62 788 läst ·
164 svar
63k läst
164 svar
Huset målades med fel färg!
jag hade reklamerat omedelbart och krävt att målerifirman står för ny fasad på huset. anledning är att akrylatfärg UTAN oljefärgsgrundning under orsakar röta relativt snabbt. Slamfärg är ingen grundfärg utan bara ett UV-skydd. En slamfärgsfasad andas,det gör inte akrylatfärg som istället lagrar fukt. Det måste vara en totalt inkompetent målarfirma som inte ser att 1. fasaden är grundad med slamfärg. 2. om man målar med akrylatfärg måste fasaden grundas med färgtyp som stoppar fukt utifrån. Akrylatfärg släpper nämligen igenom vatten som kommer utifrån men andas jättedåligt så fukt buffras i virket. Över tid kommer rötskador. Rötskador på trähus ökar katastrofalt och det beror på att man i stort målar med vattenbaserat idag dvs akryl/akrylatfärg. Okunskapen både hos målerier och färghandlare är monumental om detta problem trots att det varit känt sedan 70-talet.
Förstår inte varför ni finner i er i detta. Reklamera, hänvisa till avtalet att huset ska vara målad med slamfärg.A AAEY skrev:Hej!
Bara en liten uppdatering på vad som hänt....
Vi har nu fått bekräftat att panel var grundad m slamfärg ( Karl Hedin)
Och, att se därefter strukit den med Nordsjö akrylatfärg.
Målarna vill inte riktigt ”ta till sig detta” och vi har haft en extern målare på besök för att höra vad denne tycker.
Fasaden är mycket välmålad och inget har än så länge släppt.... Han sade att det KAN hålla och att det enda man kan göra är att vänta o hålla tummarna......
Så, snälla - håll tummarna för oss
Det trista sanningen är att det inte kommer hålla, det kommer troligtvis inte bli helt bra den dagen när ni målar om vilket kan vara bara några år bort och kan se riktigt trist ut. Oavsett vad de säger så kan man inte blanda olika färgkemier, det blir aldrig bra.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Precis. De flesta akrylatfärger använder sig av systemmålning där virket ska grundas med olja och grundfärg innan täckfärgen strykes på. Täckfärgen är bara en del av skyddet för fasaden och är beroende av tidigare moment för att fungera.sunnis skrev:
Förstår inte varför ni finner i er i detta. Reklamera, hänvisa till avtalet att huset ska vara målad med slamfärg.
Det trista sanningen är att det inte kommer hålla, det kommer troligtvis inte bli helt bra den dagen när ni målar om vilket kan vara bara några år bort och kan se riktigt trist ut. Oavsett vad de säger så kan man inte blanda olika färgkemier, det blir aldrig bra.
Varsågod och ”gör om, gör rätt” skulle jag säga till målarna.
/Robert
B billy_baver skrev:Bra jobbat!
För det första är jag övertygad om att era protester redan har gjort nytta. Även om de inte visar tecken på att lyssna kommer målarna hädanefter att dubbelkolla material i färdiggrundad panel. Därmed kommer åtminstone EN målarfirma att inte vålla era medmänniskor någon ny liknande skada.
För det andra är jag osäker på er slutsats att man kan bara vänta och hoppas. Vad vågar målarfirman lova? Givet att materialvalet hade varit korrekt - när tidigast måste ni måla om? ... Enligt målaren, alltså.
För det tredje skulle ni kunna kontakta branschens intresseorganisation - Måleriföretagen i Sverige (010 - 48 49 500). Vore åtminstone kul att höra deras åsikt i ett inträffat fall, oavsett om er entreprenör är medlem eller ej.
B billy_baver skrev:Bra jobbat!
För det första är jag övertygad om att era protester redan har gjort nytta. Även om de inte visar tecken på att lyssna kommer målarna hädanefter att dubbelkolla material i färdiggrundad panel. Därmed kommer åtminstone EN målarfirma att inte vålla era medmänniskor någon ny liknande skada.
För det andra är jag osäker på er slutsats att man kan bara vänta och hoppas. Vad vågar målarfirman lova? Givet att materialvalet hade varit korrekt - när tidigast måste ni måla om? ... Enligt målaren, alltså.
För det tredje skulle ni kunna kontakta branschens intresseorganisation - Måleriföretagen i Sverige (010 - 48 49 500). Vore åtminstone kul att höra deras åsikt i ett inträffat fall, oavsett om er entreprenör är medlem eller ej.
Tack för rådet kring målarbranschens intresseorganisation! Ringer dem i morrn!
Målarna som målade vårt hus är "RÄTT" svåra att få tag i.....
Tack För bra info!M malarmaster skrev:jag hade reklamerat omedelbart och krävt att målerifirman står för ny fasad på huset. anledning är att akrylatfärg UTAN oljefärgsgrundning under orsakar röta relativt snabbt. Slamfärg är ingen grundfärg utan bara ett UV-skydd. En slamfärgsfasad andas,det gör inte akrylatfärg som istället lagrar fukt. Det måste vara en totalt inkompetent målarfirma som inte ser att 1. fasaden är grundad med slamfärg. 2. om man målar med akrylatfärg måste fasaden grundas med färgtyp som stoppar fukt utifrån. Akrylatfärg släpper nämligen igenom vatten som kommer utifrån men andas jättedåligt så fukt buffras i virket. Över tid kommer rötskador. Rötskador på trähus ökar katastrofalt och det beror på att man i stort målar med vattenbaserat idag dvs akryl/akrylatfärg. Okunskapen både hos målerier och färghandlare är monumental om detta problem trots att det varit känt sedan 70-talet.
Ja, vi försöker att göra så! Men, de är inte särskilt lätta att få tag i. Det är en polsk firma och de skyller nu på Corona.....!! Vi mår så sjukt dåligt av detta! Måste även ifrågasätta vår besiktningsman. Han borde väl ha kikat på panelen kan man ju tycka?
Ja, vi inser nu att vi måste göra om! Jösses vilket dyrt hus vi har! Och vilken dunderdunderdundermiss vi gjort betr val av "målare"sunnis skrev:
Förstår inte varför ni finner i er i detta. Reklamera, hänvisa till avtalet att huset ska vara målad med slamfärg.
JA! Inser detta! Nånstans hoppas vi innerligt att det ändå KAN gå!! Att panelen som köptes rödslammad har ett så "tunnt" lager att det skulle kunna funka.... men inser att det nog inte är så!MultiMan skrev:
Bra, framförallt er kontrollansvariga ni ska kontakta också.A AAEY skrev:
Jag skulle verkligen råda i att ta kontakt med jurist som får driva detta åt er, det kommer kosta er slant men firman som gjort detta kommer med största sannolikhet att kämpa mot så mycket de kan, det kan bli en jäkla process. Det kommer kosta dom minst en 100' med panelbyte och målning om de använder egen personal, säkert mycket mer än så och det är inget de kommer göra frivilligt. Så var beredda på ett rejält motstånd.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Jag kan trösta er med att jag har ett hus ompanelat 1979, enbart målat med akrylatfärg (ingen oljegrund eller sådant tjafs)
Ingen luftspalt utan panelen direkt på asfaboarden. Östra väggen gjordes om 2016 och då var det 2 brädor med röthål. Övriga väggar är helt friska.
Simma lite lugnare. Titta om de använt spikmaskin och slagit i spiken för djupt, kan bli röta. Har de målat ändträt längst ner.
Protte
Ingen luftspalt utan panelen direkt på asfaboarden. Östra väggen gjordes om 2016 och då var det 2 brädor med röthål. Övriga väggar är helt friska.
Simma lite lugnare. Titta om de använt spikmaskin och slagit i spiken för djupt, kan bli röta. Har de målat ändträt längst ner.
Protte
Medlem
· västra götaland
· 92 inlägg
Inte läst igenom allt, men jag undrar när ni skriver att målarna missuppfattat. Hur ser er beställning ut, eller hur ser er kommunikation med målarna ut angående vad ni beställt? Har ni svart på vitt med papper, sms eller annat där ni beställt eller fått offert på "målning av färdiggrundad fasad" eller står det "målning med x färg, kulör x" eller något annat? Detta är väl nästan det viktigaste i kråksången. Okej, en bra duktig målare hade säkert ifrågasatt vad det är för grundfärg om den var grundad med slamfärg, och han hade fått acrylfärg att måla med, han hade sett att det var en slamfärg. Men att få målarfirman att betala för att ta bort färgen och måla om hela huset blir svårt om ni som beställare har missat att det någonstans står att huset skall målas med acryloljefärg, och ni av okunskap eller slarv missat detta.A AAEY skrev:
Hej,
Ja, det är en lång tråd och många olika diskussioner så jag förstår att det verkar rörigt.
Upplägget var följande:
1. Jag har skrivit en rumsbeskrivning med specifikation av produkt och material.
2. I specen kring fasad har jag bla skrivit dimensionerna på panelen samt att vi önskade att den skulle målas med Falu Rödfärg. Har t.o.m. klippt in en bild på hur hinken ser ut så att det inte ska kunna gå att missa. Har även förtydligat med motsvarande ncs så att de inte skulle välja typ svart ;-/
Info kring knutar, vindskivor o plåt fick de också
Betr målning inomhus fick de info såsom:
Väggar: ncs xxxx-xxxx glans x.
Likaså för snickeriet. Ej fabrikat av färg.
3. Har inte skrivit info om HUR arbetet skall utföras. Dvs har INTE skrivit hur väggar skall byggas upp, hur (och vilken sort) isolering skulle göras, hur underarbetet skulle ske när det gäller grund, tak, golv, målning (in-& utvändigt) tapetsering etc
4. Vi köpte in all interiör såsom kök, bänkskiva, vitvaror, kakel, tapeter, golv mm
5. Ett konto öppnades hos Karl Hedin som byggarna använde och där handlades virke, takpannor, altanvirke, plåt, skruv, färger, spackel mm
när vi förra året upptäckte att vårt fina hus målat med slamfärg (för då satt ju panelen uppe och den var som sagt grundad med slamfärg) plötsligt var målat med en glansig färg ifrågasatte vi såklart!
Entreprenören sade då att ”ja, både jag och säljaren hos Karl Hedin kliade oss i huvudet och förstod inte. Falu Rödfärg blandas ju inte och du hade skrivit en Ncs kod.... så då förutsatte vi att det var en akrylatfärg du ville ha”
Ok! Det kan jag förstå men såååååå himla urdumt att han då inte ringde mig för att reda ut!!!! ( vilket han gjorde ofta om andra saker )
idag, efter att vi grävt vidare i detta så inser vi att det är trippelfel!
1. De har målat med akrylatfärg på slammad panel
2. De har inte grundat
3. De har lagt 1 strykning
hoppas du fick lite mer klarhet i röran
Ja, det är en lång tråd och många olika diskussioner så jag förstår att det verkar rörigt.
Upplägget var följande:
1. Jag har skrivit en rumsbeskrivning med specifikation av produkt och material.
2. I specen kring fasad har jag bla skrivit dimensionerna på panelen samt att vi önskade att den skulle målas med Falu Rödfärg. Har t.o.m. klippt in en bild på hur hinken ser ut så att det inte ska kunna gå att missa. Har även förtydligat med motsvarande ncs så att de inte skulle välja typ svart ;-/
Info kring knutar, vindskivor o plåt fick de också
Betr målning inomhus fick de info såsom:
Väggar: ncs xxxx-xxxx glans x.
Likaså för snickeriet. Ej fabrikat av färg.
3. Har inte skrivit info om HUR arbetet skall utföras. Dvs har INTE skrivit hur väggar skall byggas upp, hur (och vilken sort) isolering skulle göras, hur underarbetet skulle ske när det gäller grund, tak, golv, målning (in-& utvändigt) tapetsering etc
4. Vi köpte in all interiör såsom kök, bänkskiva, vitvaror, kakel, tapeter, golv mm
5. Ett konto öppnades hos Karl Hedin som byggarna använde och där handlades virke, takpannor, altanvirke, plåt, skruv, färger, spackel mm
när vi förra året upptäckte att vårt fina hus målat med slamfärg (för då satt ju panelen uppe och den var som sagt grundad med slamfärg) plötsligt var målat med en glansig färg ifrågasatte vi såklart!
Entreprenören sade då att ”ja, både jag och säljaren hos Karl Hedin kliade oss i huvudet och förstod inte. Falu Rödfärg blandas ju inte och du hade skrivit en Ncs kod.... så då förutsatte vi att det var en akrylatfärg du ville ha”
Ok! Det kan jag förstå men såååååå himla urdumt att han då inte ringde mig för att reda ut!!!! ( vilket han gjorde ofta om andra saker )
idag, efter att vi grävt vidare i detta så inser vi att det är trippelfel!
1. De har målat med akrylatfärg på slammad panel
2. De har inte grundat
3. De har lagt 1 strykning
hoppas du fick lite mer klarhet i röran
Som jag ser det är risken mycket stor att det blir blir bubblor, röta mm. Akrylatfärgen fäster ju inte ordentligt på det underlaget och är som påpekats mycket tätare. Röta och färgsläpp för att fukt hålls inne är det troliga resultatet ganska snart.
Det enda misstag du möjligen kan ha gjort är just att ange färgkoden. Vanligtvis använder man ju färgbeteckningen, dvs röd, ljusröd etc. Då har de helt felaktigt tänk Faluröd färg istället för Falu Rödfärg.
Med det sagt borde det ju inte vara särskilt svårt att skrapa mer färgen och måla på nytt med rätt färg.
Det enda misstag du möjligen kan ha gjort är just att ange färgkoden. Vanligtvis använder man ju färgbeteckningen, dvs röd, ljusröd etc. Då har de helt felaktigt tänk Faluröd färg istället för Falu Rödfärg.
Med det sagt borde det ju inte vara särskilt svårt att skrapa mer färgen och måla på nytt med rätt färg.
Ja det var idiotiskt!
Men, hade det ”bara” varit så att de målat med akrylatfärg istf slam så ok!
Men, de har ju som sagt även struntat i att grunda samt bara lagt ett lager färg.
Fattar inte varför??
Vi stod som sagt för allt material o de jobbade löpande per timme så det handlar ju inte heller om att de försökt ”tjäna” pengar genom att jobba snabbare eller köpa ”billigare” färg...
Men, hade det ”bara” varit så att de målat med akrylatfärg istf slam så ok!
Men, de har ju som sagt även struntat i att grunda samt bara lagt ett lager färg.
Fattar inte varför??
Vi stod som sagt för allt material o de jobbade löpande per timme så det handlar ju inte heller om att de försökt ”tjäna” pengar genom att jobba snabbare eller köpa ”billigare” färg...