Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, de blev svarta om fingrarna när de tog på det.

På vår fasad sitter vit/grå silikatfärg. Den går inte heller att luta sig emot. Jag förstörde en jacka på det, sedan lärde jag mig att undvika att vidröra fasaden med kläderna.
man undrar ju om det luktar nåt efteråt vet ju själv hur det luktar när man han jobbat på branskadade hus

Man la lättbalk utanpå den återvunna takstolen? För att få plats med mer isolering antar jag.
Kunde det inte räckt med lättbalk som takstol då ?
Ang. jobba själv. Nog är det lönt om man inte har tummen mitt i handen? Man får ju jobba rätt många timmar för att ha råd att betala en hantverkare.
Det verkade ju inte som om det var jättemycket som dom kunde återanvända, men vi har ju inte sett slutet än.
Många klagar på att vi inte får se färdiga hus, men nog är det så att man redan kanske ett år innan bestämmer sig vem man skall följa. Det gör man väl på vilka idéer dom verkar ha och hur dom är som personer?
Ibland visar det sig att idéerna inte är å bra som dom verkade eller att dom inte blir färdiga i tid.
Andra gånger blir det stor succé. Det måste vara svårt att veta innan. Det blir som det blir och det är kanske också lite av charmen med det hela att det inte är så överproducerat.

• Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
X
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Man la lättbalk utanpå den återvunna takstolen? För att få plats med mer isolering antar jag.
Kunde det inte räckt med lättbalk som takstol då ?
Ang. jobba själv. Nog är det lönt om man inte har tummen mitt i handen? Man får ju jobba rätt många timmar för att ha råd att betala en hantverkare.
Det verkade ju inte som om det var jättemycket som dom kunde återanvända, men vi har ju inte sett slutet än.
Många klagar på att vi inte får se färdiga hus, men nog är det så att man redan kanske ett år innan bestämmer sig vem man skall följa. Det gör man väl på vilka idéer dom verkar ha och hur dom är som personer?
Ibland visar det sig att idéerna inte är å bra som dom verkade eller att dom inte blir färdiga i tid.
Andra gånger blir det stor succé. Det måste vara svårt att veta innan. Det blir som det blir och det är kanske också lite av charmen med det hela att det inte är så överproducerat.
Diskussionen handlade inte om ifall det var lönt eller inte, utan om samhället ska vara med och subventionera en sak som egenbygge genom ledighet för ändamålet

Fint hus :heart:. Men varför inte användas bandkniv när panelen barkades? Den bästa säsongen hitils, inte som tidigare att nästan allt handlade om att skryta med hur dyrt man man kan bygga.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B BobbyMel skrev:
Vill tillägga att ha tid att själv bygga sitt hus är också något av en lyx. Många må bygga dyrare hus men det är mest för att det inte finns någon tid att dels lära sig och sedan bygga det själv som detta paret gjorde. Dessutom blir man klart intresserad av att förstå de moment som man inte kan göra själv, som el exempelvis, hur gjorde de här? Även en sådan post kan springa iväg i kostnad.

Vi kanske kunde införa föräldraledighet men i form av byggledighet när man vill bygga eller renovera sitt hus. Tror många både vill och hade haft nytta av att jobba lite med sitt eget boende.
Ja det skulle vara en bra idé, i alla fall så man kan ta ut några dagar om året. Men då blir finfolket avundsjuk för dom vet bara hur man anlitar andra.

Bjor Bjor skrev:
Ja det skulle vara en bra idé, i alla fall så man kan ta ut några dagar om året. Men då blir finfolket avundsjuk för dom vet bara hur man anlitar andra.
Du är ju fri att ta ut så mycket ledighet som du vill. Men du menar kanske ledighet som någon annan är med och bekostar?

• Gilla
Katthatt
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Du är ju fri att ta ut så mycket ledighet som du vill. Men du menar kanske ledighet som någon annan är med och bekostar?
Du har inte ens rätt till obetald ledighet.

Men det klart. Man har ju alltid rätt säga upp sig :D

Spännande med ett hus som blev helt färdigt.... :crysmile::rofl:

Är det nått den här säsongen visar så är det två saker:

1. Bygg inte själv om du har en tid att passa. INGEN klarar tiden. inte ens om TV står och hetsar.
2. Har man sålt en produktion så måste man ha nått att skicka in. Oavsett om det bara blev 80% klart per avsnitt.

I detta fall är ju det Ju bara halvklart. Det är visserligen lite lätt vädertätt (pappen håller ju itn för evigt). Men allt tidskrävande innuti är ju kvar.

Visst. Skönt göra det i sin takt. men då hade man ju kunnat sända det i Husdrömmar 2025 :)

Nä. Det är uppenbarligen inte husbyggarna jag hånar. Det är SVT som inte fixat en bra pipeline med projekt utan nu har en säsong med ofärdiga hus....

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Precis. Samma som att någon annan är med och betalar när någon anlitar en hantverkare.

Appendix Appendix skrev:
Spännande med ett hus som blev helt färdigt.... :crysmile::rofl:

Är det nått den här säsongen visar så är det två saker:

1. Bygg inte själv om du har en tid att passa. INGEN klarar tiden. inte ens om TV står och hetsar.
2. Har man sålt en produktion så måste man ha nått att skicka in. Oavsett om det bara blev 80% klart per avsnitt.

I detta fall är ju det Ju bara halvklart. Det är visserligen lite lätt vädertätt (pappen håller ju itn för evigt). Men allt tidskrävande innuti är ju kvar.

Visst. Skönt göra det i sin takt. men då hade man ju kunnat sända det i Husdrömmar 2025 :)

Nä. Det är uppenbarligen inte husbyggarna jag hånar. Det är SVT som inte fixat en bra pipeline med projekt utan nu har en säsong med ofärdiga hus....
Och det lär väl bli lika oklara hus nästa säsong? SVT skulle nog behöva vänta ett år extra för att konma i fas med byggbanken. Och det är ju trist.

I höst kommer tydligen någon spin off med tre byggen man får följa lite extra. Kommer inte ihåg vad det skulle heta men de visade lite på slutet. Bland annat en kille som byggde hus på fjället och bar upp virket för hand. 2 km enkel väg...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
engs
R Runaljod skrev:
Ett husbygge som direkt påminner om kanalen "Wild Wonderful Off-Grid" på Youtube.

Där ett par bygger ett A-frame hus själva. Inklusive shou sugi ban. Dock en storlek större än programmets. De har nu börjat med den andra delen av huset.

[media]
Ögnade igenom lite snabbt, vid 9:58 så ser det ut som de monterar kondensskydd mellan tak och isolering om jag inte har helt fel?
Borde inte det börja monteras uppifrån så man får överlappet på rätt sida, eller i vilket fall stickas ner innanför de nedre om man börjar nerifrån. Nu ser det ut som kondensen bara kommer rinna ner i isoleringen mellan varje skarv.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
daddydj daddydj skrev:
Och det lär väl bli lika oklara hus nästa säsong? SVT skulle nog behöva vänta ett år extra för att konma i fas med byggbanken. Och det är ju trist.

I höst kommer tydligen någon spin off med tre byggen man får följa lite extra. Kommer inte ihåg vad det skulle heta men de visade lite på slutet. Bland annat en kille som byggde hus på fjället och bar upp virket för hand. 2 km enkel väg...
man blir ju aldrig riktigt klart med ett hus bara kolla på alla medlemar på det här forumet

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Hej ,kul projekt! En fråga jag har funderat på med alla dessa självbyggare är när man bygger mer eller mindre gratis och senare i livet säljer fastigheten, blir det en stor reavinstskatt? Någon som vet hur det fungerar? Med vänlig hälsning, K

K KarlmedK skrev:
Hej ,kul projekt! En fråga jag har funderat på med alla dessa självbyggare är när man bygger mer eller mindre gratis och senare i livet säljer fastigheten, blir det en stor reavinstskatt? Någon som vet hur det fungerar? Med vänlig hälsning, K
Ja, skatten blir högre. Man får dra av för materialet men inte för arbetet.

daddydj daddydj skrev:
Ja, skatten blir högre. Man får dra av för materialet men inte för arbetet.
ska man spara kviton i 30 år då eller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.