1 285 läst ·
36 svar
1k läst
36 svar
Wirsbo golvvärme - Rekommendation av ERFAREN expert i Sthlmsområdet?
Har ett trådbundet Wirsbo golvvärmesystem där ”styrsystemet” slutat funka. Haft en röris här som skulle kunna detta, men han hade inte önskad kompetens tyvärr. Helt ärligt kunde jag mer om hur grejorna funkade än vad han kunde… Han hade Uponor i luren några gånger, men det hjälpte inte. Slutade med rådet att byta ut hela systemet till trådlöst…
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av någon firma/röris i Stockholms området, eller på rimligt avstånd, med gedigen kompetens av dessa gamla prylar?
Är det någon här på forumet som har erfarenhet av någon firma/röris i Stockholms området, eller på rimligt avstånd, med gedigen kompetens av dessa gamla prylar?
Jag tror och misstänker att vi kan lösa dina problem via distans här på forumet.
Termostater/ställdon ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
Huvudregleringen "ska"/bör regleras av centrala reglersystemet som styr framledningstemperaturen. För att detta ska fungera behöver värmesystemet vara rätt injusterat gällande bl.a. varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga.
Så vad är dina problem?
Termostater/ställdon ska normalt bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning, matlagning.
Huvudregleringen "ska"/bör regleras av centrala reglersystemet som styr framledningstemperaturen. För att detta ska fungera behöver värmesystemet vara rätt injusterat gällande bl.a. varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga.
Så vad är dina problem?
Foto på dina grejer är bra.T TincaTinca skrev:Har ett trådbundet Wirsbo golvvärmesystem där ”styrsystemet” slutat funka. Haft en röris här som skulle kunna detta, men han hade inte önskad kompetens tyvärr. Helt ärligt kunde jag mer om hur grejorna funkade än vad han kunde… Han hade Uponor i luren några gånger, men det hjälpte inte. Slutade med rådet att byta ut hela systemet till trådlöst…
Styrsystem till golvvärmekretsar är enkla grejer, går garanterat att felsöka på distans om du bara berättar vad du har för grejer och vad det är som du upplever som fel.T TincaTinca skrev:Har ett trådbundet Wirsbo golvvärmesystem där ”styrsystemet” slutat funka. Haft en röris här som skulle kunna detta, men han hade inte önskad kompetens tyvärr. Helt ärligt kunde jag mer om hur grejorna funkade än vad han kunde… Han hade Uponor i luren några gånger, men det hjälpte inte. Slutade med rådet att byta ut hela systemet till trådlöst…
OK. En morgon i våras märkte jag att alla våra rumstermostater inte längre verkade fungera. Inget grönt lyste trots att jag vred tempratten så att den borde börja lysa. Strömlöst tänkte jag och kollade säkringen i 'skyddstransformatorn' (se bild), men den såg OK ut. Bytte ändå den för säkerhets skull. Men det hjälpte inte.
Kollade värmepumpen och den pumpade ut vatten i OK temp och vattnet tillbaka var kallare, så verkade helt OK.
Kollade då kopplingsplinten innan styrdonen, men inga lösa sladdar.
Sen tog mina bristfälliga kompetens slut och jag ringde rörfirma som hjälpt mig med annat problem i systemet tidigare. Men som jag nämnde tidigare, var det inte den vassaste killen som kom. I alla fall inte på detta system...
Längre än så kom vi/jag inte då. Men då vårvärmen redan var på plats så la jag detta på is, men nu när kylan är på gång måste jag ta tag i det igen.
Då jag inte kommer längre på egen hand och är hopplöst usel på el, så känner jag att jag behöver nå'n sm verkligen kan de här grejorna, därav min fråga på forumet.
Kollade värmepumpen och den pumpade ut vatten i OK temp och vattnet tillbaka var kallare, så verkade helt OK.
Sen tog mina bristfälliga kompetens slut och jag ringde rörfirma som hjälpt mig med annat problem i systemet tidigare. Men som jag nämnde tidigare, var det inte den vassaste killen som kom. I alla fall inte på detta system...
Längre än så kom vi/jag inte då. Men då vårvärmen redan var på plats så la jag detta på is, men nu när kylan är på gång måste jag ta tag i det igen.
Då jag inte kommer längre på egen hand och är hopplöst usel på el, så känner jag att jag behöver nå'n sm verkligen kan de här grejorna, därav min fråga på forumet.
Bilder på systemet.T TincaTinca skrev:OK. En morgon i våras märkte jag att alla våra rumstermostater inte längre verkade fungera. Inget grönt lyste trots att jag vred tempratten så att den borde börja lysa. Strömlöst tänkte jag och kollade säkringen i 'skyddstransformatorn' (se bild), men den såg OK ut. Bytte ändå den för säkerhets skull. Men det hjälpte inte.
Är det bara golvvärme i bostaden eller är det radiatorer också?
Går urverket/klockan i "reglercentralen"/urverket?
Det går att koppla bort "reglercentralen" som egentligen bara sköter om nattsänkningen om det används.
Här är bild på kopplingsschema,
Går urverket/klockan i "reglercentralen"/urverket?
Det går att koppla bort "reglercentralen" som egentligen bara sköter om nattsänkningen om det används.
Här är bild på kopplingsschema,
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, bara golvvärme.Demmpa skrev:
Och urverket är bortkopplat.
Har golvvärmen fungerat efter att urverket blev bortkopplad, eller slutade golvvärmen att fungera innan urverket kopplades bort?
Eller slutade golvvärmen att fungera när urverket kopplades bort?
Har du multimeter eller spänningsprovare?
Eller slutade golvvärmen att fungera när urverket kopplades bort?
Har du multimeter eller spänningsprovare?
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Om ingen termostat lyser så låter det som att transformatorn gett upp. Om du har tillgång till en multimeter eller vän med en multimeter så kan du kontrollera att det går ut 24V från transformatorn. Om inte, byt transformator.T TincaTinca skrev:OK. En morgon i våras märkte jag att alla våra rumstermostater inte längre verkade fungera. Inget grönt lyste trots att jag vred tempratten så att den borde börja lysa. Strömlöst tänkte jag och kollade säkringen i 'skyddstransformatorn' (se bild), men den såg OK ut. Bytte ändå den för säkerhets skull. Men det hjälpte inte.
OK, låter logiskt.E Eby90 skrev:
Jag har en multimeter, se bild. Vilken sladd ska sitta var? Och vart mäter jag? Se bild 2.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Sätt svart mätprob på "COM", röd mätprob på "V", ställ vredet på 250V~.
Mät först i vänstra "sockerbiten" på transformatorn, då ska multimetern visa 24V.
Om inte mät på högra "sockerbiten" på transformatorn, då ska multimetern visa ca 230V.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mät först i vänstra "sockerbiten" på transformatorn, då ska multimetern visa 24V.
Om inte mät på högra "sockerbiten" på transformatorn, då ska multimetern visa ca 230V.