13 322 läst ·
71 svar
13k läst
71 svar
Husdrömmar - A-frame med återbruk och handverktyg
Jag tycker det saknas lite ”vanliga” människor som vill ha ett ”genomsnittligt” hus. En lärare och en bilmekaniker som ska få upp ett kataloghus och vill ha grå klinkers i badrummen. Även ett sådant projekt lär innehålla en hel del intressanta problemställningar.
Jag har inget ont att säga om varken paret eller projektet, men jag kan inte relatera till det öht. Och så är det lite väl ofta.
Jag har inget ont att säga om varken paret eller projektet, men jag kan inte relatera till det öht. Och så är det lite väl ofta.
Eller säljer man det svart. Är nog bara hitta på en summa av vad man har bygt eller renoverat för, för kvittens kanske har blivit förstört på nå sätt. Finns säkert nå sätt man ska räkna på. Fråga skatteverket.daddydj skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Nu var ju takstolarna lätta när två personer kunde bära dem med lätthet. Inga höga höjder heller. Däremot borde de haft en person till som hantlangare när alla andra var upptagna med att måtta in takstolarna.C carl fabian skrev:
Jag tyckte säkerheten var snudd på överdriven istället. Klättersele och hjälm för att stå ett par meter upp på taket tror jag få hemsnickare använder.
Vi grävde en brunn. Det gjorde vi året innan vi började bygga på huset. Enligt de närmsta grannarna har de aldrig haft problem med vatten och de har också grävda brunnar.P Pankow skrev:
Uppvärmningen kommer huvudsakligen bestå av en vedeldad kamin. Vi har även grävt ett s.k. jordrör (för ventilationen) som ska fungera som en passiv värmeväxlare. Dock tror vi mer på att detta kommer hjälpa till att kyla huset på sommaren än att värma upp det på vintern. Vi ser det som ett experiment.
Än så länge håller budgeten. Vi kontrollerar den regelbundet då priserna har hoppat upp och ner hela tiden under byggets gång.L lindsmik skrev: