Följande finns att läsa på lantmäteriets hemsida:

”En flygbild är en centralprojektion, utan korrigering för terrängens form eller kamerans vridningar. Det innebär att skalan i bilden varierar”
 
  • Gilla
Elsabe och 1 till
  • Laddar…
S
Stickan56 Stickan56 skrev:
Men det säger ju lantmäteriet själva att online-kartan bara är en översikt.

Stickan
och vart tror du gränserna från nybyggnadskartan kommer ifrån?
 
H hempularen skrev:
När du pratar med grannen, så prata inte högt om att mäklare informerat om det här, eller att ni på annat sätt var medvetna om den ev. situationen före köpet. Det är en skillnad i lagen om du kände till intrånget före köp mot om du var i god tro. Och den skillnaden gäller mot grannen som du ev gör intrång hos.
Och som sagt, kartorna kan du inte lita på.
Även om huset nu står in på granntomten, så kommer det inte att handla om enorma belopp. Det som kan komma att bli dyrt är förrättningskostnaden hos lantmäteriet.

Mäklaren har redan diskuterat förfarandet med grannen innan köpet så jag tror att det var här denne fick fart på planerna att tjäna sig en hacka. ;-)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
S Springhunter skrev:
och vart tror du gränserna från nybyggnadskartan kommer ifrån?
Gränserna på Nybyggnadskartan är förhoppningsvis utredda gränser.... (Det kan iof sig vara annorlunda om kommunen kör med en förenklad form av nybyggnadskarta - men i normalfallet gör man en gränsutredning när man upprättar en NBK.)
 
  • Gilla
Pergoteborg och 2 till
  • Laddar…
harry73
E Elsabe skrev:
Mäklaren har redan diskuterat förfarandet med grannen innan köpet så jag tror att det var här denne fick fart på planerna att tjäna sig en hacka. ;-)
egentligen spelar det ingen roll. Mäklarens utlåtande baseras bara på osäkra fastighetsgränser. Köparen får anta att alla bygglov är i ordning och att kommunen gjorde en inmätning, där man kontrollerade om utbyggnaden hamnade på rätt plats enligt bygglovet och därmed antagligen också på rätt fastighet.

Berätta för grannen att hen får beställa gränsanvisning om hen tror att ditt hus ligger på fel fastighet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
E Elsabe skrev:
Mäklaren har redan diskuterat förfarandet med grannen innan köpet så jag tror att det var här denne fick fart på planerna att tjäna sig en hacka. ;-)
Jo men det är inget bevis på att du var informerad. Undvik att berätta att du före köpet hade någon aning om problemet. Du behöver inte ljuga, men ge inte frivilligt information som kan användas mot dig.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Så som jag förstått, tillämpas en klausul: att om grannen inte, för 10 år sedan reagerat, när Eran utbyggnad byggdes (av han som sålde till Er) så är detta att anses som att grannen samtyckte.
Att vara likgiltig är att samtycka...
-Nu vet ni åtminstone vad för typ ni har som grannen..

Din nya granne får ta fighten med sin säljare och mäklare.. enligt mig...
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Du nämnde att både ni och grannarna är nya ägare sedan tillbyggnaden gjordes. Då borde väl även grannen redan vara medveten om att ett hus stod på deras tomt som de inte äger redan vid deras köp. Då borde de ju inte kunna kräva ersättning för värdeminskning som någon pratade om. Den värdeminskningen får man väl anse förelåg redan innan senaste försäljningen och kan inte korrigeras igen, annars kan ju varje ägare kräva det om det säljs igen?!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
P
E Elsabe skrev:
Mäklaren har redan diskuterat förfarandet med grannen innan köpet så jag tror att det var här denne fick fart på planerna att tjäna sig en hacka. ;-)

Så om jag förstår det hela rätt, så vet inte din granne vart gränsen går i verkligheten? alltså det enda ni har som underlag just nu är tomtkartor på nätet?

Om fallet är så så blir man besviken på samhället.. att man ska va så penga *** och jaga fel på saker man inte ens har helt klart för sig vad som gäller...
 
  • Gilla
Elsabe
  • Laddar…
Hej!
Du ska aldrig betala din granne. Du har ett bygglov. Som sagts innan så kan de digitala kartorna slå på 5-10 meter.
När din granne köpte så hade även han en undersökningsplikt. Han skulle aldrig vinna den fighten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Jag hade svarat ungefär:

Om vårt hus felaktigt står på din fastighet så ska vi givetvis reglera detta enligt jordabalken 3:12 eller, om vi kan komma överens om ett skäligt pris, att vi köper en markbit av dig.

När kan du komma förbi och visa gränsrören?

N.N.

Om svaret innehåller något om gränser som inte visas av gränsrör så hade jag svarat:

Hej,

Kartorna från lantmäteriet är enligt lantmäteriet otillförlitliga (länk). De nybyggnadskartor jag har (bifogad fil) anger att huset är på vår fastighet men de kan så klart vara fel. Det som gäller är lantmäteriets gränsmarkeringar/gränsrör. Om du anser att vårat hus står på din mark ber jag dig att visa gränsrören från lantmäteriet.

N.N.
 
  • Gilla
arkTecko och 13 till
  • Laddar…
Detta är ju rent juridiskt grannens problem, och det är upp till honom att visa om något inte står rätt till. Men jag förstår att det är störande att behöva leva med osäkerheten. Som jag förstår det har frågan inte varit aktuell förrän någon började leta gränser på kartor som inte kan fungera som rättsliga underlag. Du behöver inte agera på lösa påståenden grundade på en icke officiell karta. All bevisning ligger på grannen, det är han som hävdar att någon inte stämmer. Lycka till, och hoppas det löser sig på ett bra sätt, att huset i sin helhet ligger på er tomt.
 
  • Gilla
Elsabe och 2 till
  • Laddar…
Margut skrev:
Så om jag förstår det hela rätt, så vet inte din granne vart gränsen går i verkligheten? alltså det enda ni har som underlag just nu är tomtkartor på nätet?

Om fallet är så så blir man besviken på samhället.. att man ska va så penga *** och jaga fel på saker man inte ens har helt klart för sig vad som gäller...
Vad är det som gör dig så besviken på samhället i TS ärende?

TS har hamnat i en tråkig situation, och som flera föreslagit, man behöver reda ut var gränsen verkligen går. Därefter får TS och grannen komma överens om en vettig lösning (om grannen har rätt).

Jag skulle föredra att köpa loss en bit av grannens fastighet så att mitt hus ligger på min fastighet (om det är möjligt). Sen sättas upp ett staket. :)
 
  • Gilla
Elsabe
  • Laddar…
Stickan56
S Springhunter skrev:
och vart tror du gränserna från nybyggnadskartan kommer ifrån?
Där jag bor så citat:
"En nybyggnadskarta beställer du från Samhällsbyggnadskontorets geodataavdelning."
Inte från någon digitaliserad bild online. Då kan kan hela bygget hamna på granntomten.

Stickan
 
  • Gilla
Elsabe
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag hade svarat ungefär:

Om vårt hus felaktigt står på din fastighet så ska vi givetvis reglera detta enligt jordabalken 3:12 eller, om vi kan komma överens om ett skäligt pris, att vi köper en markbit av dig.

När kan du komma förbi och visa gränsrören?

N.N.

Om svaret innehåller något om gränser som inte visas av gränsrör så hade jag svarat:

Hej,

Kartorna från lantmäteriet är enligt lantmäteriet otillförlitliga (länk). De nybyggnadskartor jag har (bifogad fil) anger att huset är på vår fastighet men de kan så klart vara fel. Det som gäller är lantmäteriets gränsmarkeringar/gränsrör. Om du anser att vårat hus står på din mark ber jag dig att visa gränsrören från lantmäteriet.

N.N.
Nu är det tyvärr så illa att gamla gränsmarkeringar INTE behöver vara juridiskt gällande. Har precis fått lära mig det då vi själva blev drabbade. Det är de juridiskt fastställde gränsmarkeringarna som gäller. Du kan alltså ha en gränsmarkering som inte är juridiskt fastställd.
Mer om just detta finns att läsa på detta forum.
 
  • Gilla
Granatäpple och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.