6 891 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Huset som blivit sönderkört tre gånger
Efter att ha sett satellitbilden, detta är uppenbarligen en "fartsträcka" detta oberoende av vad ev hastighetsbegränsning säger.
En mur i betong/sten/stål är enbart en lösning på symptomen, orsaken är sannolikt alldeles för hög fart..
Lösning? Ett gupp till?
Lösningen borde ligga hos de som är anvariga för vägen och ingen annanstans...
En mur i betong/sten/stål är enbart en lösning på symptomen, orsaken är sannolikt alldeles för hög fart..
Lösning? Ett gupp till?
Lösningen borde ligga hos de som är anvariga för vägen och ingen annanstans...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Nej, även det har jag svårt att se. Det finns en stor både tradition och acceptans av stenblock för att förhindra bilkörning på ställen där man inte vill ha dem. Så skaderisken för bilföraren måste vägas mot det helt rimliga önskemålet att invånarna i huset skall kunna gå säkra från inträngande fordon. I det här fallet så är det bilförarna som begår felet, så då kommer de att få stå sitt kast.n_sandstrom skrev:
Sedan så skulle jag inte heller satt upp någon "igelkott", de sticker lite för mycket i ögonen, men samma mängd stål i ett räcke, det är jag villig att sätta pengar på att ingen kommer att ha några synpunkter på. Oavsett hur många som kör ihjäl sig mot det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Jag tittar på bilden men fattar inte riktigt exakt vilket hus det rör sig om. Är det som ligger "ensamt" norr om vägen? Och man slirar av för att man träffar fartguppet för snabbt?WilleR skrev:Efter att ha sett satellitbilden, detta är uppenbarligen en "fartsträcka" detta oberoende av vad ev hastighetsbegränsning säger.
En mur i betong/sten/stål är enbart en lösning på symptomen, orsaken är sannolikt alldeles för hög fart..
Lösning? Ett gupp till?
Lösningen borde ligga hos de som är anvariga för vägen och ingen annanstans...
Då är nog fartgupp av typen "tvättbräda" en lagom sträcka innan en bättre idé.
Sedan så skulle jag som husägare satt upp hinder ändå. Är det fysiskt möjligt att köra för fort på en sådan väg, så kommer folk att göra det, och uppenbarligen så är de inte så bra på det.
Om det inte går med mur så får man väl sätta "staket" istället. Dvs staket modell vägräcke...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Huset ligger söder om vägen öster om farthindret. Trafik som kommer från väster har 70 fram till farthindret.
Jag vet inte vad en "tvättbräda" innebär, vill dra till minnes att det är en vanlig "bula".
Jag vet inte vad en "tvättbräda" innebär, vill dra till minnes att det är en vanlig "bula".
Så det passar in på teorin att de kör över guppet i 70 och tappar kontrollen...13th Marine skrev:
Tvättbräda är väl ett antal tjocka målade linjer i vägen som man målar för att det skall låta lite och uppmärksamma bilister på att någonting de skall uppmärksamma är i antågande (det riktiga farthindret i detta fall),
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 698 inlägg
Antigen det eller så är man inte uppmärksam på att fordonet framför en har bromsat ner inför farthindret och så får man väja för det.
Tvättbräda låter som ett bra sätt att uppmärksamma det hela. Antigen det eller så skulle man kunna sänka farten längs med hela sträckan, de gånger jag kört där har jag inte tyckt att 70 känts riktigt rätt. Smal väg med hus nära på gatan samt många utfarter med skymd sikt.
Tvättbräda låter som ett bra sätt att uppmärksamma det hela. Antigen det eller så skulle man kunna sänka farten längs med hela sträckan, de gånger jag kört där har jag inte tyckt att 70 känts riktigt rätt. Smal väg med hus nära på gatan samt många utfarter med skymd sikt.
http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/bygga-utan-bygglov/
Annars är det bara att anmäla. Fast muren byggdes kanske innan reglerna ändrades...
Finns det någon granne som sagt nej...?Det finns vissa undantag från kravet på bygglov om du har ett en- eller ett tvåbostadshus. Du kan få bygga uteplatser, skärmtak, friggebodar, tillbyggnader, uthus, murar och plank utan bygglov. Du kan även få göra fasadändringar och bygga två takkupor utan lov. Du behöver inte bygglov men måste göra en anmälan till byggnadsnämnden och invänta startbesked om du ska bygga ett så kallat attefallshus, en tillbyggnad på maximalt 15 kvadratmeter eller inreda en ytterligare bostad i ett enbostadshus.
De bygglovbefriade åtgärderna, både de som kräver anmälan och de som inte gör det, får inte byggas närmare tomtgränsen än 4,5 meter om inte de grannar som berörs medger det. Godkännandet bör vara skriftligt. Nekar grannarna får byggnadsnämnden avgöra genom att du ansöker om bygglov.
Om din fastighet ligger på landsbygden kan du även få göra mindre tillbyggnader av både huvudbyggnaden och komplementsbyggnader och bygga nya komplementsbyggnader som till exempel garage, gäststugor och växthus samt murar och plank utan bygglov eller anmälan.
Annars är det bara att anmäla. Fast muren byggdes kanske innan reglerna ändrades...
Fast muren är väl knappast 4,5m från tomtgränsen eller hur? Och eftersom landsvägen väl antagligen gränsar till kommunens mark så lär inte grannegodkännande räcka.karlmb skrev: