158 334 läst ·
282 svar
158k läst
282 svar
Huset på berget - arkitektritat lösvirke anno 2018
Detta ska bli intressant att följa.
Har också tänkt bygga ett lösvikeshus. Hus 240m2 + garage ca 240m2.
Vilka handligar lämnade du till byggfiman för att få offert. Behöver de fulla konstruktonsritningar för att ge ett pris?
Har också tänkt bygga ett lösvikeshus. Hus 240m2 + garage ca 240m2.
Vilka handligar lämnade du till byggfiman för att få offert. Behöver de fulla konstruktonsritningar för att ge ett pris?
Hej! Vi överlämnade bygglovsritningarna, dvs arkitektritningar som omfattade situationsplan, planlösningar, sektioner, fasader. Baserat på det gjorde byggarna bedömningar av konstruktionen för att kunna lämna offert, medan framtagande av de slutgiltiga (detaljerade) konstruktionsritningarna ingick i de slutliga offerterna ihop med VVS, el etc.H hbspeedshop skrev:
Sedan är det mycket mer än konstruktionen som påverkar priset, så utöver ovan behöver man ha tänkt till om samtliga materialval, från taket till betongplattan via fasaden, fönstren, badrummen, köken, golven, dörrarna, elen....
Redigerat:
Diskussion om fönster pågår, har två primära alternativ: Elitfönster Vision och Velfac 200 Energy. Har letat trådar på forumet och det finns äldre trådar som talar om köldbryggor i tidigare versioner av Velfacs 200-serie som orsakar kondens på insidan. Någon som har färska och konkreta erfarenheter?
https://www.byggahus.se/forum/threads/velfac-200-foenster.188577/
https://www.byggahus.se/forum/threads/velfac-200-foenster.188577/
Ni har inte funderat på massiva aluminiumbågar? Skulle passa bra på ett ert moderna hus. Vi har det själva, helt underhållsfritt. Har alltid varit lite skeptisk till träfönster klätt med aluminium, orolig för att det kommer in fukt.
Vi har Elit vision och Schuco, hade tänkt Hajom först men priset var det dubbla trots hårt prut.
Många som varnat oss för Velfac. Byggare, fönstermontör och återförsäljare sa alla samma sak, det kommer bli problem med köldbryggor och de större öppningsbara partierna (8m) kommer behöva justeras. Tänker att det borde ligga något bakom så pass många varningar som är oberoende av varandra så vi gick inte vidare med Velfac trots bra offert.
Många som varnat oss för Velfac. Byggare, fönstermontör och återförsäljare sa alla samma sak, det kommer bli problem med köldbryggor och de större öppningsbara partierna (8m) kommer behöva justeras. Tänker att det borde ligga något bakom så pass många varningar som är oberoende av varandra så vi gick inte vidare med Velfac trots bra offert.
Vad gäller tjärvitriol så har jag målat ett hus med detta och kan lämna några tankar om detta. Det gråa är pigment tillsatt till i tjära och lösningsmedel. Ju fler lager desto gråare kulör. Kulören blir också gråare med tiden då tjäran, det bruna, dras in i träet. Sen vet jag att de har ändrat forumlan sen nått år tillbaka och tillsatt mer pigment, det är därför viktigt att man målar med färg från samma batch om man blandar burkar.B bingoberra skrev:Angående tjärvitirolen vs. järnvitriolen så är det onekligen lurigt att namnen är lika när de inte har något med varandra att göra förutom att just nyansen ska bli snarlik över tid. Än så länge (4 månader) är det rätt stor skillnad i vårt lilla icke-vetenskapliga färgtest där tjärvitriolen har kvar en brun nyans medan järnvitriolen med silverbets är vackert grå, se bild (obs: tog vad som fanns att tillgå i skruv, därav rosten på sidan med järnvitriol).
Det är en trevlig färg att måla liggande brädor utomhus med men ett helvete att måla stående brädor och typ takfötter då färgen rinner som tusan. jag målade allt liggande innan uppsättning och sen ett år senare målade jag huset en gång till med panelen på plats. Jag tycker att det verkar som att fasaden får ett bra skydd mot uttorkning, till skillnad från järnvitriol som inte är nått skydd alls. Det enda tjärvitriol och järnvitriol har gemensamt är namnet, annars har de inget släktskap
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Väldigt fin planlösning! Speciellt vinklarna i huset kommer att bli väldigt fint.B bingoberra skrev:
Jag tycker att huset ser välplanerat ut och det ser ut att vara ritat av en proffessionell arkitekt? Tycker att ni fått till det bra med rejält med förvaringsmöjligheter, kapprum i anslutning till entre och en lyxig föräldradel samt ett socialt vardagsrum och kök. Det enda jag funderar på är vart tonårsbarnen skall hålla hus när de vill hänga tillsammans.. kanske titta på någon skrikig film eller spela punkmusik och headbanga
Allrummet på övre plan verkar lite litet och sovrummen är inte gigantiska, även om de är väl tilltagna.
Sen kan jag komma med ett tips kring solavskärmning. Har inte järnkoll på väderstrecken men har ni stora fönster i s-v läge ta höjd för att det kommer bli varmt under vår-sommar och ni kommer önska er utvändig (automatisk) solavskärmning. Värt att dra fram sladd till utvändiga markiser..
Sen kan jag komma med ett tips kring solavskärmning. Har inte järnkoll på väderstrecken men har ni stora fönster i s-v läge ta höjd för att det kommer bli varmt under vår-sommar och ni kommer önska er utvändig (automatisk) solavskärmning. Värt att dra fram sladd till utvändiga markiser..
Vilket material väljer ni på fasaden? Vi ska göra ett liknande projekt men bygger ihop befintligt hus med en stor tillbyggnad samtidigt som vi byter fasad, fönster och tak. Tycker dock att det är en djungel när det gäller att välja mellan gran och furu. Lika många åsikter som inlägg...