13 499 läst ·
18 svar
13k läst
18 svar
Husföretaget kräver att jag ordnar bankgaranti? Varför?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Den här typen av garantier eller spärrat konto är normalt. Men det ger en riskl för dig som beställare. Om du och firman hamnar i konflikt, ex. om färdigställande av bes. punkter. Så kan firman vägra att släppa bankgarantin eller spärren på kontot. Dvs. du kommer inte åt dina pengar firman kommer att hävda att de har rätt till full betalning.
Jag har faktiskt utnyttjat det, fast från andra hållet. I bostadsrätttsföreningen där jag var ordf. för länge sedan, installerades fjärrvärme. En av stockholms större VVS firmor fick totalentreprenad på jobbet, det ingick att riva gamla panncentralen (tonvis med asbest) spränga nya kulvertar mellan våra kvarter osv.
I princip gick allt någorlunda bra. Men något år senare gick en stor cirkulationspump sönder i samband med ett elvabrott. Motorskyddet borde ha löst ut men gjorde inte det. Reparationen var förvånansvärt billig, typ 15 000 inkl expresstransport med flyg.
VVS firman vägrade ta det på garantin. Vid vårt sista möte i frågan säger VD för firman "Jag vet att vi har fel, vi är skyldiga att betala, men enl avtalet skall tvister avgöras i skiljenämnd. Du kommer inte att dra en sådan här skitsak i skiljenämnd".
Han hade rätt, det skulle inneburit drygt 200 000 eller mer att få frågan avgjord.
Men under garantitiden så hade firman en bankgaranti som säkerhet för garantiansvar. Det är tydligen rätt vanligt vid kommersiella entreprenader. Så strax efter detta kom en begäran om att vi skulle släppa bankgarantin, garantitiden hade ju gått ut.
Och jag svarade att "vi är nog skyldiga att släppa åtminstonde en del av garantin, men vill du få den släppt så får du sammankalla skiljenämnd, och det vill du nog inte göra för en sådan här bagatell".
Jag har faktiskt utnyttjat det, fast från andra hållet. I bostadsrätttsföreningen där jag var ordf. för länge sedan, installerades fjärrvärme. En av stockholms större VVS firmor fick totalentreprenad på jobbet, det ingick att riva gamla panncentralen (tonvis med asbest) spränga nya kulvertar mellan våra kvarter osv.
I princip gick allt någorlunda bra. Men något år senare gick en stor cirkulationspump sönder i samband med ett elvabrott. Motorskyddet borde ha löst ut men gjorde inte det. Reparationen var förvånansvärt billig, typ 15 000 inkl expresstransport med flyg.
VVS firman vägrade ta det på garantin. Vid vårt sista möte i frågan säger VD för firman "Jag vet att vi har fel, vi är skyldiga att betala, men enl avtalet skall tvister avgöras i skiljenämnd. Du kommer inte att dra en sådan här skitsak i skiljenämnd".
Han hade rätt, det skulle inneburit drygt 200 000 eller mer att få frågan avgjord.
Men under garantitiden så hade firman en bankgaranti som säkerhet för garantiansvar. Det är tydligen rätt vanligt vid kommersiella entreprenader. Så strax efter detta kom en begäran om att vi skulle släppa bankgarantin, garantitiden hade ju gått ut.
Och jag svarade att "vi är nog skyldiga att släppa åtminstonde en del av garantin, men vill du få den släppt så får du sammankalla skiljenämnd, och det vill du nog inte göra för en sådan här bagatell".
Tror inte det finns en bank som inte kan ordna detta, dvs. de låser den begärda summan på ditt konto och släpper summan först när företaget kan visa samt att du samtycker att projektet är färdigt. Man brukar använda detta vid stora projekt företag emellan vad jag vet. (det heter något speciellt, ej bankgaranti men kommer ej på det just nu)
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Jo, det fallet jag nämde här ovan. De anlitade Skandiabanken som inte kunde ordna något sådant. Så den bankkontakten kostade ca 2,3 miljoner.
Redigerat:
Och kommer felen kosta mer att åtgärda så skall besiktningsmannen inte godkänna entreprenaden.Vanbeasten skrev:Självklart ska minst 10% finnas kvar på kontot till slutbesiktningen. Vid en slutbesiktning värderar besiktningsmannen eventuella fel och hur mycket man har rätt att hålla inne tills punkterna är åtgärdade. Följer man bestämmelserna i Konsumenttjänstlagen och anlitar en oberoende slutbesiktningsman funkar det utmärkt.
Till TS:
20% förskott är tok, men att innehålla resten till efter besiktning är också fel.
Börja med att kontakta din lilla bank för att se vad de kan göra istället för att tro att de inte kan hjälpa dej med något.
Vidare:
Gör en riktig prestationsbaserad betalningsplan med entreprenören de ska få betalt efter utfört arbete
och snälla... skriv ett riktigt kontrakt!
om du inte vet hur man gör det anlita någon välrenommerad firma att göra det åt dej, kostar några tusen, men det kan vara de bäst spenderade pengarna i bygget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avtal som kräver aktivt nekande för att undgå kostnad
Övrigt Off Topic -
Nytt innertak i bostadsrätt - styrelsen kräver tillstånd
Bostadsrätt -
Kräver de flesta varmvattenberedare trycksatt vatten?
Badrum -
Solpanel + bilbatteri = Starkströmsanläggning som kräver behörighet ?
El -
Kan jag använda laddboxen för att driva maskine som kräver 3-fas?
Laddboxar