O
pelen skrev:
Odjuret!
Naturligtvis går det inte att speca någonting tid eftersom alla grunder har olika förutsättningar , vi har åtgärdat grundmurar från 20- 30 talet som varit totalt söndervittrade samtidigt som vi isolerat grunder från samma tid som varit i utmärkt skick. Jag grundar mina uppgifter på 40 års erfarenhet o studier, vi har med flera olika mätinstrument mätt temp- fukt i husgrunder som varit isolerade, behandlade, med olka förekommande metoder samt hel obehandlade grunder under ett helt år. Men visst odjuret kan du visa på något nytt så är jag idel öra.
Erfarenhet är en bra kunskap! Dock så undrar jag om du verkligen har kunnat märka att husgrunder där det står en avfuktare rasar snabbare en utan?
Om du läst mina tidigare inlägg. Så har jag aldrig betvivlat att miljön kan påverka livslängden på betong. Hur mycket snabbare rasar källaren med avfuktare jämfört med den utav avfuktare? Eventuell dränering hör inte till frågeställningen. Det är den intressanta frågan! Jag har inga fakta alls om detta! Om jag tolkat ditt inlägg så vet du egentligen ingenting alls hur mycket själva avfuktaren kan påverka husgrunden.

Frågeställningen är nämligen avfuktare VS utan avfuktare. Så du får räkna bort alla andra parametrar nu...
Med tanke på den kunskap du har så borde du kunna ge oss en vinnare! Jag själv vet inte alls. Jag har bara min teori som bara grundas på mitt tyckande. (inte så bra källa alltså :) )

Vi har har inte gjort någon mätning som visar att betongen rasar/försvagas just beroende på avfuktare, men just förfaringssättet att försöka rädda en husgrund med avfuktare som enbart torkar någon cm. i ytan gör att man luras att nu är allting bra, du har ju fortfarandes 90% av betongen som försvagar av fukt och därmed förkortar livslängden av betongen. Jag menar inte att det finns risk att en gammal betong av hög kvalité skulle rasa p.g.a av en avfuktare, men vi har sett husgrunder där betongen varit av så dålig kvalité och fukttransporten så hög att om man satt in en avfuktare där i tron att nu är det fixat, ja då har man bitit sig i själv i rumpan. Men absolut om man har en bara något förhöjd fuktvärde i en källare så visst kan det vara idé med en avfuktare, om man tycker det kostar för mycket att eliminera själva orsaken till problemet.

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
O
pelen skrev:
Vi har har inte gjort någon mätning som visar att betongen rasar/försvagas just beroende på avfuktare, men just förfaringssättet att försöka rädda en husgrund med avfuktare som enbart torkar någon cm. i ytan gör att man luras att nu är allting bra, du har ju fortfarandes 90% av betongen som försvagar av fukt och därmed förkortar livslängden av betongen. Jag menar inte att det finns risk att en gammal betong av hög kvalité skulle rasa p.g.a av en avfuktare, men vi har sett husgrunder där betongen varit av så dålig kvalité och fukttransporten så hög att om man satt in en avfuktare där i tron att nu är det fixat, ja då har man bitit sig i själv i rumpan. Men absolut om man har en bara något förhöjd fuktvärde i en källare så visst kan det vara idé med en avfuktare, om man tycker det kostar för mycket att eliminera själva orsaken till problemet.
De var som jag misstänkte! Att avfuktaren troligtvis inte försämrade husets hållfasthet. Sedan att en avfuktare inte tar bort nödvändigheten att dränera är en annan sak. Då kan man alltså även snabbt konstatera att Den underbara produkt som föreläsaren ville sälja inte heller räddar en från att dränera en husgrund...

• Gilla
brfbo och 2 till
  • Laddar…
Martin_B
Orkar inte läsa igenom hela tråden, men ifall det ej har nämnts tidigare så syns kalkutfällningar väldigt tydligt i form av vita fläckar, ifall där finns några. Förutsättningen är naturligtvis att den putsade väggen är omålad.
Har sett källare med avfuktare på konstant i många års tid, utan att det skulle ha orsakat kalkutfällningar.

Å andra sidan skulle ju kalken kunna bli kvar i hålbetongens ihåligheter varför man inte ser kalkutfällningar invändigt.

Men än står de husen som jag vet har avfuktare. :)

Tänker dock lite som Lasse, och kanske inte svarar på trådstartsfrågan. Om man ser till den naturliga fuktvandringen osv så ska inte ett dränerat hus få problem med fukt/mögel i källare. Då är det något annat som spelar in så som ventilation osv.. att ha en avfuktare stå och gå för jämnan i källaren för att få ett dugligt källarklimmat är vansinne. Att torka tvätten med är toppen! Har man problem med fukt i källarväggarna så försvinner det ju inte för att man ställer dit en luftavfuktare.

• Gilla
Lasse72
  • Laddar…
MisterBob MisterBob skrev:
Har man problem med fukt i källarväggarna så försvinner det ju inte för att man ställer dit en luftavfuktare.
Man kan tillfälligt lösa problemet med en avfuktare, och med tanke på vad det kostar att dränera så kan man nog låta den stå på i ganska många år innan det blir förlust.

Oj, det här var en gammal tråd....
Jo Adam F, visst är det så. Men när den sedan stått där många år och du faktiskt tänker dig göra något åt problemet så blir det en betydligt dyrare kostnad än nödvändigt. Konstigt resonemang måste jag säga. Om man ska ha ett hus så måste väl andemeningen ändå vara att man sköter om det och åtgärdar sådant som börs? Visst, lev med avfuktare. Säg det till nästa som köper att "för att kunna vara i källaren måste ni investera i en avfuktare för här tränger in vatten".
O så jämför du med grannen som låtit dränera och därmed kunnat inreda källaren som bostadsutrymme, och jämför vem som får bäst betalt för huset. Jag gissar att grannen får betalt för sin dränering till och med....

• Gilla
brfbo
  • Laddar…
Trådlyft! :)
Nu har det ju puttrat på i några år, och jag funderade på hur det går för dem.
Hemsidan säger att de har över 700 installationer och 10 års garanti.
Samtidigt som företaget Bohälsan AB som står bakom dem nu för tiden grundades 2017, inte har några anställda och inte verkar ha haft någon större aktivitet i sig innan 2019. (Fortfarande Sundvall som står bakom det)

Någon som har koll på hur det går med fastigheter som "räddades" av dem för 5 år sedan? Bör ju börja finnas god statistik att hänvisa till kan man tycka. (Och finns bolaget som utfäste garantier då fortfarande kvar?)

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
B bjoma skrev:
Vart tar all bortsköljd kalk vägen? Tänker mig att det borde ligga små högar med kalk utmed källarväggarna om Arids teori stämmer.
Verkligen. så är det i källaren under vår trapp.

• Gilla
SweetTerrain
  • Laddar…
Stl Stl skrev:
Jag var häromdagen på mässan i Malmö och lyssnade på Björn Sundvall, vd för företaget Arid som med hjälp av elektricitet får vattnet att stanna utanför källare med fuktproblem.
Intressant teknik, tycker jag, men det var i ett sidospår som Sundvall fick mig att verkligen reagera.
På en fråga om avfuktare sa Sundvall ungefär att den som kör en avfuktare i källaren ökar problemen, genom att mer vatten dras in i väggarna. Men inte nog med det, kalken dras (eller sköljs) dessutom ur cementen, försvagar den och i förlängningen finns det en rasrisk. För att betongväggarna försvagas.
"Uppenbara problem" tror jag han uttryckte det.
Min fråga till detta kunniga forum:
Håller mitt hus på att rasa för att jag har en avfuktare gående i källaren?
Jag gillar min avfuktare. Den ger ett behagligt källarklimat, långt från fuktig jordkällare.
Men inte i bekostnad på huset.
Fukt håller man utanför huset, med hjälp av dränering och fuktskydd av ytterväggen INTE snakeoil...

Håller du vattnet utanför ytterväggen så finns ingen risk med urlakning där, så långt är det rätt, men "el ÄR snakeoil i sammanhanget", vatten kan INTE "laddas med joner". H2O är en MYCKET stabil molekyl som INTE kan joniseras, med mindre än att man bryter upp molekylen i väte och syre (som kan joniseras) men då är det ju inte gaser och inte vatten längre....

Är din yttervägg skyddad mot inträngande vatten är avfuktare inomhus riskfritt - men håll dig runt 50% RH, lägre än så är inte bra klimat för människa, djur och växter.

Redigerat:
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Oveja skrev:
Verkligen. så är det i källaren under vår yttertrapp.

Det finns andra sätt att lösa problematiken med fukt i källaren. Till exempel Fyll igen källarjäveln med makadam o spika igen källardörren eller riv huset o bygg nytt (på platta). Enkel logik

V vhultqvist54 skrev:
Det finns andra sätt att lösa problematiken med fukt i källaren. Till exempel Fyll igen källarjäveln med makadam o spika igen källardörren eller riv huset o bygg nytt (på platta). Enkel logik
Men bara om grusstorleken är tillräckligt stor för att vara kapillärbrytande....

• Gilla
vinga87 och 2 till
  • Laddar…
F
L Lasse72 skrev:
Spar dina elpengar och dränera källaren istället så har du löst problemen utan att störas av en surrande avfuktare dygnet runt.
Som redan nämnts - det är inte all fukt i källaren dom kommer via väggarna utan även via luften. Kör din luftfuktare utan oro.

F
V vhultqvist54 skrev:
Var det ett konstruktivt råd till TS's fråga?

• Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.