158 330 läst ·
282 svar
158k läst
282 svar
Huset på berget - arkitektritat lösvirke anno 2018
Hej och tack!J Johannes88 skrev:
Jag svarade på en fråga från en annan trådskapare kring fasaden, vet inte om du sett mitt ganska utförliga svar där (i två på varandra följande inlägg) med bilder från augusti på fasaden både i vått och torrt tillstånd
Spana in de två sista inläggen här: https://www.byggahus.se/forum/threads/furu-eller-gran.308853/#post-3383861
Till dem som inte vet så är järnvitriol inte en färg utan en behandling, så är fasaden är ständigt levande med moder natur, vi storgillar det!
Följer upp med två bilder från idag för dem som är intresserade av den järnvitriol-behandlade fasadens gråningsprocess. Knappt 18 månader har gått sedan fasaden kom upp. Den är fint grå när den är torr (se närbild) och när solen ligger på lyser den åt guld-hålletB bingoberra skrev:Hej och tack!
Jag svarade på en fråga från en annan trådskapare kring fasaden, vet inte om du sett mitt ganska utförliga svar där (i två på varandra följande inlägg) med bilder från augusti på fasaden både i vått och torrt tillstånd
Spana in de två sista inläggen här: [länk]
Till dem som inte vet så är järnvitriol inte en färg utan en behandling, så är fasaden är ständigt levande med moder natur, vi storgillar det!
Snyggt!
Nyfiken på skjutdörren. Har du någon klack mellan inne och ute, eller är den nedsänkt?
Nyfiken på skjutdörren. Har du någon klack mellan inne och ute, eller är den nedsänkt?
Det blir ju väldigt fint med nedsänkta partier, så hoppas jag att vi också kan göra. Ett par frågor angående det. Ser att ni även har ett par andra fasta fullhöjdsfönster. Är även dessa nedsänkta? Hur har ni gjort med övriga ”vanliga” fönster, är de sänkta lika många cm, så att de då linjerar i överkant?B bingoberra skrev:
Vi har också planerat att ha ett fönster bakom spishällen i köket såsom ni har gjort. Ser att ni anpassat bänkskivan för smygen, mycket snyggt! Upplever ni att det kommer mycket smuts och fett på fönstret då det blir ”stänkskydd”? Är ni nöjda med hur takfläkten fungerar?
Hej! Yes, samtliga ”öppningar” på bottenplan är nedsänka i plattan med samma mått så att de linjerar horisontellt i överkant. Enda undantaget är garageporten som saknar varje form av karm eller tröskelL Ladan vid havet skrev:Det blir ju väldigt fint med nedsänkta partier, så hoppas jag att vi också kan göra. Ett par frågor angående det. Ser att ni även har ett par andra fasta fullhöjdsfönster. Är även dessa nedsänkta? Hur har ni gjort med övriga ”vanliga” fönster, är de sänkta lika många cm, så att de då linjerar i överkant?
Vi har också planerat att ha ett fönster bakom spishällen i köket såsom ni har gjort. Ser att ni anpassat bänkskivan för smygen, mycket snyggt! Upplever ni att det kommer mycket smuts och fett på fönstret då det blir ”stänkskydd”? Är ni nöjda med hur takfläkten fungerar?
Tack för berömmet med bänkskivan! Det blev väldigt bra
Takfläkten fungerar kanon! Luftdraget känns, men den hörs knappt eftersom själva fläkten sitter på vinden (bredvid ftx-aggregatet). Den var småbökig att installera för snickarna som fick justera lite i mellanbjälklaget för att få plats med montageram och dragningen av fläktkanalen, men slutresultatet är värt de extra timmarna!
Tack för snabbt och mycket bra svar. Har också tänkt att det extra djupet med smygen skulle funka tillräckligt men har också hört några som varit tveksamma till det. Bra att få input av någon som testat. Tack!B bingoberra skrev:Hej! Yes, samtliga ”öppningar” på bottenplan är nedsänka i plattan med samma mått så att de linjerar horisontellt i överkant. Enda undantaget är garageporten som saknar varje form av karm eller tröskel
Tack för berömmet med bänkskivan! Det blev väldigt braKommer i princip inget smuts på fönstret eftersom det tack vare fönstersmygen är längre från arbetsytorna än en kaklad vägg skulle varit! Så det är en win-win; mindre smuts och mer ljus Särskilt det mörka halvåret
Takfläkten fungerar kanon! Luftdraget känns, men den hörs knappt eftersom själva fläkten sitter på vinden (bredvid ftx-aggregatet). Den var småbökig att installera för snickarna som fick justera lite i mellanbjälklaget för att få plats med montageram och dragningen av fläktkanalen, men slutresultatet är värt de extra timmarna!![]()
Kollade er projekttråd och gillar det jag ser!L Ladan vid havet skrev:
Såg att ni hade funderingar kring järnvitriol, tjära etc och även kluringar kring murad eldstad. Spana in tidigare inlägg i vår tråd så hittar ni både vårt test med järnvitriol vs tjärvitriol och vår murade eldstad. Eftersom insatsen (contura i50) är 10-12 tkr billigare än motsvarande kamin i plåt (contura i51) så var det ingen större merkostnad att få den inbyggd jämfört med en i plåt! Men mycket snyggare
Jag har följt din tråd mer eller mindre sedan start så har inte missat någontingB bingoberra skrev:Kollade er projekttråd och gillar det jag ser!
Såg att ni hade funderingar kring järnvitriol, tjära etc och även kluringar kring murad eldstad. Spana in tidigare inlägg i vår tråd så hittar ni både vårt test med järnvitriol vs tjärvitriol och vår murade eldstad. Eftersom insatsen (contura i50) är 10-12 tkr billigare än motsvarande kamin i plåt (contura i51) så var det ingen större merkostnad att få den inbyggd jämfört med en i plåt! Men mycket snyggare![]()
Tack och stort lycka till! Fråga på om det dyker upp nya funderingarL Ladan vid havet skrev:Jag har följt din tråd mer eller mindre sedan start så har inte missat någontingJag har t.o.m. frågat dig om er lösning med eldstaden och fick ett mycket bra svar. Så jag är väldigt tacksam för tråden och dina utförliga beskrivningar och svar. Det ser ut att ha blivit ett fantastiskt hus som har gett oss mycket inspiration!
Hej. Vad fint hus ni har! Har försökt läsa mig till vad ni använt för material till fasaden. Spontad gran? 22x120? Tack på förhand.B bingoberra skrev:Hej! Tidigare i tråden har jag lagt upp bilder på vårt pågående experiment med tjärvitriol vs. järnvitiriol som stått några månader nu. Många parametrar som påverkar i slutändan och precis som du upptäckt finns det väldigt många åsikter om de olika valen
I grunden ville vi ha en fasad som smälter in i området och då blev det trä. Vi ville också ha en "look" som passar ihop med berget och det lite råa kustlandskapet. Underhållsfritt i så måtto att inget ska behöva målas löpande. Tittade på olika lasyser, men tappade den naturliga känslan i fasaden vilket vi inte gillade. Så till sist landade vi i järnvitriolen eller tjärvitriolen, där de som tidigare nämnts i tråden - trots de lika namnen - inte har något gemensamt annat än att de ska få en snarlik grå nyans över tid.
Järnvitirolen inte ger något skydd medan tjärvitriolen gör det. Dock ska den senare kontinuerligt målas om om skyddet ska hålla över tid, så man kan säga att en tjärvitriol i viss mån blir ekvivalent med en järnvitriol allteftersom skyddet avtar (och det inte behandlas igen). Eftersom en järnvitriol kan målas över med en tjärvitirol bestämde vi då att vi börjar med järnvitriolen som i sig är i princip gratis, behandlar alla brädor före uppsättning och ser sedan hur det går. Om fasaden ser ut att ta överdrivet mycket stryk på några år så kan vi behandla den med tjära i det läget.
Hej och tack! Det panel av norrlandsgran med så kallad "hakfals" i varierande dimensioner. Dimensionerna varierar för att ge lite "liv" åt fasaden och det fungerar verkligen, vi storgillar detC Ciacia skrev:
Hej! Luckorna öppnas genom att ge dem en knuff med handen, höften eller foten, ungefär som magnetiska lucköppnare men med mer ”power” så att även de som är fulla med porslin glider ut några cm. Vad jag kan bedöma är det inget som hindrar att man sätter tex Ikeas barnspärrar på insidan av lådorna, de kommer ju stoppa när spärren tar irichardtenggren skrev: