Vi har köpt ett lanthus från 70-talet och det ser nu ut som om huset (som byggdes ut för ett 10-tal år sedan) står ca 7 kvm på grannens fastighet (enligt mått via Lantmäteriets karta på nätet, frågan är om den är pålitlig?). Mäklaren upplyste om detta innan köp genom en bild.

Enligt fd ägarens bygglovsansökan och enligt den ritning som finns i ansökan, ser det ut som om fd ägaren har markerat att utbyggnaden ligger inom aktuell tomtgräns (tom 4,5 meter från tomtgräns) . Vi har kopia på den beviljade ansökan. Vi har inte haft möjlighet att kolla upp ev tomtmarkeringar pga snö men ska givetvis kontrollera det.

Grannens fastighet är relativt stor och har inga byggnader i direkt närhet till tomtgränsen i dagsläget. (det är lite skogsmark mellan). Huset på den fastigheten ligger mitt på den fastigheten.

Grannfastigheten har efter utbyggnaden av vår stuga bytt ägare så ingen av de inblandade ägarna vid utbyggnaden är kvar i grannskapet.

Nu vill nuvarande granne ha en orimlig ersättning för "intrånget" (för ett servitut). Är det rimligt att vi ska betala hundratals tusen kronor eller vad har vi för rättigheter? Om det nu är ca 7 kvm som ligger på fel sida av tomtgränsen, vad råder ni oss att göra? Kvm-priset på vår tomt (inkl hus) är ca 1 550 kr.

Mvh/ Elsa
 
  • Gilla
RepJonas
  • Laddar…
Bronken
Vi har ett helt hus (en 15kvm bod) på en annans fastighet. Helt OK enligt "gammal hävd" som det tydligen heter i det området (Dalarna).
Kan inte juridiken kring detta.
 
Nej, det är givetvis inte rimligt att ni ska betala flera hundra tusen. Jordabalken, 3 kap 12 § är det bra att läsa.
Dessutom så kan ni strunta i de digitala gränserna, de kan vara väldigt osäkra speciellt om det är kuperat. Se till att hitta gränsmarkeringarna.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
E Elsabe skrev:
(enligt mått via Lantmäteriets karta på nätet, frågan är om den är pålitlig?)
Kort och gott: nej!
Gränserna på kartor på nätet är inte pålitliga, vare sig Lantmäteriets, Eniro eller någon annan. Det står tom på Lantmäteriets sidor.
Leta rätt på gränsmarkeringarna, hittar ni inte dessa så får man begära utsättning av dylika hos kommunlantmätaren eller Lantmäteriet om kommunen inte har lantmätare.
Observera att det finns en nomenklatur runt lantmätandet, så att man begär rätt tjänst.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
coconut
Skulle ni inte hitta gränsmarkeringarna, men om ni har koordinater i avstyckningshandlingarna kan ni kontakta en mättekniker som kan göra en gränsutvisning och hjälpa er hitta markeringar. De kan vara dold i marken etc. Vissa kommuner har även denna tjänst.

Så innan gränsen är helt fastställd ska ni såklart inte betala något till grannen.
 
  • Gilla
rassih och 4 till
  • Laddar…
SarB
Troligtvis ligger gränserna bara felaktigt inne i registerkartan, börja med att beställa kartan från när gränsen kom till av LM och leta sedan markeringar.
 
  • Gilla
Leebond och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar, det blir såklart till att leta tomtrör etc nästa gång vi är dit. Känns bara lite trist att hamna i "tvist" med grannen som vi bara träffat på som hastigast.
Enligt bygglovet är huset inne på vår tomt men det kanske aldrig kollas upp om det stämmer med verkligheten utan bara godkänns utifrån ritningen? Om inte så verkar ju fd ägaren ha handlat i god tro att det låg på rätt tomt sas. Fortsättning följer.
 
När du pratar med grannen, så prata inte högt om att mäklare informerat om det här, eller att ni på annat sätt var medvetna om den ev. situationen före köpet. Det är en skillnad i lagen om du kände till intrånget före köp mot om du var i god tro. Och den skillnaden gäller mot grannen som du ev gör intrång hos.
Och som sagt, kartorna kan du inte lita på.
Även om huset nu står in på granntomten, så kommer det inte att handla om enorma belopp. Det som kan komma att bli dyrt är förrättningskostnaden hos lantmäteriet.
 
  • Gilla
Markku Ruokanen och 2 till
  • Laddar…
coconut coconut skrev:
Skulle ni inte hitta gränsmarkeringarna, men om ni har koordinater i avstyckningshandlingarna kan ni kontakta en mättekniker som kan göra en gränsutvisning och hjälpa er hitta markeringar. De kan vara dold i marken etc. Vissa kommuner har även denna tjänst.

Så innan gränsen är helt fastställd ska ni såklart inte betala något till grannen.
Tänk på att endast gränser utsatta av lantmäteriet är juridiskt bindande! En mätare kan visa var gränsen är men får inte sätta dit nya pinnar om de saknas, det får bara en lantmätare göra.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Stickan56
E Elsabe skrev:
Tack för svar, det blir såklart till att leta tomtrör etc nästa gång vi är dit. Känns bara lite trist att hamna i "tvist" med grannen som vi bara träffat på som hastigast.
Enligt bygglovet är huset inne på vår tomt men det kanske aldrig kollas upp om det stämmer med verkligheten utan bara godkänns utifrån ritningen? Om inte så verkar ju fd ägaren ha handlat i god tro att det låg på rätt tomt sas. Fortsättning följer.
På mitt förra hus låg lantmäteriets bild av min tomt på nätet ca 10m fel.
Det borde finnas en tomtkarta på fastigheten hos lantmäteriet, Kolla på "Min fastighet" på lantmateriet.se.

Kolla filmen

Stickan
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
P
Byggnaders placering på internetkartan kan ljuga då de bygger på fotografering från luften.
Det gör att det kan bli fel eftersom flygplanet fotar inte bara nedåt men också "åt sidan" vilket ger en "fotoskugga" på baksidan av huset från kameran sett. Och det kan se ut som en del av byggnaden.

(Förklarat för mig av en bygglovshandläggare)
 
  • Gilla
Je84 och 1 till
  • Laddar…
S
Gå in på lantmäteriet.se och klicka på ”min fastighet” där finns handlingarna till din fastighet. Troligtvis är den bildas genom en avstyckning. Sedan är det bara att ge sig ut och leta gränsmarkeringar (järnrör, hål i sten mm).

hittar du inte kan du begära en gränsutvisning (inte juridiskt gällande, men de letar reda på gränsmarkeringarna) steget efter det är fastighetsbestämning.

Gränskvaliten är generellt låg överallt utom i städerna. Det är gamla kartor (vissa så gamla från 1700-talet...) som digitaliserats för hand och passats in.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
E Elsabe skrev:
Är det rimligt att vi ska betala hundratals tusen kronor eller vad har vi för rättigheter? Om det nu är ca 7 kvm som ligger på fel sida av tomtgränsen, vad råder ni oss att göra? Kvm-priset på vår tomt (inkl hus) är ca 1 550 kr.
Bra svar från flera angående kartunderlag och faktisk gräns.

När det gäller ersättning så har jag vid ett par tillfällen varit med om att beloppet ska relatera till fastighetens värdeminskning. Kostnaden är skillnaden mellan värdering före och efter avstyckning, eller i ett fall korrigering av tomtgräns. För ni vill väl äga tomten som huset står på?
 
  • Gilla
Elsabe
  • Laddar…
harry73
Jag skulle lita mer på nybyggnadskartan i bygglovet än lantmäteriets online karta.

Begär ut alla bygglovshandlingar och inmätning. Där hittar du bäst info.

Skulle det visa sig att huset delvis står på grannens tomt kan du och/eller grannen ta kontakt med lantmäteriet, som kan bestämma rimlig ersättning för intrånget, och det blir inte flera hundratusen (snarare några, kanske 10?tusenlappar)
 
  • Gilla
hellem och 4 till
  • Laddar…
Stickan56
harry73 harry73 skrev:
Jag skulle lita mer på nybyggnadskartan i bygglovet än lantmäteriets online karta.

Begär ut alla bygglovshandlingar och inmätning. Där hittar du bäst info.

Skulle det visa sig att huset delvis står på grannens tomt kan du och/eller grannen ta kontakt med lantmäteriet, som kan bestämma rimlig ersättning för intrånget, och det blir inte flera hundratusen (snarare några, kanske 10?tusenlappar)
Men det säger ju lantmäteriet själva att online-kartan bara är en översikt.

Stickan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.