Ni har fått.besked "budgivare vill fundera över helgen". Inte alls konstigt, kanske de vill kontakta banken för att få råd. Bara att vänta.

Jag skulle meddela mäklaren att om ni inte får skriva kontrakt imorgon hoppar ni av budgivningen! Detta sätter press på både säljare o mäklare. Ring INTE o fråga "hur det ser ut m.m."

• Gilla
krill7
  • Laddar…
Vi har precis sålt ett fritidshus. Det var mycket stort intressse (drygt 8000 visningar på Hemnet på 5 dagar), men några ville lägga ett tidsbegränsat bud innan visning. Efter lite prisförhandling så valde vi att acceptera budet som låg ca 25% över utgångspris.
Trevliga och smidiga köpare med mycket bra ekonomi och bra villkor fick oss att välja att sälja utan visning. Tror inte vi är ensamma om att uppskatta en snabb och smidig affär.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Dom som skulle få fundera över helgen var inte intresserad. Dom andra som budat med oss la samma bud som vi gjorde i fredags morse. Då la vi 25 000 till för vi fatta att dom nått max. Mäklaren ringde och sa att säljaren accepterat vårt bud och vi skriver kontrakt i övermorgon!☺

• Gilla
LaLa_84 och 36 till
  • Laddar…
MinnaJosefin MinnaJosefin skrev:
Dom som skulle få fundera över helgen var inte intresserad. Dom andra som budat med oss la samma bud som vi gjorde i fredags morse. Då la vi 25 000 till för vi fatta att dom nått max. Mäklaren ringde och sa att säljaren accepterat vårt bud och vi skriver kontrakt i övermorgon!☺
Kul! Stort grattis!

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Att kräva ett snabbt avslut kan fungera, men lika gärna kan säljaren svara med "vi skriver om ni höjer med X kronor". Avvaktar man helger kanske man slipper betala dessa X kronor när säljaren ser att hen inte får fler bud.

Sen finns det väl ingen mäklare som vill dra ut på saker. De vill ha snabba avslut och gå vidare. Ett ökat försäljningspris på 50' märks nye i mäklarens plånbok

• Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T Trompenberg skrev:
Hej,
Acceptera aldrig att någon annan ska få fundera över helgen. Leder man budgivning så är det kontrakt direkt om någon "ska fundera".
Ring mäklaren och säg att ni vill skriva kontrakt nu. Betänk att om det står mellan er och bara en familj till så rasar korthuset för säljaren/mäklaren om ni drar er ur.. Så den stressen klarar inte säljaren av untan skriver direkt.. Tips

EDIT:
Stort grattis!!

Precis så gjorde jag. Jag var inte speciellt imponerad av att vänta över helgen för att sedan eventuellt slaktas. Jag hade andra objekt i siktet och var öppen och sa att skall jag vänta över helgen så går jag på nästa eller så skriver vi idag. Säljaren bestämmer och får man det beskedet så är ju risken att man står utan någon spekulant.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Kul! Stort grattis!
Tack!

Grattis!:) Inte för att strö salt i såren men kom ihåg att det är först när kontraktet är skrivet som huset är ert.

Om jag var i din situation så skulle jag fråga mäklaren om de som har betänketid för budgivning har finansieringen klar. Samtliga budgivare ska ha lånelöfte innan dessa bud medräknade. Annars ska man bortse från dessa Du ska begära att få ta del av namnen på samtliga budgivarna.
Annars är mäklaren inte seriös och av en sådan mäklare ska man inte köpa något.
/Anita

Det finns inget krav på lånelöfte för att lägga bud. Om inte säljaren kräver det.

F FRS05 skrev:
Grattis!:) Inte för att strö salt i såren men kom ihåg att det är först när kontraktet är skrivet som huset är ert.
Vilka sår? Hon vann ju budgivningen ;)

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Klabbarparn Klabbarparn skrev:
Vilka sår? Hon vann ju budgivningen ;)
Haha....ja, ibland får man inte riktigt till det. Men tror de flesta förstod vad jag menade:D

• Gilla
Klabbarparn
  • Laddar…
T Toppy skrev:
Är du säker på att den du bjuder mot inte läser det här? :D
Vi har vunnit, så jag bryr mig inte så mycket☺

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
F FRS05 skrev:
Jag har inte skrivit att huset är vårt, jag skrev att vi vann budgivningen ☺

• Gilla
FRS05
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.