41 112 läst ·
97 svar
41k läst
97 svar
Husköp budgivning
Samtidigt får man inte glömma att för de allra flesta presumptiva köpare så är ens maxbud kopplat till marknadspriset i någon mån. Och bästa sättet att få en uppfattning om marknadspriset för ett visst objekt är att iakta budgivningen (som passiv åskådare eller som aktiv budgivare). Således är det långt ifrån alltid som man kan bestämma sitt maxpris på förhand (om man inte är uppe och nosar i vad man maximalt klarar av rent ekonomiskt, och bjuder på objekt som man tror kan gå för ett högre pris än vad man själv har råd med). Istället kan man konstant behöva omvärdera vad man tycker objektet är värt som mest, vilket kanske inte är så lätt att göra om det hela ska gå så vansinnigt snabbt.K krister ekberg skrev:För min del så är ju ett husköp något som ockuperar en helt tills det är över. Har man väl bestämt sig att börja bjuda så är man långt gången i tankeprocessen.
Vet inte hur många gånger jag lyckades bestämma vad som skulle renoveras först och vad man kunde göra under tiden som budgivningen pågick.
Det är ju pengamässigt något av det största som man i allmänhet kommer att göra i sitt liv.
Så för mig är budgivningen ett steg som jag vill få klart så fort som möjligt, antingen för att få köpt huset eller för att få släppa det och gå vidare.
Sålde en lägenhet för ett par veckor sen och tro det eller ej, men den som var villig att lägga mest pengar på objektet är den som tar hem budgivningen.
Vi hade alla möjliga typer: chockhöjaren (plötsligt upp 400k), den som spelar svår att nå för att dra ut på budgivningen (svarade inte på mäklarens samtal utan var inkonsekvent med närvaro), skambudaren (en halv miljon under utgångspris) och så vinnaren som konsekvent la bud 10k över de andras.
Jag har svårt att tro att en speciell taktik kan ta hem en budgivning (om det inte är ett bra bud som säljaren kan tänka sig avsluta budgivning för).
I slutändan så är det alltid de som kan tänka sig lägga mest pengar på objektet som vinner budgivningen, tror inte att man kan spela eller bluffa bort de andra budgivarna.
Vi hade alla möjliga typer: chockhöjaren (plötsligt upp 400k), den som spelar svår att nå för att dra ut på budgivningen (svarade inte på mäklarens samtal utan var inkonsekvent med närvaro), skambudaren (en halv miljon under utgångspris) och så vinnaren som konsekvent la bud 10k över de andras.
Jag har svårt att tro att en speciell taktik kan ta hem en budgivning (om det inte är ett bra bud som säljaren kan tänka sig avsluta budgivning för).
I slutändan så är det alltid de som kan tänka sig lägga mest pengar på objektet som vinner budgivningen, tror inte att man kan spela eller bluffa bort de andra budgivarna.
Vissa säljare går ju på kraven på attbydet gäller bara nu. Första huset vi köpe var det en som bjöd innan visning med villkor att det bara gällde innan visning. När vi startade under det budet så kom naturligtvis samma bud in på budgivningen, de ville ju köpa för det priset. Sedan gick det för ett högre pris. Jag tror att de flesta bud med den typen av villkor inte är så hårt villkorade i praktiken, det är bara taktik.
Exakt så!K krister ekberg skrev:För min del så är ju ett husköp något som ockuperar en helt tills det är över. Har man väl bestämt sig att börja bjuda så är man långt gången i tankeprocessen.
Vet inte hur många gånger jag lyckades bestämma vad som skulle renoveras först och vad man kunde göra under tiden som budgivningen pågick.
Det är ju pengamässigt något av det största som man i allmänhet kommer att göra i sitt liv.
Så för mig är budgivningen ett steg som jag vill få klart så fort som möjligt, antingen för att få köpt huset eller för att få släppa det och gå vidare.
Med tanke på storleken på affären är det nog bra om det får ta lite tid.
Tusen tack alla för era svar! nu är det såhär att detta drar ut på tiden och det är frustrerande för oss, vi vill mer än något annat ha huset, vi leder budgivning och är rädd att någon kommer hinna slänga in vårt maxtak innan oss. Så vi tänker att vi sms:ar mäklaren och skriver "vi lägger detta budet nu istället och det gäller till imorgon eftermiddag och sen hoppar vi av." Då tänker vi att dom som funderar i helgen inte ger sig in i det (dom har funderat sen torsdags) och det är 75 000 över dom som budade sist i torsdags. Oavsett kan vi ju inte slänga in mer än det, så skulle någon buda över där ändå så blir det ändå inte vårt. Vad tycker ni?
Är det dumt att slänga in 50 000 mer än vad som kanske behövs? Det är ju inte säkert att det över huvud taget blir mer bud.
Att buda över sig själv är bara fel tycker jag. Inget som garanterar att säljaren stänger budgivningen och bestämmer sig sälja. Kanske bara triggar att hoppas på ännu högre bud - en köpare verkar ju helt desperat..MinnaJosefin skrev:
Håll er lugna.
Man kan ju säga smsa mäklaren och fråga hur lång tid han tror det kan ta för ni ska starta budgivning på ett annat hus nu...var kall och absolut visa inte att ni älskar detta hus. Det är ett fint hus men bara ett i mängden.
Nej! Ha is i magen! Sms:a inte mäklaren, ställ inga ultimatum, bjud inte över dig själv!
Ni vinner ingenting på att visa mäklaren hur (desperat) mycket ni vill ha huset!
Försök göra nåt kul med dagen, som får er att tänka på annat.
Ni vinner ingenting på att visa mäklaren hur (desperat) mycket ni vill ha huset!
Försök göra nåt kul med dagen, som får er att tänka på annat.
Tack för tips! Vi avvaktar..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Leder man budgivningen så vill man avsluta så fort som möjligt. Är man med i budgivningen kan det dock vara bra med lite betänketid ibland. Jag håller med övriga, bjud inte över dig själv och ta det lugnt. Tidsbegränsade bud bör komma direkt när budet ges eller inte alls. Undantaget om budgivningen verkligen drar ut på tiden som för en bekant som bjöd på en sommarstuga. Två veckor efter att de lagt högsta budet ringde de mäklaren och sa att köparen hade en dag på sig att fatta besöbe, annars tog de bort sitt bud.
Däremot kan man tappa budgivare som hittar andra objekt eller hinner räkna igenom vad renoveringar verkligen kostar... de
Säg inte att ni hoppar av, det räcker säga att ert bud gäller till yex måndag kl 12. Det är underförstått att ni inte står fast vid budet medan hoppar av signalerar att ni inte har råd att fortsätta...MinnaJosefin skrev:
Tusen tack alla för era svar! nu är det såhär att detta drar ut på tiden och det är frustrerande för oss, vi vill mer än något annat ha huset, vi leder budgivning och är rädd att någon kommer hinna slänga in vårt maxtak innan oss. Så vi tänker att vi sms:ar mäklaren och skriver "vi lägger detta budet nu istället och det gäller till imorgon eftermiddag och sen hoppar vi av." Då tänker vi att dom som funderar i helgen inte ger sig in i det (dom har funderat sen torsdags) och det är 75 000 över dom som budade sist i torsdags. Oavsett kan vi ju inte slänga in mer än det, så skulle någon buda över där ändå så blir det ändå inte vårt. Vad tycker ni?
Ni har så kloka och bra tips, även om ni är av lite olika åsikter så tar vi till oss det☺
Det vi är rädda för är att vi inte agerar och någon ger vårt maxtak då vi närmar oss det, om vi avvaktar. Då hade ju likagärna vi kunnat lägga det och vinna.. samtidigt vill vi inte pressa på någonting med risk för att betala extra när vi kanske egentligen inte behöver det. Om någon lägger vårt max, kan man lägga samma då och hoppas att han kanske väljer oss? Han lär väl säga att någon måste buda mer, men det kaaanske skulle gå om han är lite barmhärtig för att vi har budat från början och hängt kvar längst haha.
Det vi är rädda för är att vi inte agerar och någon ger vårt maxtak då vi närmar oss det, om vi avvaktar. Då hade ju likagärna vi kunnat lägga det och vinna.. samtidigt vill vi inte pressa på någonting med risk för att betala extra när vi kanske egentligen inte behöver det. Om någon lägger vårt max, kan man lägga samma då och hoppas att han kanske väljer oss? Han lär väl säga att någon måste buda mer, men det kaaanske skulle gå om han är lite barmhärtig för att vi har budat från början och hängt kvar längst haha.
Man kan ju ringa mäklaren och säga "vi höjer vårt bud med såhär mycket, om säljaren avslutar det ikväll. Om han inte vill det så står vårt nuvarande bud kvar." Då säger man ju inte att man hoppar av ☺J JohanLun skrev:Däremot kan man tappa budgivare som hittar andra objekt eller hinner räkna igenom vad renoveringar verkligen kostar... de
Säg inte att ni hoppar av, det räcker säga att ert bud gäller till yex måndag kl 12. Det är underförstått att ni inte står fast vid budet medan hoppar av signalerar att ni inte har råd att fortsätta...