148 440 läst ·
75 svar
148k läst
75 svar
Huset rasar med avfuktare i källaren?
Beror inte de flesta skadade grundmurar på fuktiga väggar som fryser till och från varje vinter?
Min källare var tidigare helt ouppvärmd och det var minusgrader där varje vinter. Den enda delen som var skadad är den del där ett stuprör släppt ut takvatten i decennier.
I övrigt fint skick.
Har man problem med för hög relativ fuktkvot i källaren året runt så tänker jag iaf att man har för stora problem med inträngande markfukt´. Dränering och isolering av grundmurar känns så som steg ett i stället för att plåstra med en elförbrukare som ska stå och plåstra problemen.
Vissa årstider kan en avfuktare behövas om källaren är ouppvärmd och man vill ha bra klimat där.
Min källare var tidigare helt ouppvärmd och det var minusgrader där varje vinter. Den enda delen som var skadad är den del där ett stuprör släppt ut takvatten i decennier.
I övrigt fint skick.
Har man problem med för hög relativ fuktkvot i källaren året runt så tänker jag iaf att man har för stora problem med inträngande markfukt´. Dränering och isolering av grundmurar känns så som steg ett i stället för att plåstra med en elförbrukare som ska stå och plåstra problemen.
Vissa årstider kan en avfuktare behövas om källaren är ouppvärmd och man vill ha bra klimat där.
Då var det en himla tur att man inte slösade tid på att gå dit, släpper de in vilka bondfångare som helst bara de betalar monterhyran så är det omöjligt att ta en sådan tillställning seriöst.Stl skrev:
Bossebyggarn! Fel fel. För flera hundra år sen byggde man inte i enbart betong utan man kompletterade stenkonstruktioner med betong, o jag kan garantera dig att betongen mellan stenarna som är flera hundra år har idag hållfasthet väldigt nära noll. Sedan ang. vittrad puts så kan du väl inte mena allvar med att påstå att fukt i husgrunden inte får putsen att vittra. Så du som byggare putsar gladeligen en blöt källarvägg, seriöst?
Så hur mycket snabbare försvagar en avfuktare husgrunden till skillnad från en grund som inte har en avfuktare installerad. För även fukten är ett problem. Vilken tidsspann talar vi om? Sen viktigaste av allt... Vad bygger du dina uppgifter på?pelen skrev:Om man har dränerat/värmeisolerat som man skall så får man en torr o varm grundmur o då inkl. grundsulan. Har man lagt dräneringen på rätt nivå och har uppvärmd källare ser ångtrycket till att trycka ut ev. uppvandrad fukt ur även grundsulan. Däremot om betonggolvet ligger gjutet på finkornigt material så naturligtvis stiger en hel del fukt upp genom golvet, och den fukten kan en avfuktare ta hand om, men den fukten brukar vara så litet att det inte krävs nån avfuktare.
Men att påstå att avfuktare inte kan försvaga en ofuktskyddad husgrund är inte sant, det går sakta men säkert.
Tror inte det finns ett svar på frågan.
Fukthalten i marken, markmaterialets kapilaritet, temperatur, byggmaterialets densitet samt några andra faktorer spelar in.
Man måste räkna detta i varje enskilt fall.
Oavsett detta handlar nerbrytningen om en mycket lång tid, det finns tegelhus från 1400-talet som fortfarande står och fungerar.
Risken för att en avfuktare ska bryta ner en grundmur är troligen mycket liten under ett hus normala förväntade tekniska livslängd.
Fukthalten i marken, markmaterialets kapilaritet, temperatur, byggmaterialets densitet samt några andra faktorer spelar in.
Oavsett detta handlar nerbrytningen om en mycket lång tid, det finns tegelhus från 1400-talet som fortfarande står och fungerar.
Risken för att en avfuktare ska bryta ner en grundmur är troligen mycket liten under ett hus normala förväntade tekniska livslängd.
Men vad är egentligen problemet tänker jag?
Att man konstant tar bort/driver ut fukt från väggen och avfuktar källaren innanför. Eller är de värre att fukt konstant tillåts vandra in i väggen från bristfällig dränering, isolering från utsidan/undersidan?
Att man konstant tar bort/driver ut fukt från väggen och avfuktar källaren innanför. Eller är de värre att fukt konstant tillåts vandra in i väggen från bristfällig dränering, isolering från utsidan/undersidan?
Nej bindemedlet (kalk) i murbruket mellan stenblock i ett 100 år gammalt hus är ofta urlakad så att bruket i princip enbart består av fuktig sand.
Så länge man inte ger sig på att frilägga muren står den stadigt ändå.
Avfuktaren hanterar bara fukt i luft och ytligt på insidan av murarna.
Så länge man inte ger sig på att frilägga muren står den stadigt ändå.
Avfuktaren hanterar bara fukt i luft och ytligt på insidan av murarna.
Det låter rimligt! Det är ett problem de har med brobyggen t.ex. Men då är det garanterat inte avfuktaren som är boven i dramatper solsjö skrev:Tror inte det finns ett svar på frågan.
Ja absolut, ju fuktigare vägg desto bättre. Bara att slänga upp putsen utan att förvattna. Perfekt.pelen skrev:Bossebyggarn! Fel fel. För flera hundra år sen byggde man inte i enbart betong utan man kompletterade stenkonstruktioner med betong, o jag kan garantera dig att betongen mellan stenarna som är flera hundra år har idag hållfasthet väldigt nära noll. Sedan ang. vittrad puts så kan du väl inte mena allvar med att påstå att fukt i husgrunden inte får putsen att vittra. Så du som byggare putsar gladeligen en blöt källarvägg, seriöst?
Jag är glad att mina byggkunskaper är större än din läsförståelse med tanke på att du verkar ha missförstått vartenda ord.
Er logik med avfuktaren är alltså att det livslängdsmässigt är bättre med en genomblöt vägg än en vägg som är delvis torr. Då ser jag ser fram emot att ni presenterar den matematiska uträkningen som visar:
1) hur en betongvägg där luften på insidan är säg 60% RF i stället för 70% påverkar hur fuktig betongen är, och hur fuktvandringen därmed påverkas
2) att en vägg där utsidan är fuktig och insidan är torr gör att väggen rent mirakulöst blir FUKTIGARE och får kortare livslängd, än en vägg som är konstant fuktig på både utsidan och insidan och därmed inte har någon fuktvandring eftersom den är fuktmättad
Gärna kompletterat med ett diagram som visar när väggen i fråga rasar beroende på om
avfuktaren är inställd på 60% RF respektive 70%.
Och blanda inte in dränering igen, det var inte det som frågan gällde.
1) hur en betongvägg där luften på insidan är säg 60% RF i stället för 70% påverkar hur fuktig betongen är, och hur fuktvandringen därmed påverkas
2) att en vägg där utsidan är fuktig och insidan är torr gör att väggen rent mirakulöst blir FUKTIGARE och får kortare livslängd, än en vägg som är konstant fuktig på både utsidan och insidan och därmed inte har någon fuktvandring eftersom den är fuktmättad
Gärna kompletterat med ett diagram som visar när väggen i fråga rasar beroende på om
avfuktaren är inställd på 60% RF respektive 70%.
Och blanda inte in dränering igen, det var inte det som frågan gällde.
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Vet inte riktigt vad du menar med bilden? Så här illa såg det ut skriver du.
Om Aris är så oroade för urlakning pga fuktvandring så undrar jag om det är påvisat att en grundmur inte påverkas negativt under säg 50 år om man kopplar in och börjar leda ström i den (som väl göra med deras teknik)
Odjuret!
Naturligtvis går det inte att speca någonting tid eftersom alla grunder har olika förutsättningar , vi har åtgärdat grundmurar från 20- 30 talet som varit totalt söndervittrade samtidigt som vi isolerat grunder från samma tid som varit i utmärkt skick. Jag grundar mina uppgifter på 40 års erfarenhet o studier, vi har med flera olika mätinstrument mätt temp- fukt i husgrunder som varit isolerade, behandlade, med olka förekommande metoder samt hel obehandlade grunder under ett helt år. Men visst odjuret kan du visa på något nytt så är jag idel öra.
Naturligtvis går det inte att speca någonting tid eftersom alla grunder har olika förutsättningar , vi har åtgärdat grundmurar från 20- 30 talet som varit totalt söndervittrade samtidigt som vi isolerat grunder från samma tid som varit i utmärkt skick. Jag grundar mina uppgifter på 40 års erfarenhet o studier, vi har med flera olika mätinstrument mätt temp- fukt i husgrunder som varit isolerade, behandlade, med olka förekommande metoder samt hel obehandlade grunder under ett helt år. Men visst odjuret kan du visa på något nytt så är jag idel öra.