Nu har det inträffat och skulle se saken som läropengar.
M mr_bygg skrev:
Jag upplevde samma problem att man ständigt var tvungen att hålla koll när vi byggde nytt och tack vare det så undvek vi en hel del framtida problem. Obegripligt att det är så, men alla har inte samma förutsättningar att kunna hålla koll och det är inte heller något man borde behöva göra om man anlitar någon för jobbet.

Varför skulle TS inte driva ärendet? Vi hade en besiktningsman med mycket lång erfarenhet som var rätt luttrad vad gäller allt från rent byggfusk till entreprenörers oförmåga att läsa ritningar eller hålla koll på vad som är fackmässigt utförande. Vi diskuterade problemet och han sa att enda sättet att det ska bli en förbättring är att det kostar tillräckligt mycket för en entreprenör att på grund av slarv eller okunskap göra fel. Och det förutsätter i sin tur att alla som drabbas driver sina ärenden.

Varför skulle TS entreprenör komma undan ansvar för sitt misstag och TS stå för en lösning på problemet?
Frågan var varför man inte ska driva ärendet till domstol... och att domstol är enda lösningen...Hmmm, vad är det för fel att hänga med i byggprocessen?
Enda sättet till förbättring är inte domstol, besiktningsmannen har fel, finns också möjligheten att utöva ledarskap, tydlighet, innan felaktigheter begås!

Är lite frågande runt att gå till tinget när det handlar om mindre saker. Det är inte nödvändigtvis rättvisa som kommer ut från tinget.
Kan det vara advokaten som driver fördelarna med att gå till tinget?
.
Kommunen har godkänt plattan som en mindre avvikelse. Hur kan detta då bli större och skadestånd? Det handlar om något som man får räkna med och avvikelsen är... mindre..

- Är det reglerat i kontraktet att entreprenören ska beakta tvåbilsgaraget?
- Är sulan konstruerad annorlunda i andra versionen mot första versionen (mer än positionen)?

Tråkigt att det blev såhär, riktigt trist!

Nu blev man ju dock lite nyfiken på planritningen över tomt och husplacering, ifall man skulle kunna lösa problemet på något annat sätt utifrån hur det faktiskt ser ut idag!

Det går tex inte att bygga ihop garaget med huset?

O Offshore1 skrev:
Hej,

Vi anlitade en av sveriges största firmor för totalentrepenad av en permanentbostad. Vid kontrollmätningen av huset stod det klart att de byggt huset nästan en meter närmare vår tomtgräns än vad vi kommit överens om. De hade lyckats lämna de gamla ritningarna till markentrepenören och inte de nya som vi tillsammans hade gått igenom och skickat in till kommunen.

Anledningen till att vi gjorde en ändring från den första ritningen var att vi:

*skulle få plats med ett dubbelgarage mellan tomtgräns och huskropp

*få maximerad sjöutsikt från vardagsrummet

*få en gång till huset från parkeringen som klarar handikappsanpassningen

Vi undrar om någon annan här har varit med om liknande fall, och hur dess utfall i form av ersättning från entrepenör har blivit. Vi skulle helst slippa dra detta till rätten, men det känns som att vi skulle ha stor chans att vinna denna tvist eller vad tror ni?

Vi har i dagsläget bestridit sista fakturan på 10% tills dess att detta är uträtt.

Vore tacksam för svar då vi ska ha möte med dem i veckan.

Mvh
Några funderingar som jag inte riktigt förstått av inläggen:
Vem lämnade in bygglovsansökan?
Var det rätt ritningar som lämnades in?
Var felet på ritningarna, utsättningen eller flyttades huset efter utsättning (alternativt gjorde firma utsättningen)?

Sen funderar jag på hur nära huset och tomtgränser ni hade tänkt placera garaget och vilken bredd det skulle vara på det.

Allt detta påverkar era möjligheter till ersättning och dess storlek.

C crazytok skrev:
Tråkigt att det blev såhär, riktigt trist!

Nu blev man ju dock lite nyfiken på planritningen över tomt och husplacering, ifall man skulle kunna lösa problemet på något annat sätt utifrån hur det faktiskt ser ut idag!

Det går tex inte att bygga ihop garaget med huset?
Desvärre har vi redan byggt in attefallstilägget i huset för att få igenom bygglovet. Max byggyta är endast 120kvm enligt detaljplan.

A Autodidak1 skrev:
Några funderingar som jag inte riktigt förstått av inläggen:
Vem lämnade in bygglovsansökan?
Var det rätt ritningar som lämnades in?
Var felet på ritningarna, utsättningen eller flyttades huset efter utsättning (alternativt gjorde firma utsättningen)?

Sen funderar jag på hur nära huset och tomtgränser ni hade tänkt placera garaget och vilken bredd det skulle vara på det.

Allt detta påverkar era möjligheter till ersättning och dess storlek.

Det är vår entrepenör som ritat och skickat in allting till kommunen, och sedan blandat ihop de gamla / nya ritningarna och lämnat den gamla till markkillarna samt utsättarna. Det är tre olika företag, vår entrepen, markentrepenör samt utstakare. Alla inhyrda genom vår totalentrepenör.

Vi har 14m till tomtgräns idag och måste ha 4.5m på vardera sida om garaget som är 6m brett. Stoleken på garaget skulle gå igenom men inga fler avvikelser från detaljplanen godkänns då (placeringen) enligt kommunen. Originalritningar hade vi 15m till tomtgräns.

O Offshore1 skrev:
Det är vår entrepenör som ritat och skickat in allting till kommunen, och sedan blandat ihop de gamla / nya ritningarna och lämnat den gamla till markkillarna samt utsättarna. Det är tre olika företag, vår entrepen, markentrepenör samt utstakare. Alla inhyrda genom vår totalentrepenör.

Vi har 14m till tomtgräns idag och måste ha 4.5m på vardera sida om garaget som är 6m brett. Stoleken på garaget skulle gå igenom men inga fler avvikelser från detaljplanen godkänns då (placeringen) enligt kommunen. Originalritningar hade vi 15m till tomtgräns.
OK, då förstår jag bättre. Men det är inte alls otroligt att ni får bygga senare. Ofta räcker det med att huset står där och är klart så pratar man bara med kommunen och gärna en annan handläggare så går det bra. Lite ovanligt att detaljplanen bestämmer att det måste vara 4,5m mellan huvudbyggnad och garage.

Vad menar du att ni byggt in attefallstillägget i bygglovet?

Sen kan ni lösa det genom att bygga ett enkelgarage 4,5 meter från huset. Året efter så bygger ni ett attefallsgarage vid sidan om. Det behöv bara en bygganmälan och godkännande från grannen att placera det närmare än 4,5 meter från tomtgränsen.

Är det prickad mark vid tomtgränsen eller är det detaljplanen som säger att det måste vara 4,5 meter?

För som jag sa så är en fastighetsreglering en relativt enkel och billig åtgärd (landar på mindre än 50.000:- om inte granne ska ha mycket betalt för sin råmark).

Lycka till imorgon!

F
O Offshore1 skrev:

Hur mycket pengar är det ni håller inne just nu?

G Ronny234 skrev:
Har råkat ut för något liknande. Men jag upptäckte felet i tid genom att trippelchecka och plattan hamnade rätt.
Måste vara unik men vad är problemet med att ha koll på byggprocessen? Även när det är på hel- entreprenad är det rimligt att kolla, anledningen är att de som bygger inte behöver leva med huset. Det är en dag på jobbet för byggarna ! För dig så är det betydligt viktigare att allt stämmer.

Hade inte övervägt att driva en process mot byggbolaget, byggt mindre garage eller köpt mark som någon så finurligt kom på.
För det första är ditt svar inte särskilt konstruktivt, snarare lite "gnida salt i såren". Onödigt tycker jag.

För det andra: Det är ju sådant man betalar folk för att göra! Om jag hade haft kunskap och möjlighet hade jag byggt ett hus själv. Det har jag inte, utan betalar andra för att göra jobbet åt mig. Det är inte för mycket begärt att de har kunskap och utför det arbete de har betalt för att utföra.

• Gilla
MONTREAL och 5 till
  • Laddar…
O Offshore1 skrev:

Varför måste ni ha 4,5m mellan ert hus och garaget?
Står det i detaljplanen? För annars är det ju 9m mellan fastigheters byggnader som är originalkravet. Går att komma närmare om en bygger med brandsäkrare konstruktion.

F fsn skrev:
Hur mycket pengar är det ni håller inne just nu?
227.000:-

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
A and_h01 skrev:
Bästa svaret hittills! Som alla husbyggare har jag också betalat tio-tusentals kronor för att andra skall se till att mitt hus byggdes på ett fackmannamässigt sätt. Ex KA 25000 kr, utsättning 15000 kr och byggfirman tog en bra slant för entreprenaden. Och dessutom kommunens handläggningskostnader för ett enkelt bygglov, timpenningen får Nya Karolinskas konsultkostnader att blekna. Och i slutänden har jag fått vara på byggplats 3-4 gånger i veckan och avvärjt många fel.
I detta spcifika fall ser jag det som att TS skall gå på entreprenören med inställningen att huset skall stå på rätt plats, sedan får entreprenören i sin tur går på utsättningsfirman som skulle kontrollerat innan gjutning. Anledningen till att man skall ha en s k auktoriserad utsättare är 1) att det skall kunna sitt jobb 2) de skall ha försäkringar så går in och löser ev felmätningar.

Hej. Vi betalade också i runda slängar 15k för en utstakning av en av stockholms största firmor.. enda problemet var att de fått samma ritningar som killarna som gjöt plattan( de gamla) av vår entrepenör. Därför upptäcktes inte felet förens kommunen fick in papprena från kontrollmätningen. Detta har vår entrepenör erkänt i senaste mötet.

Vi har haft vår beskärda del av fel hittils, otäckt hu efter stomresning, våta cyllar, deras första snickarfirma gick i konkurs, fel i konstruktion så bärande balk behövde förlängas , fel storlek på huset på deras ritningar på hemsidan så de fick mygla in utbyggnadstillägg 15kvm i huskroppen (överstiger 17% max boyta idag) men vi hade aldrig kunnat tänka oss att de inte skulle klara av att bygga huset på rätt ställe.

Det som även är väldigt intressant här är att vi fick betala extra markfyll för 30.000kr för en höjning av huset 25cm pga en bergsknall som stack upp i husets vänstra hörn.. en höjning som kanske inte hade behövts om grundplattan lagts på riktig plats från första början.. dvs 80cm till höger. de är dessa 30.000kr som vi vill att vår entrepenör även står för utöver de 50.000 som de erbjudit oss. Vi får se vad de säger om det imorgon.

• Gilla
Anonymiserad 170696
  • Laddar…
P Poxeman skrev:
Varför måste ni ha 4,5m mellan ert hus och garaget?
Står det i detaljplanen? För annars är det ju 9m mellan fastigheters byggnader som är originalkravet. Går att komma närmare om en bygger med brandsäkrare konstruktion.
Vår detaljplan är skriven 1946 och är väldigt skum i många fall. Vi har pratat med kommunen och de kan tänka sig 4,5m som ett avvik. Men vi får aldrig igenom mindre än det även med brandklassade fönster då storleken på garaget är ett avvik i sig.

G Ronny234 skrev:
Har råkat ut för något liknande. Men jag upptäckte felet i tid genom att trippelchecka och plattan hamnade rätt.
Måste vara unik men vad är problemet med att ha koll på byggprocessen? Även när det är på hel- entreprenad är det rimligt att kolla, anledningen är att de som bygger inte behöver leva med huset. Det är en dag på jobbet för byggarna ! För dig så är det betydligt viktigare att allt stämmer.

Hade inte övervägt att driva en process mot byggbolaget, byggt mindre garage eller köpt mark som någon så finurligt kom på.

Vi har varit på byggplatsen varje vecka under processen då vi samtidigt grävde ner ecobox, fällde skog, byggde altan etc. vi har haft vår beskärda del av upptäckta fel men att sätta ett hus på rätt plats trodde vi inte att de skulle klara av att misslyckas med.

Då jag kommer från en bransch där ett likvärdigt misstag skulle kunna kosta miljarder kronor eller hundratals liv har jag svårt att förstå hur man inte har utvecklat procedurer eller checklistor som förhindrar sådant här slarv inte förekommer. Speciellt inte när man har byggt flera tusen hus.

Att låta dem komma undan med detta gynnar ingen, inte oss, inte dem, och definitivt inte framtida husbyggare som anlitar dem framöver.

• Gilla
Anonymiserad 170696 och 4 till
  • Laddar…
O Offshore1 skrev:
Hej. Vi betalade också i runda slängar 15k för en utstakning av en av stockholms största firmor.. enda problemet var att de fått samma ritningar som killarna som gjöt plattan( de gamla) av vår entrepenör. Därför upptäcktes inte felet förens kommunen fick in papprena från kontrollmätningen. Detta har vår entrepenör erkänt i senaste mötet.

Vi har haft vår beskärda del av fel hittils, otäckt hu efter stomresning, våta cyllar, deras första snickarfirma gick i konkurs, fel i konstruktion så bärande balk behövde förlängas , fel storlek på huset på deras ritningar på hemsidan så de fick mygla in utbyggnadstillägg 15kvm i huskroppen (överstiger 17% max boyta idag) men vi hade aldrig kunnat tänka oss att de inte skulle klara av att bygga huset på rätt ställe.

Det som även är väldigt intressant här är att vi fick betala extra markfyll för 30.000kr för en höjning av huset 25cm pga en bergsknall som stack upp i husets vänstra hörn.. en höjning som kanske inte hade behövts om grundplattan lagts på riktig plats från första början.. dvs 80cm till höger. de är dessa 30.000kr som vi vill att vår entrepenör även står för utöver de 50.000 som de erbjudit oss. Vi får se vad de säger om det imorgon.
Normalt gör man utsättning på bygglovshandligarna och dessa ska den som gör utsättning själv ha ned sig...

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
O Offshore1 skrev:
Vår detaljplan är skriven 1946 och är väldigt skum i många fall. Vi har pratat med kommunen och de kan tänka sig 4,5m som ett avvik. Men vi får aldrig igenom mindre än det även med brandklassade fönster då storleken på garaget är ett avvik i sig.
Brandklassade fönster behöver ni bara om ni har fönster-fönster på garage och hus. Det räcker med att ni sätter dubbla gips och Rockwool i väggen på garaget som vätter mot huset. Det når upp till IE30 som brukar vara standard mellan garage och hus. Då kan man sätta ihop hus och garage (om detaljplanen tillåter det vill säga).

Vår detaljplan var lite nyare, typ -54 och där stod det uttryckligen att uthus och huvudbyggnad inte fick sitta ihop. Hittade dock lite prejudikat som gjorde att jag fick igenom det. Det var dock samma utgångsläge vad gäller avstegen som för er. Att hus och garage sitter ihop är enda avsteget vi har och något fler kunde de inte tillåta.

• Gilla
Offshore1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.