D doohan99 skrev:
Kika på Westcoast Windows innan du bestämmer dig, de gör fönster enligt valfria mått helt i ALU.
Och det är Design varianten du vill ha..
Valde dessa istället för Elitfönster

De har en liten utställningen i Trollhättan så inte så långt att åka från gbg. Tror dock du måste ringa och fråga angående utställningen.
Tack, men om jag förstår det hela rätt så är även deras design-serie i trä/alu? (dvs samma kombination som de flesta använder)

A AK74 skrev:
Hej!
Hur stora skjutpartier har ni?
Vi har planer på ett stort Schüco skjutdörrsparti som är 6m bred och 2,4m hög, i två sektioner. Det blir säkert tungt att öppna? Frågan är hur upplevelsen blir så det inte blir ett problem. Någon/några med erfarenheter?
Mvh Anders
Hej! Vårt största blir 5.2 x 2.4m och det kommer inte vara några som helst problem. Det är lyft/glid så man lyfter först och skjuter sedan. När vi var där och tittade var en leverans precis på väg till ett annat bygge där man hade som du, 6 meter brett och 2.4m högt, se bild!

• Lyft- och glidpartier på släpvagn redo för leverans till byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AK74
  • Laddar…
Uppdatering från tomten är att det trots kylan rullar på och går att jobba, så berget börjar titta fram även där det tidigare låg ett tunt jordlager. Ska försöka hinna med att uppdatera så mycket det går :)

• Grävmaskin som arbetar med markberedning på en kylig byggarbetsplats med synligt berg och snörester.
    Skapa konto
B bingoberra skrev:
Tack för input! Och snyggt bygge :)
Tack! Glömde bort att säga att min återförsäljare tyckte att Velfacs skjutpartier var klena. Så om du ska ha sådana så ska du leta efter andra alternativ.

B bingoberra skrev:
Hej! Aha, en amatörs felaktiga formulering, där lärde jag mig något nytt :) Vi har en "mix" kan man säga då eftersom arkitekten ligger bakom de huvudsakliga materialvalen utvändigt och invändigt och har varit vårt bollplank genom hela processen. Vi har också haft en arkitekt som ritat trädgården, dock inte samma!

Hej.

Som jag nämnde så är det oftast den bilden många har om arkitektens arbete/uppgifter. :)

Er "mix" låter som väl fungerande en bra lösning för er situation.

Jag är glad att ni sett möjligheterna med att faktist anlita en riktig arkitekt, och att arkitekten ifallet då verkat har fåt möjligheten att komma med sin tolkning på det hela och lyft ert projekt till något utöver det ni kunde tänka er själva.

Det bli något annat direkt till skildnad ifrån kataloghus tillverkarna eviga kopierande av likadana "sadeltakslådor" men små variationer av fejkad snickargjälde.

Huset känns anpassat till tomten och säkert efter det livet ni vill leva!

Hoppas allt går smidigt,
det ska bli kul att följa er resa.

/Marko

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
K kuntri skrev:
Tack! Glömde bort att säga att min återförsäljare tyckte att Velfacs skjutpartier var klena. Så om du ska ha sådana så ska du leta efter andra alternativ.
Velfacs skjutpartier är snygga med har mest problem med den ovanligt höga tröskelhöjden. Hyffsat stabila är dom ändå, men det blir det alltid ett mindre "steg" ned till en ev altan/uteplats, gämfört med andra lyftskjutpartier, då dessa är designade att se likadan ut i alla utföranden runt hela bågen.

Värt och tänka på att det inte klarar tillgänlighetskraven då tex.

• Velfac skjutparti i stor glasyta och mörk ram med synlig hög tröskel, vilket påverkar tillgängligheten till en altan eller uteplats.
    Skapa konto
Markokoistinen Markokoistinen skrev:
Velfacs skjutpartier är snygga med har mest problem med den ovanligt höga tröskelhöjden. Hyffsat stabila är dom ändå, men det blir det alltid ett mindre "steg" ned till en ev altan/uteplats, gämfört med andra lyftskjutpartier, då dessa är designade att se likadan ut i alla utföranden runt hela bågen.

Värt och tänka på att det inte klarar tillgänlighetskraven då tex.
K kuntri skrev:
Kommer bli Schüco på just skjutpartierna!

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
richardtenggren
Otroligt tilltalande hus!

Får man fråga vilken typ av panel ni tänkt och vilket träslag?

B bingoberra skrev:
Får höra samma sak. Klurar dock på att grundkonstruktionen egentligen borde vara smartare i Velfacs fall då beslagen döljs bakom bågen medan Elits vision-serie har utanpåliggande beslag för öppningsbara fönster och altandörrar. Beslagen känns som "svagaste länken" annars, men ni har inte upplevt det? (Fick byta våra gångjärn på nuvarande huset på 10-åriga garantin förra året)
Vi har inte ens flyttat in så får återkomma i frågan.

• Gilla
bingoberra
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Hej! Vårt största blir 5.2 x 2.4m och det kommer inte vara några som helst problem. Det är lyft/glid så man lyfter först och skjuter sedan. När vi var där och tittade var en leverans precis på väg till ett annat bygge där man hade som du, 6 meter brett och 2.4m högt, se bild!
Ser ut som ni var hos Alufront? Har beställt ett 8m och ett 4m av Tomas, ska mäta lite i veckan sen påbörjar dom produktion.

• Gilla
bingoberra
  • Laddar…
B bingoberra skrev:
Hej! Tidigare i tråden har jag lagt upp bilder på vårt pågående experiment med tjärvitriol vs. järnvitiriol som stått några månader nu. Många parametrar som påverkar i slutändan och precis som du upptäckt finns det väldigt många åsikter om de olika valen :)

I grunden ville vi ha en fasad som smälter in i området och då blev det trä. Vi ville också ha en "look" som passar ihop med berget och det lite råa kustlandskapet. Underhållsfritt i så måtto att inget ska behöva målas löpande. Tittade på olika lasyser, men tappade den naturliga känslan i fasaden vilket vi inte gillade. Så till sist landade vi i järnvitriolen eller tjärvitriolen, där de som tidigare nämnts i tråden - trots de lika namnen - inte har något gemensamt annat än att de ska få en snarlik grå nyans över tid.

Järnvitirolen inte ger något skydd medan tjärvitriolen gör det. Dock ska den senare kontinuerligt målas om om skyddet ska hålla över tid, så man kan säga att en tjärvitriol i viss mån blir ekvivalent med en järnvitriol allteftersom skyddet avtar (och det inte behandlas igen). Eftersom en järnvitriol kan målas över med en tjärvitirol bestämde vi då att vi börjar med järnvitriolen som i sig är i princip gratis, behandlar alla brädor före uppsättning och ser sedan hur det går. Om fasaden ser ut att ta överdrivet mycket stryk på några år så kan vi behandla den med tjära i det läget.
Ser fantastiskt ut!

Vi har sedan 1 år bott i ett nybyggt hus, vid havet på västkusten, med järnvitriol. Trots variationer i sol/skugga så upplever vi en jämn ton runt hela huset. Tror att ni kommer vara nöjda med ert val!

• Gilla
bingoberra
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Otroligt tilltalande hus!

Får man fråga vilken typ av panel ni tänkt och vilket träslag?
Hej och tack! Det blir rakkantad hakfalspanel i gran med varierande bredder; 95/120/145 mm.

• Gilla
Panelmannen och 1 till
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Ser ut som ni var hos Alufront? Har beställt ett 8m och ett 4m av Tomas, ska mäta lite i veckan sen påbörjar dom produktion.
Korrekt!

med sådär kort tak då kommer det regna direkt på väggen varje gång det regnar, det sliter hårt på fasaden. ni kommer vara tvungna att måla om jobbigt ofta. jag har själv det problemet tyvärr

P Poontus skrev:
med sådär kort tak då kommer det regna direkt på väggen varje gång det regnar, det sliter hårt på fasaden. ni kommer vara tvungna att måla om jobbigt ofta. jag har själv det problemet tyvärr
Funderade innan vårt första husköp på det där och det visar sig då att expertisen inte håller med: https://www.byggahus.se/arkitektur/takfot-eller-inte
Vi har idag ett hus från 1920-talet med minimal takfot och det behöver inte målas oftare än vårt tidigare hus som hade väl tilltagna överhäng, så jag är benägen att hålla med professorn! :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.