14 426 läst ·
28 svar
14k läst
28 svar
Husföretaget kommer med ändringar efter skrivet avtal
Det är ju ofta här som företagen ser till att bättra på sina marginaler... Varje sak som inte är specificerad tas upp som extra.
Vad står det på ritningen som ni skrev avtalet kring? Synlig balk, ej synlig?
Har också insett att många husleverantörer övertalar kunden att ta delad entreprenad och då sitter du sämre till. Har du delad entreprenad eller total? Kolla vad avtalet säger..
Vad står det på ritningen som ni skrev avtalet kring? Synlig balk, ej synlig?
Har också insett att många husleverantörer övertalar kunden att ta delad entreprenad och då sitter du sämre till. Har du delad entreprenad eller total? Kolla vad avtalet säger..
Precis detta jag menar med mitt tidigare svar. Dom gör alltid såhär så får vi byggare skiten såklart.M MrXman skrev:Det är ju ofta här som företagen ser till att bättra på sina marginaler... Varje sak som inte är specificerad tas upp som extra.
Vad står det på ritningen som ni skrev avtalet kring? Synlig balk, ej synlig?
Har också insett att många husleverantörer övertalar kunden att ta delad entreprenad och då sitter du sämre till. Har du delad entreprenad eller total? Kolla vad avtalet säger..
En sak du bör se över i handlingarna är om handlingar har blivit till bygghandlingar, är det bygghandlingar kan ÄTA ske, dock är det svårt för entreprenaden att skriva ÄTA om dom arbetar som total-entreprenad, är det utförande eller general entreprenad kan ÄTA ske rullande. Se också enligt vilken ABT som gäller vid kontraktet.
Alla handlingar som lämnats in som är bygghandling från en totalentreprenad enligt ABT-06 eller 09 bör inte bli ÄTA, då har entreprenören eller dess UE missat detta under granskning/proj.
Detta SKA däremot lämnas in som UR(underrättelse) där dom förklarar en ändring men ingen tillkommande kostnad.
ÄTA lämnas vanligtvis in under en totalentreprenad med tillkommande kostnad till beställare (du) om du vill göra en ändring.
1. I detta fall kan du fråga entreprenören om huset inte kan byggas utan den tillkommande ändringen.
2. Kan huset inte byggas utan den tillkommande är detta konstruktörens miss (entreprenörer och UE vill sällan bli ovänner och försöker ofta lägga kostnad på beställaren om det går). Kan huset byggas utan tillkommande tex med en annan produkt som var tänkt från början kan du välja att ta den istället och slippa en extra kostnad.
3. Om det är en genuin ÄTA där en produkt byts ut mot annan ska du först be om att få detaljerad spec på kostnad, sedan ska du be entreprenören kvitta den kostnad som från början fanns mot den nya så att du inte betalar dubbelt.
Du ska också vara väldigt nogrann med vad som installeras i huset, du ska om byggaren bygger med billigare material än vad som från början var tänkt be om avgående kostnad, alltså be dom under bygg/ekonomimöte lägga en ÄTA mot sig själva eller hur nu dom brukar göra, kan vara så enkelt ibland att du skriver ÄTA till dom på mail med förklaring
Alla handlingar som lämnats in som är bygghandling från en totalentreprenad enligt ABT-06 eller 09 bör inte bli ÄTA, då har entreprenören eller dess UE missat detta under granskning/proj.
Detta SKA däremot lämnas in som UR(underrättelse) där dom förklarar en ändring men ingen tillkommande kostnad.
ÄTA lämnas vanligtvis in under en totalentreprenad med tillkommande kostnad till beställare (du) om du vill göra en ändring.
1. I detta fall kan du fråga entreprenören om huset inte kan byggas utan den tillkommande ändringen.
2. Kan huset inte byggas utan den tillkommande är detta konstruktörens miss (entreprenörer och UE vill sällan bli ovänner och försöker ofta lägga kostnad på beställaren om det går). Kan huset byggas utan tillkommande tex med en annan produkt som var tänkt från början kan du välja att ta den istället och slippa en extra kostnad.
3. Om det är en genuin ÄTA där en produkt byts ut mot annan ska du först be om att få detaljerad spec på kostnad, sedan ska du be entreprenören kvitta den kostnad som från början fanns mot den nya så att du inte betalar dubbelt.
Du ska också vara väldigt nogrann med vad som installeras i huset, du ska om byggaren bygger med billigare material än vad som från början var tänkt be om avgående kostnad, alltså be dom under bygg/ekonomimöte lägga en ÄTA mot sig själva eller hur nu dom brukar göra, kan vara så enkelt ibland att du skriver ÄTA till dom på mail med förklaring
Hej!
Det är lite svår att ge ett 100% besked när man inte läst avtalet/avtalen men bör vara som jag beskriver nedan.
Har jag fattat rätt att du köpt byggsatsen av en leverantör och utförandet av en byggfirma? I så fall har du två avtal. I småhusentreprenader gäller inte AB eller ABT utan ABS 09, jag rekommenderar att du läser igenom ABS 09. Om du ett totalentreprenadkontrakt skall detta ej vara en kostnad som du skall stå för, däremot har du en byggfirma som monterar huset på separat kontakt är detta en ÄTA för dem. ÄTA behöver inte betyda merkostnad, kan faktiskt vara kostnsdsneutralt eller till och med avgående peng i utförandet. ÄTA står för ändring, tillägg och avgående arbeten.
Lycka till!
Det är lite svår att ge ett 100% besked när man inte läst avtalet/avtalen men bör vara som jag beskriver nedan.
Har jag fattat rätt att du köpt byggsatsen av en leverantör och utförandet av en byggfirma? I så fall har du två avtal. I småhusentreprenader gäller inte AB eller ABT utan ABS 09, jag rekommenderar att du läser igenom ABS 09. Om du ett totalentreprenadkontrakt skall detta ej vara en kostnad som du skall stå för, däremot har du en byggfirma som monterar huset på separat kontakt är detta en ÄTA för dem. ÄTA behöver inte betyda merkostnad, kan faktiskt vara kostnsdsneutralt eller till och med avgående peng i utförandet. ÄTA står för ändring, tillägg och avgående arbeten.
Lycka till!
Är detta en konstruktion pga mark som en byggnadsingenjör eller konstruktör har räknat på är det högst troligt en tillkommande, husbyggaren ombesörjer själva husbygget, det som har med marken att göra(rörelser osv) kan dom inte rå för, det gör en konstruktör i dennes granskning.
Men ta reda på mer, varför denna stålkonstruktion, konstruktörens utlåtande, var i bygghandlingen den är inritad...
Men ta reda på mer, varför denna stålkonstruktion, konstruktörens utlåtande, var i bygghandlingen den är inritad...
Moderator
· Stockholm
· 57 809 inlägg
Jag tolkar texten som att det bara gäller arbetet. Och att du har en delad entreprenad, där du har ett separat avtal med byggföretaget som monterar huset.
Ja det stämmer, men att komma med att det behövs åtgärder för huset ca 15 dagar innan huset kommer är inte acceptabelt! Det är det jag vill poängtera då byggföretaget får det i sista sekunden. Det ska självklart ha betalt för sitt jobb
H hempularen skrev:
Det är en intressant fråga eftersom det låter som en projekteringsmiss. En sen ändring av förutsättningarna för entreprenören.
Jag är inte helt hemma med konsumententreprenader, speciellt inte vad gäller vid upphandling av konsult.
Vanligen är konsulter upphandlade genom ABK, allmänna bestämmelser konsult. Jämför man ABK och AB/ABT är den väldigt snäll mot konsulten.
Väldigt förenklat är principen att allt som konsulten missat i sin handling ska ingå, man kan inte kräva konsulten på pengar för en missad balk, däremot ska han på sin egen bekostnad projektera för det som behövs för att uppnå den avtalade produkten. Men balken, den måste man som beställare betala, om man inte kan hävda att entreprenören borde förstått att balken borde funnits (antar att det senare är extremt svårt att hävda juridiskt).
Om huset hade börjat monteras utan en balk som borde funnits och en skada skett, då är konsulten skyldig till att ersätta beställaren för skadan och kostnadsfritt projektera en produkt enligt avtal.
Är det en totalentreprenad och du inte velat förändra produkten ni skrivit på för gäller inget av ovan, då ska totalentreprenören ta hand om sin egen projekteringsmiss. Men jag tycker du mellan raderna skriver att det är en generalentreprenad.
Med det sagt uppfattar jag det som att det är husföretaget som hjälpt dig med projekteringen, om de själva inte vet hur deras hus ska byggas misstänker jag att det kan kosta mer pengar i slutändan att erkänna det än att ta kostnaden för denna projekteringsmiss.
Spekulerar jag lite utan att ha någon som helst juridisk skrift som backar så uppfattar jag att husföretaget bör ha ett ansvar, att som expert på sitt eget hus se till att granska handlingar åt dig, då du inte kan förväntas ha kunskapen om att bygga DERAS hus.
Vilket jag uppfattar rent juridiskt att man skulle kunna förvänta sig när en större fastighetsägare bygger.
Är det någon som vet om ABK gäller även mot konsumenter eller blir det då ABS?
Jag är inte helt hemma med konsumententreprenader, speciellt inte vad gäller vid upphandling av konsult.
Vanligen är konsulter upphandlade genom ABK, allmänna bestämmelser konsult. Jämför man ABK och AB/ABT är den väldigt snäll mot konsulten.
Väldigt förenklat är principen att allt som konsulten missat i sin handling ska ingå, man kan inte kräva konsulten på pengar för en missad balk, däremot ska han på sin egen bekostnad projektera för det som behövs för att uppnå den avtalade produkten. Men balken, den måste man som beställare betala, om man inte kan hävda att entreprenören borde förstått att balken borde funnits (antar att det senare är extremt svårt att hävda juridiskt).
Om huset hade börjat monteras utan en balk som borde funnits och en skada skett, då är konsulten skyldig till att ersätta beställaren för skadan och kostnadsfritt projektera en produkt enligt avtal.
Är det en totalentreprenad och du inte velat förändra produkten ni skrivit på för gäller inget av ovan, då ska totalentreprenören ta hand om sin egen projekteringsmiss. Men jag tycker du mellan raderna skriver att det är en generalentreprenad.
Med det sagt uppfattar jag det som att det är husföretaget som hjälpt dig med projekteringen, om de själva inte vet hur deras hus ska byggas misstänker jag att det kan kosta mer pengar i slutändan att erkänna det än att ta kostnaden för denna projekteringsmiss.
Spekulerar jag lite utan att ha någon som helst juridisk skrift som backar så uppfattar jag att husföretaget bör ha ett ansvar, att som expert på sitt eget hus se till att granska handlingar åt dig, då du inte kan förväntas ha kunskapen om att bygga DERAS hus.
Vilket jag uppfattar rent juridiskt att man skulle kunna förvänta sig när en större fastighetsägare bygger.
Är det någon som vet om ABK gäller även mot konsumenter eller blir det då ABS?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Det jonas_t skriver summerar nog situationen bra, dock med lite tillägg, i utförandet innan revideringen torde det finnas en annan konstruktion, tex limträbalk e.d. Om det stämmer skall endast tillkommande kostnad ersättas entreprenören dvs montage stålbalk minus träbalk.
ABK/ABS gäller endast om den har avtalats oberoende om det är mot konsument alt b2b. Dock gäller alltid KkL/KtjL när privatperson är kund.
Dessutom, husföretaget betalar tillkommande materialet om materialet har köps av husleverantör, dock står konsument/beställare för ändringen mot entreprenör om det föreligger två avtal, ett med köp av material/hus och ett med utförande/entreprenör.
ABK/ABS gäller endast om den har avtalats oberoende om det är mot konsument alt b2b. Dock gäller alltid KkL/KtjL när privatperson är kund.
Dessutom, husföretaget betalar tillkommande materialet om materialet har köps av husleverantör, dock står konsument/beställare för ändringen mot entreprenör om det föreligger två avtal, ett med köp av material/hus och ett med utförande/entreprenör.
Tack för alla svar. Man är ju amatör i detta sammanhang men jag har läst alla mail och ovetandes har jag säkert blivit något smartare.
Slutfallet blev att husföretaget står för kostnaderna för extra arbetet som skall göras för detta. Vilket är väldigt positivt och ett gott bemötande från kund perspektiv.
Slutfallet blev att husföretaget står för kostnaderna för extra arbetet som skall göras för detta. Vilket är väldigt positivt och ett gott bemötande från kund perspektiv.
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Skönt att höra att det finns husleverantörer med nöjda kunder 
Känns som att det vanliga är att de skiter i kunderna så fort avtalet är signerat!!
Lycka till med bygget!
Känns som att det vanliga är att de skiter i kunderna så fort avtalet är signerat!!
Lycka till med bygget!
Hoppas att du fortsätter och berättar samt fotar hur bygget sedan startar och fortskrider. Alltid kan man lära sig något.T t.umo skrev:Tack för alla svar. Man är ju amatör i detta sammanhang men jag har läst alla mail och ovetandes har jag säkert blivit något smartare.
Slutfallet blev att husföretaget står för kostnaderna för extra arbetet som skall göras för detta. Vilket är väldigt positivt och ett gott bemötande från kund perspektiv.
Klicka här för att svara

