Hej,

Vi har tänkt att bygga ut vårt hus och jag ser framför mig olika alternativ hur man skulle kunna göra med husgrunden.

Lite historia kring befintlig hus:
1-plans villa med krypgrund. Huset står på rejäla betongfundament model större som tvärgående betong balkar ligger ovanpå.

På bilderna ser ni befintligt hus med en blå ruta som motsvarar vart tillbyggnadens grund är tänkt att vara, det blir egentligen bara en förlängning av bef hus på ca 40-50kvm.

Utmaningen är att där tillbyggnaden är tänkt att vara så har vi en slänt med en höjdskillnad på ca 1,5m från nedre marknivån till ÖK betong element.

Hur hade ni gjort med den nya grunden i detta fallet, köra vidare med likvärdig lösning som bef hus är uppbyggt på eller schackta ut allt och köra en betongplatta och mura upp höjdskillnaden till rätt höjd?

Ni kanske har en annan smart och kostnadseffektiv lösning som inte jag tänkt på.

Tacksam för input!

Mvh Kim

• Röd villa med synlig grund och grässlänt, blå ruta markerar planerad tillbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en enplansvilla i röd fasad med en blåmarkerad yta som visar planerad tillbyggnad på gräsmatta med slänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
schackta bort kommer du måsta göra i vilket fall du än väljer. Byggde till ett garage i våras mot befintligt och satt en 20mm cellplast skiva som rörelse fog emellan byggnaderna, samt ställde upp 3 sidor med 300s kantelement.
Borde väl gå schakta ut och använda till att jämna ut marken där tillbyggnaden skall vara. Beroende vad för material som är under matjorden. Behöver du inte fylla upp alltför mycket.

Bara ta ut höjderna från bef golv inomhus och märka upp på Kragarna/stolparna sen spänna linor så har du höjden på grunden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.