4 031 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Huset vibrerar när frånluftsvärmepumpen är igång
CP vibrerar inte mycket, känns som fläkten är mer troligt.P Peppe L-G skrev:Tack för tipset, ska kolla det!
Tror inte det finns hos mig. Mitt hus byggdes typ 1990.
Nej, och detta finner jag rätt konstigt; i tvättstugan där frånluftsvärmepumpen står så upplever jag att det vibrerar precis lika lite/mycket som innan. Det är bara i de andra rummen som jag har börjat känna av vibrationer som jag inte känt innan. Men vibrationerna i tvättstugan är märkbart större än de i de andra rummen, så kanske jag inte märker av tillskottet av vibrationer i tvättstugan för att de är för små jämfört med de existerande.
Tack, jag ska ligga på VSS-företaget om mattlösningen. Att lägga stenplattor ovanpå är något jag kan testa själv, men finns det någon risk att frånluftsvärmepumpen tar skada om jag gör det?
Men jag känner av vibrationer ibland även när kompressorn inte är igång (dock är vibrationerna troligtvis lite värre när kompressorn är igång).
Jag kan i princip inget om detta område, men min magkänsla säger mig att vattnet som pumpas runt för uppvärmning av huset påverkar hur mycket det vibrerar. Den temperaturen varierar under dagen, va? Jag tänker mig att det kan förklara varför det vibrerar olika mycket till och från. Och när jag sänkte värmekurvan så minskade vibrationerna också. Jag har även märkt att när jag avluftar frånluftsvärmepumpen så upphör vibrationerna ibland i ~4 minuter, och sedan återkommer dem igen. Men trycket ligger på runt 1 bar, vilket jag tror det ska
Någon som vet om man på en NIBE F370 kan stänga av cirkulationspumpen på något sätt för att testa om vibrationerna upphör när den är avstängd?
Vibrationer kan uppstå i ventilationen också. Kan det vara högre flöde än tidigare?P Peppe L-G skrev:Tack för tipset, ska kolla det!
Tror inte det finns hos mig. Mitt hus byggdes typ 1990.
Nej, och detta finner jag rätt konstigt; i tvättstugan där frånluftsvärmepumpen står så upplever jag att det vibrerar precis lika lite/mycket som innan. Det är bara i de andra rummen som jag har börjat känna av vibrationer som jag inte känt innan. Men vibrationerna i tvättstugan är märkbart större än de i de andra rummen, så kanske jag inte märker av tillskottet av vibrationer i tvättstugan för att de är för små jämfört med de existerande.
Tack, jag ska ligga på VSS-företaget om mattlösningen. Att lägga stenplattor ovanpå är något jag kan testa själv, men finns det någon risk att frånluftsvärmepumpen tar skada om jag gör det?
Men jag känner av vibrationer ibland även när kompressorn inte är igång (dock är vibrationerna troligtvis lite värre när kompressorn är igång).
Jag kan i princip inget om detta område, men min magkänsla säger mig att vattnet som pumpas runt för uppvärmning av huset påverkar hur mycket det vibrerar. Den temperaturen varierar under dagen, va? Jag tänker mig att det kan förklara varför det vibrerar olika mycket till och från. Och när jag sänkte värmekurvan så minskade vibrationerna också. Jag har även märkt att när jag avluftar frånluftsvärmepumpen så upphör vibrationerna ibland i ~4 minuter, och sedan återkommer dem igen. Men trycket ligger på runt 1 bar, vilket jag tror det ska
Någon som vet om man på en NIBE F370 kan stänga av cirkulationspumpen på något sätt för att testa om vibrationerna upphör när den är avstängd?
Det borde vara enkelt att utesluta genom att koppla loss ventilationsröret vid FVLP.
Temperaturen på vattnet borde inte påverka. Kurvan kanske påverkar flödet dock. Däremot kan det vara luft i systemet. När de fyra minuterna gått, kan du lufta ut mer luft i systemet då?
Så här skriver TSL Lovan83 skrev:Vibrationer kan uppstå i ventilationen också. Kan det vara högre flöde än tidigare?
Det borde vara enkelt att utesluta genom att koppla loss ventilationsröret vid FVLP.
Temperaturen på vattnet borde inte påverka. Kurvan kanske påverkar flödet dock. Däremot kan det vara luft i systemet. När de fyra minuterna gått, kan du lufta ut mer luft i systemet då?
När det vibrerade mycket en gång så var jag nere i krypgrunden och kände efter. Krypgrundens alla väggar vibrerade lite, och det vibrerade som mest i hörnet där frånluftsvärmepumpen står på golvet ovan.
När jag bytte FLVP till en Nibe S735 så beställde jag Sylodyn vibrationsdämpare,
https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html
Nu är den VPn väldigt tyst som den är men jag rekommenderar att installera dessa dämpare. Löser många vibratonsproblem.
https://www.energibutiken.se/sv/vib...-vibrationsdampare-for-varmepumpar-15004.html
Nu är den VPn väldigt tyst som den är men jag rekommenderar att installera dessa dämpare. Löser många vibratonsproblem.
Har man krypgrund med ett golv i trä / spånplattor så tippar jag att det ej räcker .ClasseClas skrev:
Måste till tyngd också .
FLVP är synnerligen känsliga för att stå i våg, om inte så sprider sig ljudet när kompressorn går!P Peppe L-G skrev:Bor i en enplansvilla på ~85 kvadratmeter. För 18 månader sedan spolades rören till elementen, och den gamla frånluftsvärmepumpen ersattes med en ny Nibe F370. Allt fungerade bra fram tills för 4 månader sedan (januari). Då började jag känna av småvibrationer i huset. Kunde känna av dem överallt, så som när jag satt i köksstolen, eller i TV-soffan, eller på toaletten, eller låg i sängarna i mina sovrum, eller stod i hallen). Från och till vibrerade det olika mycket, och ibland var det bara i vissa delar av huset jag kände av vibrationer. Vid ett fåtal tillfällen så fanns inga vibrationer alls.
Jag upptäckte att vibrationerna upphörde när jag stängde av frånluftsvärmepumpen. Har haft en kille från VVS-företaget som installerade frånluftsvärmepumpen här och kollat på det. Han lyssnade och kände på pumpen, och påstår att den låter och vibrerar lika mycket/lite som förväntat. Har även haft en kille här som kollat ventilationen, och han påstår att den är ren och bra inställd.
Här är några observationer jag har gjort:
Nu när jag gjort alla de här sakerna som minskar vibrationerna lite så har vibrationerna nästan helt upphört. Men nu när utetemperaturen gick ner till 4 grader igen så har jag börjat känna av vibrationerna mer igen.
- Om jag stänger av frånluftsvärmepumpen så upphör vibrationerna helt.
- Det vibrerar från och till olika mycket. Ibland ingenting alls, för det mesta åtminstone lite, och överlag mer på natten än dagen. Det brukar avta på morgonen runt klockan 9 och tillta på kvällen runt 17-18.
- När det vibrerade mycket en gång så var jag nere i krypgrunden och kände efter. Krypgrundens alla väggar vibrerade lite, och det vibrerade som mest i hörnet där frånluftsvärmepumpen står på golvet ovan.
- I februari sänkte jag värmekurvan från 8 till 7. Då minskade vibrationerna lite överlag.
- I mars sänkte jag värmekurvan från 7 till 6. Då minskade vibrationerna lite ytterligare överlag.
- I april upptäckte jag att cirkulationspumpen var inställd "Konstant tryck 3". Jag fann det konstigt då "Konstant tryck" enligt instruktionsboken ska användas för golvvärme, och jag har inga rum med golvvärme, utan endast rum med element vid fönstren. Så jag ändrade den inställningen till "Proportionellt tryck 1" (enligt instruktionsboken ska "Proportionellt tryck" användas för element). Detta minskade vibrationerna lite till.
- När jag stänger av kompressorn (så den går på eluppvärmning) så minskar vibrationerna lite till ibland.
Kan någon hjälpa mig lista ut varför mitt hus småvibrerar, och vad en kan göra för att åtgärda det? VVS-företaget som installerade den har inga förslag på hur de ska felsöka problemet, så jag hoppas något geni här kan hjälpa mig ^^
Tack på förhand!
I vintras så testade jag att sänka fläkten från ~60% till ~20% utan att det blev någon större skillnad. Men jag borde kanske sänka den till 0% för att testa på ett bra sätt. Men om det är fläkten, finns det någon bra förklaring till varför det vibrerar olika mycket från och till? Skillnad på lufttemperatur? Eller lufttryck utomhus? Som påverkar flödesmängden/flödeshastigheten på något sätt?F Fideliox skrev:
Det vågar jag inte göra själv, men ska ta med det som felsökningsförslag till VVS-företaget. Tack!L Lovan83 skrev:
Jag har aldrig testat att repetera det med ett så kort intervall, men det är oftast ingen märkbar mängd luft som kommer ut (om ens någon). Men på något sätt påverkar det vibrationerna lite för en kort stund, jag gissar för att trycket i vattnet minskar lite?L Lovan83 skrev:
Tack, ska ta upp dessa med VVS-företaget ocksåClasseClas skrev:
Tack, ska låna ett vattenpass och mätaM Mr.Hammer skrev:
Men jag hade inga problem med vibrationer från min förra frånluftsvärmepump, och den nya fungerade bra i ~15 månader, och sedan uppstod vibrationerna efter det. Jag tycker det känns som att det borde vara en komponent som gått lite sönder efter ~15 månader. Men det kanske är golvkonstruktionen som inte höll längre?Tomture61 skrev:
Har en IVT490 från 2008 , min började låta lite mer efter 1-2 år .P Peppe L-G skrev:Men jag hade inga problem med vibrationer från min förra frånluftsvärmepump, och den nya fungerade bra i ~15 månader, och sedan uppstod vibrationerna efter det. Jag tycker det känns som att det borde vara en komponent som gått lite sönder efter ~15 månader. Men det kanske är golvkonstruktionen som inte höll längre?
Serviceföretaget bannade mig efter jag ringt och beklagat det högre ljudet som uppstått från maskin .😅
De hade varit på besök tidigare .
Kanske är gummit som blir hårdare till kompressor eller nått 🤔
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Husgrunds stenar ramlar ner under huset
Grund & Markarbeten -
Vattenledningar i huset vibrerar
Vatten & Avlopp -
Bästa toaletten för fritidshuset? Här är alternativen om du saknar avlopp
Artikelkommentarer -
Läcker in vatten i huset när det töar, vart kommer det i från?
Fritidshus -
Hur nära huset kan man gräva?
Grund & Markarbeten