P
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget krav på lånelöfte för att lägga bud. Om inte säljaren kräver det.
När jag sålde mitt hus via Hemverket så hade de som krav att lånelöfte skulle redovisas vid budgivning och det fanns ett företag(Bluestep?) som de ej godkände som långivare.

maxmsm skrev:
När jag sålde mitt hus via Hemverket så hade de som krav att lånelöfte skulle redovisas vid budgivning och det fanns ett företag(Bluestep?) som de ej godkände som långivare.
Vi var också tvugna att bifoga lånelöfte samtidigt som vi la vårt första bud. Däremot när vi budat på två andra ställen så räckte det att vi sa att vi hade lånelöfte, men behövde aldrig visa något i samband med bud. Så det verkar vara lite olika..

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
När vi köpte vår kåk. Så hattades det med 25' i taget, då gick jag in med att höja 50 ' och det blev affär. Det som var irriterande var att se säljaren komma i en ny merca lite senare. Huset gick flr 150 över utgångspris flr 13 år sedan

Fairlane
Vi bjöd på ett antal hus innan vi köpte detta. Vi vann sammanlagt tre budgivningar inklusive den på detta huset. Ingen gång behövde vi viss lånelöfte. Vi fick en fråga om vi hade lånelöfte och så var det bra med det. Att visa ett lånelöfte (eller kontoutdrag om man vill köpa utan lån) avslöjar mer om min ekonomi än vad jag anser att mäklaren behöver.

slaskman slaskman skrev:
När vi köpte vår kåk. Så hattades det med 25' i taget, då gick jag in med att höja 50 ' och det blev affär. Det som var irriterande var att se säljaren komma i en ny merca lite senare. Huset gick flr 150 över utgångspris flr 13 år sedan
På vilket sätt irriterade detta dig?

• Gilla
pabbie och 12 till
  • Laddar…
Skulle nog säga att det är omöjligt att ge råd i det här med budgivningar. Såväl potentiella köpare, säljarna och mäklaren är individer och agerar även som sådana. Med det menar jag att det som en individ anser vara rationellt är det motsatta för en annan. Så de olika strategier som man kan tänka sin inom budgivning kan slå väldigt olika beroende på vilka som sitter på andra sidan. Som någon skrev tidigare tror jag det brukar vara den spekulant som är beredd att betala mest som vinner budgivningen i slutändan.

• Gilla
Enolf och 4 till
  • Laddar…
Mitt förra hus befann sig i en rätt seg budgivning med spridda och låga höjningar. Jag pratade med mäklaren och la ett bud som var strax under mitt max, vilket blev en rätt ok ökning. Villkoret med budet vara att om säljarna inte accepterade det så skulle det heller inte gälla/noteras och budgivningen skulle fortsätta där den befann sig innan budet. Fick huset.

• Gilla
MinnaJosefin och 1 till
  • Laddar…
Robert63 Robert63 skrev:
Mitt förra hus befann sig i en rätt seg budgivning med spridda och låga höjningar. Jag pratade med mäklaren och la ett bud som var strax under mitt max, vilket blev en rätt ok ökning. Villkoret med budet vara att om säljarna inte accepterade det så skulle det heller inte gälla/noteras och budgivningen skulle fortsätta där den befann sig innan budet. Fick huset.
Vad exakt skulle detta accepterande av säljaren innebära, menar du? Att dom säger ja till budet och stänger budgivningen för fler bud? Hur skulle du vara säker på att säljaren inte sa ja till budet bara för att göra dig glad, och sen ändå låta budgivningen fortsätta en stund till? Du är ju inte direkt i en position där du kan tvinga säljaren att acceptera ditt bud, framför ett högre bud från någon annan?

Försöker bara förstå... :)

På förra huset höjde jag lite eget bud mär det blev segt. Inga stora summor. 25 eller 50 om jag minns rätt men med villkoret att motbud enbart gällde dagen ut. Nästa dag var en ny planerad visning så de behövde de ta ställning till mitt bud och besluta sig. Ställa in nästa visning och ta lätt bud eller visningen men utan att mitt bud gällde längre. I detta fall blev det lyckosamt för mig då visningen ställdes in. Förvisso kan ske ingen annan lagbud efter den visningen. Men om de gjort hade priset sannolikt gått upp mer än det gjorde nu.

Hörde idag om en husförsäljning på landet där en budgivare bjöd 30% över utgångspriset innan första visning och då ställdes visningen in och huset såldes till detta pris. En kompis som var intresserad fick inte ens komma till den första inställda visningen.
Som sagt, det finns inga regler för budgivningen.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ungefär så blev det bär vi sålde samma hus. Vi ställde in visningen då vi var nöjda med priset. Mäklaren bad oss att inte vara hemma när visningen skulle varit.

T Thomas_Blekinge skrev:
Hörde idag om en husförsäljning på landet där en budgivare bjöd 30% över utgångspriset innan första visning och då ställdes visningen in och huset såldes till detta pris. En kompis som var intresserad fick inte ens komma till den första inställda visningen.
Så har jag köpt ett hus och en lägenhet. Kanske blev onödigt dyrt, kanske blev det billigare, vem vet. Både jag och säljarna uppskattade att slippa hela processen med utgivning som jag personligen tycker är rätt påfrestande.

T Thomas_Blekinge skrev:
Som sagt, det var precis det som hände oss för några veckor sedan. Riktigt bra bud innan visning, vi ställde in visningen och sålde till budgivaren.

Hur har det gått för TS idag då?

F FRS05 skrev:
Hur har det gått för TS idag då?
Jättebra! Vi har nu skrivit kontrakt och allt känns jättebra:) säljaren är supertrevlig och vi fick följa med tillbaka till huset med honom efteråt för att gå igen lite saker och så. Nu ska huset besiktigas inom två veckor (av min pappa som jobbat som besiktningsman och byggt hus hela sitt vuxna liv). Det är väldigt mycket frågor och funderingar, så jag är väldigt glad att jag har hittat till detta forumet haha

• Gilla
LaLa_84 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.