S
Redaktionen Redaktionen skrev:
I säsongsavslutningen av Husdrömmar träffar vi snickaren Andreas och hans fru Jenny som bygger ett arkitektritat, massivt trähus med respekt för naturen. Drömtomten i Veddige består av berg. Andreas pratar med berget som säger att de inte ska spränga, utan de placerar huset balanserande på plintar utan att skada berget.

Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar: Bygger massivt trähus med respekt för naturen
Ett jäkligt snyggt hus som är byggt på ett härligt innovativt sätt. Låta berget bli en del av grunden iställrt för det gängse, spränga bort det. Det är lija läckert i verkligheten. Har åkt förbi det flera gånger. Där har skolådornas häxmästare Gert Wingårdh fått en knäpp på näsan, men det har han fått av nästan alla självbyggarinnovatörer. Alla hans tvivel om vad som fungerar kommer på skam hos de flesta han besöker. Heder till alla med ide'er som vågar förverkliga dom. Att det går att bygga en sådan kåk som Veddigeparet gjort, till ett fullt rimligt pris borde få idioter som går och köper överprissatta kåkar på t.ex Lidingö att få ångest, där tomter på några hundra kvadrat kostar mer än hela Veddigekåken. Sedan tillkommer huset. Fast de i Veddige har ju inte byggt för spekulation utan ska leva sitt liv där. Det är ju en viss skillnad.

• Gilla
Vinkelrät och 6 till
  • Laddar…
Tobbe.A
K kardborren skrev:
Alltså samma arkitekter som i [länk]
Snickaren är även den samme som i ovan...

• Gilla
John85 och 3 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jodå, jag vet att det förhåller sig så. Men när man har en arkitekt som expert i programserien och inte en psykiatriker så kan man ju fokusera lite mer på huset än familjemedlemmarnas funktionsnedsättningar.
Nu förhåller det ju sig så att folk bygger av olika anledningar. För denna familjen var en bostadsanpassning till barnen och mamman med neuropsykiatriska diagnoser en drivande anledning. För att förstå varför huset ser ut som det gör måste vi förstå behoven det skall tillgodose. Detta tycker jag känns självklart...

• Gilla
mellansorken och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker att huset blev mycket bra, men inredning och parkeringen matchar inte riktigt kvaliteten i huset. De borde lyssnat på Gert, med hans erfarenhet kan han ge många ovärderliga tips. Härligt med gedigna materialval och Andreas verkar vara en duktig yrkesman. Hade varit intressant att höra mer om huset och tankar om arkitekturen.

• Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Lite kul att se byggnadsställningen , han klagar på att den kosta 12000 kr veckan, vad jag ser så är det en gammal haki ställning som inte ens var lagligt byggd om arbetsmiljöverket skulle komma på besök, då hade bygget stoppats.
Mest troligt var det någon som gjort fel i upphandlingen av den. han kunde lika väl köpt den för det priset ,och fått pengar över, en gammal haki kostar inte så mycket.
Undrade samma sak här, bor i område med div olika byggare , och gammal haki kan de fixa för fickpengar. Och vi har en av de som säljer nya ställningar på nätet här, så många här köper in från dem, med prutat pris som t o m jag kunnat få, och säljer den sedan på blocket. Går de back på det så rör det sig om några få veckor vad deras hyra låg på. Fattade inte alls varför man hyrde dyrt.

Men kul att de fick till huset , och denna trend att inte spränga o gräva bort allt, och istället tänka ett varv till.

Redigerat:
  • Gilla
banjoragge
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Ett jäkligt snyggt hus som är byggt på ett härligt innovativt sätt. Låta berget bli en del av grunden iställrt för det gängse, spränga bort det. Det är lija läckert i verkligheten. Har åkt förbi det flera gånger. Där har skolådornas häxmästare Gert Wingårdh fått en knäpp på näsan, men det har han fått av nästan alla självbyggarinnovatörer. Alla hans tvivel om vad som fungerar kommer på skam hos de flesta han besöker. Heder till alla med ide'er som vågar förverkliga dom. Att det går att bygga en sådan kåk som Veddigeparet gjort, till ett fullt rimligt pris borde få idioter som går och köper överprissatta kåkar på t.ex Lidingö att få ångest, där tomter på några hundra kvadrat kostar mer än hela Veddigekåken. Sedan tillkommer huset. Fast de i Veddige har ju inte byggt för spekulation utan ska leva sitt liv där. Det är ju en viss skillnad.
Men alla ickeidioter bor inte i Veddige och kan köpa en tomt som är gratis. Alla är inte heller snickare som kan göra det mesta själv. Dessutom så var grundläggningen han valde det billigaste man kan göra.

Och självklart bygger alla sina hus på spekulation?

Gillar huset, men Gert har rätt om parkeringen.

Redigerat:
  • Gilla
ctall
  • Laddar…
Han ville inte störa berget men huset värmdes med bergvärme :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

Bra avsnitt dock

• Gilla
bsn och 1 till
  • Laddar…
Anses verkligen en sån tomt som hopplös? Den tilltalar mig enormt mycket mer än en platt gräsplätt tillsammans med 100 andra, alla bebyggda med kataloghus.

Gillade huset mycket, både planlösningen och utförandet.

• Gilla
a.o.f och 5 till
  • Laddar…
J jliljeha skrev:
Anses verkligen en sån tomt som hopplös? Den tilltalar mig enormt mycket mer än en platt gräsplätt tillsammans med 100 andra, alla bebyggda med kataloghus.

Gillade huset mycket, både planlösningen och utförandet.
En sådan fastighet ses som hopplös av de som sitter och bläddra i huskataloger och väljer huset innan de ens köpt en tomt. De förälskar sig i ett hus de ”bara måste ha” innan de ens köpt någon fastighet. Får de tips på en tomt lik den i programmet ser de den som hopplös för sitt hus. Planering i fel ordning enligt mig.

Jag ser som @jliljeha inte heller fastigheten som hopplös. Jag ser den som en utmaning rita och anpassa en byggnad till platsen och dess förutsättningar på ett bra sätt.

Redigerat:
  • Gilla
Örjan B och 4 till
  • Laddar…
S sinclairhacker skrev:
Undrade samma sak här, bor i område med div olika byggare , och gammal haki kan de fixa för fickpengar. Och vi har en av de som säljer nya ställningar på nätet här, så många här köper in från dem, med prutat pris som t o m jag kunnat få, och säljer den sedan på blocket. Går de back på det så rör det sig om några få veckor vad deras hyra låg på. Fattade inte alls varför man hyrde dyrt.

Men kul att de fick till huset , och denna trend att inte spränga o gräva bort allt, och istället tänka ett varv till.
Instämmer. Köpte en gammal HAKI till ett av mina byggen och sålde den efter ett par år. Har haft den uthyrd en del, så den hade jag gratis. Ingen anledning att hyra, finns massor att köpa ute på Nätet.

• Gilla
lllusion
  • Laddar…
Hvalis Hvalis skrev:
Nja, håller inte riktigt med. Skogen, den som vi allra mest ser och den som vi planterar för avverkning, är inte "riktig skog". Det är plantage och är inte hållbar och har ingen biodiversitet eftersom många djur och växter inte trivs där. Skog som inte avverkas är det bästa för vårt ekosystem.
Bäst vore att bygga huset i betong istället, då hade man inte behövt avverka skog och djur och växter hade haft det bättre ;)

• Haha
  • Gilla
karlbrutal och 3 till
  • Laddar…
A Arga ingenjörn skrev:
Det hade ju gått lika fort att lyfta dit prefabricerade regelväggar, om man ska va sån.
Antar att man är ute efter ytskiktet invändigt och skulle tro att det är bättre ljuddämpning p.g.a. större massa?
Ja, om så så faller ju det argumentet. Ljuddämpning kanske men tvivlar, solida material tenderar att leda ljud, inte dämpa. För termisk massa borde det blivit billigare att slå på skivor innanför regelstommen?

Men, det här huset och läget tycker jag förtjänar det mer exklusiva materialet. Huset i träsket såg exteriört ut som vilket kataloghus som helst, minus ett vettigt tak.

U ujja skrev:
Bäst vore att bygga huset i betong istället, då hade man inte behövt avverka skog och djur och växter hade haft det bättre ;)
Ja, bevare oss från naturromantiker som vill bevare varje pinne.

• Gilla
Snicklas
  • Laddar…
U ujja skrev:
Men ... cementindustrin är en av de stora industriella källorna till västhusgaser som orsakar klimatförändringen. Grovt taget 10 % av alla utsläpp från industri och energisektorn kommer från cementtillverkning, så sett ur klimat och miljö- perspektivet är i dagsläget betong inget bra. :geek:

• Gilla
John85 och 7 till
  • Laddar…
Ett fint hus helt klart! Det var dock väldigt otydligt hur väggarna bygges upp. Först lyfte de tunna väggelement på plats, och sen i nästa andetag var apparatdosor och eldragning komplett och väggarna såg mycket tjockare ut. Vad hände egentligen, eller somnade jag i programmet? Måste man inte ha isolering i dessa korslimmade stommar? Massivt trä är väl inte speciellt isolerande i sig?

Tittar man på 3d-modellen och sen på det färdiga resultatet ser barnens rum bredare ut, eller det kanske är en synvilla. Annars tänkte jag att alla sovrum är väldigt smala, och ganska krångliga att möblera. Det fanns inte mycket förvaring i varje sovrum, borde inte 2 st 60-garderober vara standard egentligen? Jag har inte mycket kläder, men minst en 60-garderob behövs, gärna två så kan man ha säsongskläder också i samma.

Fönstret var häftigt, och var nog det största jag sett till ett vanligt bostadshus. Jag gissar att fönstren utgjorde en väldigt stor den av den totala budgeten. Vad kan den fönsterrutan kostat? Räcker 100.000 kr? Det såg ut som om det var trästomme och inte PVC. Jäkligt häftigt, och man verkar inte bekymra sig för kallras heller?

Måste till sist hålla med Gert om att den där lådan de murade upp förstörde huset lite, det svävar inte lika elegant.

/S

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.