158 330 läst ·
282 svar
158k läst
282 svar
Huset på berget - arkitektritat lösvirke anno 2018
Hej!leby skrev:
@bingoberra kan du säga på ett ungefär vad kostnaden blev per m3 berg ni fick spränga bort?kanske har du nämnt det men jag har inte hittat. Tittar själv just nu på en tomt som är om möjligt ännu mer kuperad (ca 15-20 meters höjdskillnad) än er där man sannolikt får spränga ca 150-200 m3. Så lite nyfiken på vilken tilläggs kostnad man bör räkna med med en bergstomt, vore ju synd om pengarna tar slut på köpet och man sen inte har råd att bygga ;-)
Ja, onekligen bra att räkna före
Redigerat:
Hej och tack!richardtenggren skrev:
Det är ett kök från Kvik (ägs av Ballingslöv), luckan heter "Senti" och har så kallad "push open" mekanik, så ett lätt tryck med handen eller höften (om man tex bär tallrikar från diskmaskinen) på luckan öppnar den. Extremt lätt att hålla rent, vilket vi gillar då vi har småbarn och inte gör annat än städar
https://www.kvik.se/p/koeksserier/senti-handsfree-koeket-c-218
Ja, det är klokt. Vi hittade en tomt i ett äldre område där grannhusen hade murade skorstenar. Besiktningen gick på ca 70'000kr. Vi passade på att spränga lite extra för att få valuta för pengarnaB bingoberra skrev:
Har också Senti från Kvik med samma "push open" mekanik. Håller med, fungerar hur bra som helst!B bingoberra skrev:Hej och tack!
Det är ett kök från Kvik (ägs av Ballingslöv), luckan heter "Senti" och har så kallad "push open" mekanik, så ett lätt tryck med handen eller höften (om man tex bär tallrikar från diskmaskinen) på luckan öppnar den. Extremt lätt att hålla rent, vilket vi gillar då vi har småbarn och inte gör annat än städar
[länk]
Huset blev ju superfint!
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Ser intressant ut, vi har tänkt Ikea med luckor från superfront, men värt att kolla på kvik med.B bingoberra skrev:Hej och tack!
Det är ett kök från Kvik (ägs av Ballingslöv), luckan heter "Senti" och har så kallad "push open" mekanik, så ett lätt tryck med handen eller höften (om man tex bär tallrikar från diskmaskinen) på luckan öppnar den. Extremt lätt att hålla rent, vilket vi gillar då vi har småbarn och inte gör annat än städarBänkskivorna är keramik (egentligen en gigantisk klinkerplatta), vilket även det har varit värt varenda krona; omöjligt att repa, omöjligt att brännmärka med varm kastrull, omöjligt att få fläckar på med sura matlagningsingredienser. Egentligen bara möjligt att krossa med en gjutjärnsgryta från typ 1 meters höjd, men då får man ju ha världshistoriens otur och sannolikt går drulleförsäkringen in....
[länk]
Har du mer info om bänkskivan?
Hur nöjd är ni med takfläkten?
Hej!richardtenggren skrev:
Vi var också inne på Ikea med superfront-luckor, men man får trots allt vad man betalar för i vissa avseenden. Stommarna från Ikea är kanonbra (det tror jag ingen säger emot!), men i vårt fall har vi inga överskåp utan har porslin direkt i lådor varav ett par är 120 cm breda. Det blir tungt! Ikeas låd-mekanismer klarar inte den vikten, medan kvik/ballingslövs gör det (samma märke som levererar mekanismerna; blum). Ikea har valt en snålare spec på grejerna helt enkelt, vilket funkar i de flesta fall! Prismässigt har jag för mig att vi fick betala ungefär dubbelt mot Ikea, men eftersom bänkskivor och vitvaror också är stora poster blev merkostnaden för köket på totalen relativt mindre.
Bänkskivan: Vitt fanns i ett särskilt ”beställningssortiment” och visades inte på sajten, så man får fråga efter det. Annars finns alla specar här om storlekar etc. Vi gillar att den bara är 12mm tjock, ger ett riktigt schysst utseende med rätt matchade täcksidor på skåpen!
https://www.kvik.se/p/produkter-foer-bostaden/baenkskivor/keramikbaenkskivor-c-204
Takfläkten och fönstret som ”vägg” över diskbänken är en idé från ett hus i Danmark. Fläkten är från Thermex, heter Metz Maxi Strip och har separat motor som man kan placera på tex vinden för maximal ljudkomfort. Vi har gjort så och det funkar skitbra! Bra drag trots 2.7m i takhöjd och relativt tyst (för att vara en spisfläkt).
https://thermex.se/produkt/612/metz-maxi-ii-strip
Extra info
Produkter som diskuteras: "Fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Absolut, så har ju kvik 70 cm djupa stommar med?B bingoberra skrev:Hej!
Vi var också inne på Ikea med superfront-luckor, men man får trots allt vad man betalar för i vissa avseenden. Stommarna från Ikea är kanonbra (det tror jag ingen säger emot!), men i vårt fall har vi inga överskåp utan har porslin direkt i lådor varav ett par är 120 cm breda. Det blir tungt! Ikeas låd-mekanismer klarar inte den vikten, medan kvik/ballingslövs gör det (samma märke som levererar mekanismerna; blum). Ikea har valt en snålare spec på grejerna helt enkelt, vilket funkar i de flesta fall! Prismässigt har jag för mig att vi fick betala ungefär dubbelt mot Ikea, men eftersom bänkskivor och vitvaror också är stora poster blev merkostnaden för köket på totalen relativt mindre.
Bänkskivan: Vitt fanns i ett särskilt ”beställningssortiment” och visades inte på sajten, så man får fråga efter det. Annars finns alla specar här om storlekar etc. Vi gillar att den bara är 12mm tjock, ger ett riktigt schysst utseende med rätt matchade täcksidor på skåpen!
[länk]
Takfläkten och fönstret som ”vägg” över diskbänken är en idé från ett hus i Danmark. Fläkten är från Thermex, heter Metz Maxi Strip och har separat motor som man kan placera på tex vinden för maximal ljudkomfort. Vi har gjort så och det funkar skitbra! Bra drag trots 2.7m i takhöjd och relativt tyst (för att vara en spisfläkt).
[länk]
Extra infoVid installationen fungerade den först inte (vägrade starta) varpå jag kontaktade Thermex som var så tillmötesgående som man ska vara. De misstänkte fel i ett av två kretskort, skickade ut ett nytt och vår elektriker bytte. När det ändå inte fungerade skickade man servicetekniker som konstaterade att det var kretskort nr 2 som var kass och bytte det varpå allt funkade. Thermex tog alltså fullt ansvar, så har bara gott att säga även om garanti- och serviceupplevelsen från dem!
Vi körde Ikea i lägenheten och var nöjda, men push-to-open går ju inte få hos Ikea heller. Vi kommer dock bara ha 60 och 80 stommar, men inga överskåp här heller, då vi har satt två 20x7 ovanför den kommande diskbänken.
Så vi har också tänkt takfläkt, därav min nyfikenhet
Men tack för inspirationen!
Hej igen!richardtenggren skrev:
Absolut, så har ju kvik 70 cm djupa stommar med?
Vi körde Ikea i lägenheten och var nöjda, men push-to-open går ju inte få hos Ikea heller. Vi kommer dock bara ha 60 och 80 stommar, men inga överskåp här heller, då vi har satt två 20x7 ovanför den kommande diskbänken.
Så vi har också tänkt takfläkt, därav min nyfikenhet
Men tack för inspirationen!![]()
Kvik har faktiskt också 60 (56) som standard, kallas XL för att man nyttjar höjden bättre i skåpen (lägre socklar = 15% mer utrymme). Så det funkar fint hos er om ni vill!
https://www.kvik.se/mer-om-kvik/xxl
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kanske var otydlig, menade att XXL skåpen är ju en klar fördelB bingoberra skrev:
Vilket bygge, snyggt jobbat!
Har funderat på att skaffa ett transparent lamelltäcke till poolen men är lite "orolig" över att det är svårt att hålla rent samt risken att det kan bli alger på täcket.
Har ni hunnit ha det tillräckligt länge för att få någon uppfattning i frågan?
Har funderat på att skaffa ett transparent lamelltäcke till poolen men är lite "orolig" över att det är svårt att hålla rent samt risken att det kan bli alger på täcket.
Har ni hunnit ha det tillräckligt länge för att få någon uppfattning i frågan?
Tack för att ni fortsätter dela med er av bygget.B bingoberra skrev:
Just den stenen har jag funderat på för vår uppfart, du får jättegärna uppdatera med bilder när gräset kommit igång.
Hej och tack!Q qvirre skrev:
Vi har bara hunnit ha täcket på plats i två veckor, så kan inte ge dig någon "praktisk" guidning i frågan om alger ännu med just detta täcket, men eftersom vi har haft pool även på vårt tidigare hus så kan jag säga så här: Vi hade ett vitt lamelltäcke på vår förra pool, även där var det många som sa "men blir det inte smutsigt" och visst blev det lite smutsigt efter vintern och ett och annat höstlöv som förmultnat på det, men på med högtryckstvätten så var den saken biff och det såg ut som nytt