M maria01 skrev:
ska man spara kviton i 30 år då eller
Ja, förslagsvis inscannade och sorterade per år så blir det enklare vid en eventuell försäljning.

daddydj daddydj skrev:
Ja, skatten blir högre. Man får dra av för materialet men inte för arbetet.
Så med andra ord blir det en kostnad senare .

Jag tycker det saknas lite ”vanliga” människor som vill ha ett ”genomsnittligt” hus. En lärare och en bilmekaniker som ska få upp ett kataloghus och vill ha grå klinkers i badrummen. Även ett sådant projekt lär innehålla en hel del intressanta problemställningar.

Jag har inget ont att säga om varken paret eller projektet, men jag kan inte relatera till det öht. Och så är det lite väl ofta.

• Gilla
Rd 350
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Ja, förslagsvis inscannade och sorterade per år så blir det enklare vid en eventuell försäljning.
Eller säljer man det svart. Är nog bara hitta på en summa av vad man har bygt eller renoverat för, för kvittens kanske har blivit förstört på nå sätt. Finns säkert nå sätt man ska räkna på. Fråga skatteverket.

Bjor Bjor skrev:
Eller säljer man det svart. Är nog bara hitta på en summa av vad man har bygt eller renoverat för, för kvittens kanske har blivit förstört på nå sätt. Finns säkert nå sätt man ska räkna på. Fråga skatteverket.
Det finns schablonregler om kvitton saknas men de är inte fördelaktiga.

daddydj daddydj skrev:
Det finns schablonregler om kvitton saknas men de är inte fördelaktiga.
Kan man skriva egna kvitton om man tar byggmaterial från sin egen gård? Eller då kan en schablon vars lönsamt, gratis byggmaterial sen dra av skatt på de.

Du får inte dra av om du inte haft någon kostnad.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du får inte dra av om du inte haft någon kostnad.
Hur vet skattemyndigheten det? Om man inte är överärlig.

Nä det vet dom inte om dom inte granskar dig, men det är ju tråkigt för oss andra skattebetalare som får betala för ditt nybygge.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä det vet dom inte om dom inte granskar dig, men det är ju tråkigt för oss andra skattebetalare som får betala för ditt nybygge.
Samma som jag får betala för att folk anlitar hantverkare. Det vill inte jag betala för.

• Gilla
sin
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
måste väldigt enkelt att göra egna kvitton om det handlar om 30 år tillbaka bara hitta på nån byggfirma som har konkat

• Gilla
Bjor
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Förvånar mig hur mkt man tummar på säkerhet,resa takstolar för hand med enbart hjälmar är ju ett skämt ,faller en som träffar dig är du död,även stenålder att använda batteriverktyg
Nu var ju takstolarna lätta när två personer kunde bära dem med lätthet. Inga höga höjder heller. Däremot borde de haft en person till som hantlangare när alla andra var upptagna med att måtta in takstolarna.
Jag tyckte säkerheten var snudd på överdriven istället. Klättersele och hjälm för att stå ett par meter upp på taket tror jag få hemsnickare använder.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag tyckte säkerheten var snudd på överdriven istället. Klättersele och hjälm för att stå ett par meter upp på taket tror jag få hemsnickare använder.
Man skulle ju vara med i TV...

P Pankow skrev:
Kudos till byggarna! Trevliga och duktiga i sitt projekt. Kul också att de lyckades utan större assistans. Hur skulle de lösa vatten och uppvärmning? Bra avsnitt utan extravaganser.
Vi grävde en brunn. Det gjorde vi året innan vi började bygga på huset. Enligt de närmsta grannarna har de aldrig haft problem med vatten och de har också grävda brunnar.

Uppvärmningen kommer huvudsakligen bestå av en vedeldad kamin. Vi har även grävt ett s.k. jordrör (för ventilationen) som ska fungera som en passiv värmeväxlare. Dock tror vi mer på att detta kommer hjälpa till att kyla huset på sommaren än att värma upp det på vintern. Vi ser det som ett experiment.

• Gilla
Pankow
  • Laddar…
L lindsmik skrev:
Smaken är ju delad - som tur är.
I mitt tycke, i särklass det fulaste huset i den här omgången.
All heder åt paret som (kanske) ror detta i land inom en rimlig budget.
Än så länge håller budgeten. Vi kontrollerar den regelbundet då priserna har hoppat upp och ner hela tiden under byggets gång.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.