Byggahus.se

huset hinner ej bli putsat till slutbesiktningen

1. H
    Moderator · Nivå 25

Re: huset hinner ej bli putsat till slutbesiktning

Om du flyttar in så är det stor risk att vitet slutar ticka, och då är det också stor risk att byggarna slutar jobba.

Jag tror att man skall försöka undvika att som beställare stressa sig in i huset. Försök få huset så klart som möjligt innan ni flyttar in. Det minskar strulrisken.

2. A
    Medlem Nivå 3

Re: huset hinner ej bli putsat till slutbesiktning

Vem jag känner mig mest frustrerad på är projektledaren, att inte huset är klart beror inte på snickarna utan på att det fattas material som karmar, tvättbänkar, skorsten mm som är projektledarens uppgift att beställa. Snickarna kan alltså inte göra något mer innan de har material. Vi lämnade in beställningen i maj och vissa saker har ännu inte kommit och det är inte specialbeställda saker vi beställt utan ex standard tvättbänk franke som säljs i de flesta affärerna.

Jag tycker väl att projektledaren borde ha avblåst slutbesiktningen och flyttat fram den, istället för att chansa. Både vår KA och besiktningsmannen har frågat vår projektledare och fått svaret att allt skulle hinna klart innan slutbesiktningen, skriftligen.

Jag kan säga att vi jäktar inte in i huset, utan vill att byggföretaget ska ta ansvar för vad de säger...I och med att bygget stått stilla i 11 veckor pga förra snickarna blev kickade så är det ju troligt att bygget skulle bli försenat och det påpekade vi, men nej det var inget problem hävdade Roxistenhus länge. I september ringde försäljaren upp och sa att det blev max en månad försenade...Nu är vi uppe i 5 veckor och mer blir det.

Vårt husbygge har inte varit enkelt och vi längtar till allt är över...

3. L
    Medlem Nivå 2
    Hej Anders,

Vi bygger också i Skåne inte så långt från er tror jag. Vad hade ni för besiktningsman? Vilken ort/firma kom han ifrån. Vi verkar råka ut för ungefär samma bekymmer som ni.

//LL

4. A
    Medlem Nivå 3
    Vi kan väl tillägga att vi är mycket nöjd med besiktningsmannen. Han heter Manfred Trieb, och jobbar på MTR-byggkonsult, Malmö. Vi kunde den 18 december flytta in i huset, fastän inte huset blivit helt klart utvändigt. Tyvärr är vädret inte det bästa, så vi får väl se när man kan sätta dit det sista putslagret. I och med att huset inte var klart till slutbesiktningen nr 2 valde vi att dela på besiktningarna, insidan är godkänd och vårt ansvar, medan utsidan ska besiktas senare och är tills godkänd slutbesikning Roxistenhus ansvar.
    Vi bygger i Marieholm, var bygger ni och med vilket företag?

5. L
    Medlem Nivå 2
    Hej Anders,

Vi bygger ett Finja betonghus med Arkitekthem (Helsingborg) i Häljarp.

Enligt kontraktet skulle huset stått klart den 31/1-07 men det är fortfarande inte klart. Vi har en annan besiktningsman som verkar kanon dock - inget att invända där.

Vi kan instämma med er "Vårt husbygge har inte varit enkelt och vi längtar till allt är över..."