villor i Uppsala kommun sedan strax före corona (årsskiftet 2019/2020).
Räknar man bort en rejäl puckel våren 2022 så kan man kanske säga att prisökningen stannat av, men att ingen sänkning av priserna syns. Prisutvecklingen sedan årsskiftet 2019/2020 till i dag är +22%.
Kollar man på lägenheter i Uppsala kommun ser under samma period ser man något intressant.
Prisuppgången sedan corona är utraderad och prisutvecklingen under samma period är -2%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räknar man bort en rejäl puckel våren 2022 så kan man kanske säga att prisökningen stannat av, men att ingen sänkning av priserna syns. Prisutvecklingen sedan årsskiftet 2019/2020 till i dag är +22%.
Kollar man på lägenheter i Uppsala kommun ser under samma period ser man något intressant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Prisuppgången sedan corona är utraderad och prisutvecklingen under samma period är -2%.
Verkar se väldigt likt ut i alla kommuner kring Stockholm och nedåt Sörmland när jag kollar. Några kommuner har haft en viss nedgång för villapriserna jämfört med de extrema pandemipriserna men generellt ligger priset högt utifrån ett flerårsperspektiv. Bostadsrätter verkar ha fallit en del.Z ZipLock skrev:Kollar man på tillgänglig statistik från Husmask syns ingen större påverkan på priserna ännu. Nedanstående graf visar prisutvecklingen på villor i Uppsala kommun sedan strax före corona (årsskiftet 2019/2020).
[bild]
Räknar man bort en rejäl puckel våren 2022 så kan man kanske säga att prisökningen stannat av, men att ingen sänkning av priserna syns. Prisutvecklingen sedan årsskiftet 2019/2020 till i dag är +22%.
Kollar man på lägenheter i Uppsala kommun ser under samma period ser man något intressant.
[bild]
Prisuppgången sedan corona är utraderad och prisutvecklingen under samma period är -2%.
Det man skall tänka på när det kommer till all statistik vad gäller husförsäljningar är alla hus som inte ingår i statistiken, dvs de husen som inte blir sålda. Det som blir sålt i dagsläget är attraktiva hus. Renoveringsobjekt eller so-so objekten blir kvar för köpare och säljare kommer inte mötas i pris. Säljarna har vant sig vid priserna som va pre räntehöjningar och många vill inte gå ner.