Hej!
Vi planerar ett nybygge utanför Mora, det enda vi har varit helt överens om och hållit fast vid från dag ett av drömmar är att huset ska vara obehandlat eller möjligtvis behandlat med Järnvitriol.
Även taket blir av trä, förmodligen behandlat med tjära eller helt obehandlat även det.
Normalt så används vanlig granpanel från brädgården men min bror ska ta ner en del riktigt fin furu-skog som vi får köpa till bra pris.
Hur ser furu ut om man låter den vara obehandlad eller behandlat med Järnvitriol?
Vi har även sneglat lite på tjärvitriol, någon som har några erfarenheter av det på furu?
Vi planerar ett nybygge utanför Mora, det enda vi har varit helt överens om och hållit fast vid från dag ett av drömmar är att huset ska vara obehandlat eller möjligtvis behandlat med Järnvitriol.
Även taket blir av trä, förmodligen behandlat med tjära eller helt obehandlat även det.
Normalt så används vanlig granpanel från brädgården men min bror ska ta ner en del riktigt fin furu-skog som vi får köpa till bra pris.
Hur ser furu ut om man låter den vara obehandlad eller behandlat med Järnvitriol?
Vi har även sneglat lite på tjärvitriol, någon som har några erfarenheter av det på furu?
Hej - det låter ju fint med furun! Troligen finare virke än granen från brädgården. Obehandlat grånar det vackert - kan inte se att det blir någon skillnad i utseende med eller utan järnvitriolen på sikt - den skyndar bara på processen. Tjärvitriol var nytt för mig!Fredric L skrev:
Hej!
Om man ser sig omkring på gamla lador och lider , där dom hade järnvitrol så står dom kvar än i dag , klart det måste vara en bra mössa på dom , det blir lte av naturens eget shyddL Lärospånet skrev:
Bästa skyddet är ju tätt o kådrikt trä, som var normen förr och undantaget nu. Men som TS har turen att ha en bror med egen skog blir det förhoppningsvis gammaldags kvalitet på virket den här gången.L Liteavvarje skrev:
Jag tror inte man sett några större skyddseffekter med järnvitriol - rätta mig om jag har fel - men skadar gör det ju absolut inte.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Järnvitriol gör att det blir jämnare färg men det ger inget skydd.
Nu har du kanske redan bestämt dig men obehandlad asp blir grått och håller bra som panel. Vanligare i våra grannländer.
Nu har du kanske redan bestämt dig men obehandlad asp blir grått och håller bra som panel. Vanligare i våra grannländer.
Nej järnvitriol ger inget skydd det har vi koll på och hoppas att det ska gå bra ändå. Som sagt, det finns många byggnader som har stått i hundratals år utan en gnutta färg så kan vår fasad och tak klara 50år så är vi nöjda.
Det vi sett på fasader där man använt järnvitriol är att de alla skiftar i grönt och det vill vi inte!
Risken med att inte använda JV är ju att skyddade delar kommer ta väldigt lång tid på sig för att gråna fint.
Obehandlad asp var nytt för mig! Lärk och Ceder har jag sett, synd att Ceder är så dyrt här bara ☹️
Det vi sett på fasader där man använt järnvitriol är att de alla skiftar i grönt och det vill vi inte!
Risken med att inte använda JV är ju att skyddade delar kommer ta väldigt lång tid på sig för att gråna fint.
Obehandlad asp var nytt för mig! Lärk och Ceder har jag sett, synd att Ceder är så dyrt här bara ☹️
Att det skulle skifta i grönt känner jag inte igen från egen erfarenhet av järnvitriol - det är inte helt enkelt så att de som skiftar i grönt är tryckimpregnerat virke som sen järnvitriol-behandlats? Snarare är j-vitriol lite rödbrunt den första tiden pga rosten - men sen blir det ju ganska snabbt den önskade gråfärgen.Fredric L skrev:
Nej järnvitriol ger inget skydd det har vi koll på och hoppas att det ska gå bra ändå. Som sagt, det finns många byggnader som har stått i hundratals år utan en gnutta färg så kan vår fasad och tak klara 50år så är vi nöjda.
Att det blir grönt av JV beror på att en del har för färskt virke , träsyran och JV går i varandra
lika med att som en del ha hyvlad panel
JV med lite pigment i är för att det ska mörkna lite snabbare , det som vatten , klart och ger en jämnare kulör
Om ni har för avsikt att ha något på panelen , se då till att den inte ligger i solen , innan behandlingen ,allt sågat virke blir gult av solljus och det blir stora variationer på kulören
vid behandling samt , om ni tänker JV så smörj eller spruta inte det när det är spikat , det blir väldigt fula rinningar då
En gubbe på byggnadsnämden frågade vad det var för panel , han trodde det var lärk , sa det var JV , OJ då behöver du inte göra något åt panelen så länge du lever blev svaret
Nu har panelen efter 10 år blivit bra mörk och lite flammig , men ser en tjusning i att huset inte märks , som en vit ,gul eller röd lampa i naturen
Det med skydd är det delade meningar om , men min panel efter massor av vattenpåslag ser fortfarande ny ut
Det finns en gammal tråd samt lite mera gott att läsa
www.byggahus.se/forum/threads/fasad-med-jaernvitriol-jaernvitrol.106872/
sv.wikipedia.org/wiki/Järn(II)sulfat
lika med att som en del ha hyvlad panel
JV med lite pigment i är för att det ska mörkna lite snabbare , det som vatten , klart och ger en jämnare kulör
Om ni har för avsikt att ha något på panelen , se då till att den inte ligger i solen , innan behandlingen ,allt sågat virke blir gult av solljus och det blir stora variationer på kulören
vid behandling samt , om ni tänker JV så smörj eller spruta inte det när det är spikat , det blir väldigt fula rinningar då
En gubbe på byggnadsnämden frågade vad det var för panel , han trodde det var lärk , sa det var JV , OJ då behöver du inte göra något åt panelen så länge du lever blev svaret
Nu har panelen efter 10 år blivit bra mörk och lite flammig , men ser en tjusning i att huset inte märks , som en vit ,gul eller röd lampa i naturen
Det med skydd är det delade meningar om , men min panel efter massor av vattenpåslag ser fortfarande ny ut
Det finns en gammal tråd samt lite mera gott att läsa
www.byggahus.se/forum/threads/fasad-med-jaernvitriol-jaernvitrol.106872/
sv.wikipedia.org/wiki/Järn(II)sulfat
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Asp är bortglömd i Sverige men Linné skrev om dess användning.
Får du tag i asp är det mycket bättre för miljön än importererade barrträ. Din brors skog är ju förstås ännu bättre
Ni kan ju såga golv av tallskogen också.
Klyva och tjära takspån är nog en kul semestersysselsättning också.

Får du tag i asp är det mycket bättre för miljön än importererade barrträ. Din brors skog är ju förstås ännu bättre
Ni kan ju såga golv av tallskogen också.
Klyva och tjära takspån är nog en kul semestersysselsättning också.
Kör järnvitriol med tillsatt silverbets så blir panelen grå direkt. Vi kör ett test just nu; järnvitriol med silverbets vs. tjärvitriol. Den senare är fortfarande brun efter 3 månader ute i regn och rusk, men ska gråna med tiden. På andra sidan har silverbetsen i järnvitriolen hållit panelen i ett ganska konstant grått sken, nyansen har skiftat lite smått mot det ljusare senaste veckorna och silverbetsen kommer efter 6-9 mån att ha gått ur och tanken är då att järnvitriolen ska ta över gråningsprocessen.Fredric L skrev:
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Kan du få tag i tätvuxen furu så är hållbarheten många gånger bättre än gran från brädgården.
Hej Bingoberra,B bingoberra skrev:Kör järnvitriol med tillsatt silverbets så blir panelen grå direkt. Vi kör ett test just nu; järnvitriol med silverbets vs. tjärvitriol. Den senare är fortfarande brun efter 3 månader ute i regn och rusk, men ska gråna med tiden. På andra sidan har silverbetsen i järnvitriolen hållit panelen i ett ganska konstant grått sken, nyansen har skiftat lite smått mot det ljusare senaste veckorna och silverbetsen kommer efter 6-9 mån att ha gått ur och tanken är då att järnvitriolen ska ta över gråningsprocessen.
Tänkte höra hur det gick med detta test, har du kvar det än idag? Vi är intresserade av att behandla vår fasad med Järnvitriol men vi vill inte ha en mörknyans utan åt det ljusare hållet.
Hej!H Husbygge15 skrev:
Testet upphörde i samband med att vi gjorde vårt slutliga val av järnvitriol till nya huset
Bifogar en bild på vårt hus nu efter att panelen suttit uppe drygt ett år (ca 13-14 månader). Skuggningen "ljuger" lite, men fasadsidan till vänster i bild (väst) är mörkare än den mot söder (ovanför poolen). Panelen nedanför / framför poolen är precis monterad, den är ljust gyllenbrun i sin nyans (går nästan ton-i-ton med den likaså nyss monterade trallen), men kommer på några månader likna övriga huset. Tilläggas skall också att huset ändrar nyans efter väder. Har det inte regnat på ett dygn ser det ut som på bilden, har det regnat så är träet mörkare (eftersom det är blött) och man får "torkeffekt" där det torkar snabbare på vissa ställen än andra beroende på hur solen ligger på och hur vinden står.
Vill man ha en viss specifik nyans skall man nog snarare välja trätjära, bets eller klassisk slamfärg ("falu rödfärg" fast i den nyans man vill ha). Det medför underhåll så klart, men man får den nyans man vill ha varje gång man målar om
Hoppas det hjälper!
PS: Finns fler bilder på panelen i olika ljus och tidpunkter under bygget i vår byggtråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/huset-pa-berget-arkitektritat-loesvirke-anno-2018.310954/
Hej igen! Fick precis en bild från grannen på en fantastisk regnbåge över huset, men förutom det så illustrerar bilden också hur panelen ser ut när den är blöt för tillfället
Och om ett år igen är det säkerligen en annan nyans!
Klicka här för att svara