10 864 läst ·
25 svar
11k läst
25 svar
Husdröm under 7 miljoner, möjligt?
Vad roligt att ni vill bygga nytt! Vi är inne på andra nybygget nu och ja 7 miljoner kan vara rimligt beroende på vilket hus man vill ha.
Min erfarenhet är att det viktigaste är att hitta duktiga snickare och ha generalentreprenad, då finns utrymme för husleverantören att göra en mindre genomtänkt konstruktion och ni kan ändå få bra kvalitet för att snickarna räddar upp situationen.
Sedan kan jag bara säga att som med allt annat får man vad man betalar för. En billigare husleverantör är billiga av en anledning. Marginalerna är inte sådär jättestora i byggbranschen numera.
Räkna med att ägna all din fritid under minst ett års tid och läs på ordentligt om du inte vill ha obehagliga och fördyrade lösningar i slutändan.
Vi tycker att det är jättekul att bygga nytt och engagera oss helt och hållet i projektet. Vi var nöjda med förra huset och är ännu mer nöjda med nya huset.
Lycka till!
Min erfarenhet är att det viktigaste är att hitta duktiga snickare och ha generalentreprenad, då finns utrymme för husleverantören att göra en mindre genomtänkt konstruktion och ni kan ändå få bra kvalitet för att snickarna räddar upp situationen.
Sedan kan jag bara säga att som med allt annat får man vad man betalar för. En billigare husleverantör är billiga av en anledning. Marginalerna är inte sådär jättestora i byggbranschen numera.
Räkna med att ägna all din fritid under minst ett års tid och läs på ordentligt om du inte vill ha obehagliga och fördyrade lösningar i slutändan.
Vi tycker att det är jättekul att bygga nytt och engagera oss helt och hållet i projektet. Vi var nöjda med förra huset och är ännu mer nöjda med nya huset.
Lycka till!
Tack, ja vi har mycket att lära och fundera över. Men enplans kommer det bli. Kan möjligen tänka mig ett loft i halva huset i ett ladhus. Men i grund o botten. Enplans ska det va. Har förstått att det kan va mer ekonomiskt att bygga 1,5 plans, men samtidigt är det så att utifrån det fantastiska hus vi har idag så finns det ju givna gränser för vad en dröm är värd och vilka kompromisser som är värda det och vilka som inte är det.N ninjaharry skrev:Värt att tänka på är att med enplanshus så drar kostnaderna att förbereda marken iväg mer än med ett tvåplanshus med samma boyta. Sen om man vill ha gjuten betongplatta så blir den dubbelt så stor som ett tvåplanshus av samma storlek också (och därmed dyrare). För 150m2 boyta i enplan så blir byggytan åtminstone 170 m2 (för ett hus med fyra raka ytterväggar).
Vi har byggt två enplanshus och i det området har det lönat sig att maximera byggarean till vad detaljplanen tillåter, det ger ett lägre kr/m2 ratio för färdigt hus.
Sen skaman inte underskatta de ”dolda” kostnaderna (inkoppling VA, byggherrekostnader, bygglåneräntor mm).
Men med det sagt så vill jag inte avskräcka dig, det är en fantastiskt rolig och lärorik resa.
Som ny på området vill man ju helst ha en paketlösning där man inte behöver fundera på alla detaljer (jag kan komma att säga något helt annat om ett halvård när jag nördat ner mig på området) men idag känns det som jag vill ha en färdig prislapp och kunna luta mig tillbaka att så blir det. Vilket jag realistiskt vet troligen inte är fallet.
Tack, ja jag börjar ana efter att ha läst runt lite på forumet att det kanske inte är så enkelt som att bara vilja bygga ett hus utan att man lite måste vara beredd på att omfamna en ny hobby att nörda ner sig i. Vi får väl se vart allt landar, men det är väldigt trevligt att läsa alla svar om alla som ändå tror på att det är en möjlighet. Känns hoppfullt.C Chobits skrev:Vad roligt att ni vill bygga nytt! Vi är inne på andra nybygget nu och ja 7 miljoner kan vara rimligt beroende på vilket hus man vill ha.
Lycka till!
Om verkligheten är sådan att ni bör räkna med att lägga all fritid under minst ett år på bygget samt att behöva läsa på ordentligt, så tycker jag att ni ska överväga att bygga huset i egen regi. Då slipper ni dessutom huvudvärken med att förhålla er till entreprenörer som inte håller vad de lovar.
Visst det kommer rimligen ta lite längre tid, men blir å andra sidan betydligt mycket mindre pengar.
Beroende på intressen, mod, jobbsituation och familjesituation så är alltså mitt tips att överväga att bygga själv.
Visst det kommer rimligen ta lite längre tid, men blir å andra sidan betydligt mycket mindre pengar.
Beroende på intressen, mod, jobbsituation och familjesituation så är alltså mitt tips att överväga att bygga själv.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Hej!
Vi byggde nytt 2022 i Vårberg mitt emot Ekerö. Går utmärkt att bygga för ca 4 miljoner exkl tomt. Vi byggde för ca 3,5 men gjorde en del själva o jag är arkitekt så hade viss kunskap om branschen.
Bäst är att kontakta en arkitekt eller husleverantör och få rådgivning.
Vi byggde nytt 2022 i Vårberg mitt emot Ekerö. Går utmärkt att bygga för ca 4 miljoner exkl tomt. Vi byggde för ca 3,5 men gjorde en del själva o jag är arkitekt så hade viss kunskap om branschen.
Bäst är att kontakta en arkitekt eller husleverantör och få rådgivning.
Vad härligt att höra och tack för ditt fina exempel som ligger så nära oss både i tid och plats. Det stärker min känsla i att det är en möjlig väg.M Morolle skrev:
Absolut, min erfarenhet är att det utesluter inte att man själv har koll på detaljerna om vad som krävs under projektering och genomförande av bygget. Alla dessa ”rådgivare” utgår från vad som är bäst för de själva. Jämför med ”rådgivare” hos banken.M Morolle skrev:
Det är bara man själv som byggherre som drabbas i slutändan.
Kul!L Loxi skrev:
Även om jag är arkitekt så var det mitt första småhus jag ritade och var med hela vägen till färdig byggnad. Det finns en hel del beslut som behöver tas och ju tidigare man tar dem desto större chans att det blir rätt. Utformning av badrum, kök och förvaring, ytskikt, bänkskivor, skåpsluckor. Placering av värmepump, vatten och elskåp, kamin och skorstensdragning. Vill man ha något särskilt skåp eller kommod i badrum. Vägghängd wc eller golvstående. Vart vill ni ha uttag för lampor, el o fiber. Sänglampor med sladd eller ej. Vilka armaturer vill ni ha till de fasta installationerna. Det behöver finnas en byggledare som bevakar att saker blir som det var tänkt, jag skötte själv den biten. Såhär i efterhand var det utmanande. Även om jag teoretiskt hade koll på mycket blev det i praktiken många snabba beslut. Därav tips att ha en idé om sakerna ovan i tidigt skede.
Även om det är totalentreprenad så är ofta el, va och plåtslagare underleverantörer och de kör sitt rejs om man inte bevakar vad de gör. Tex sätter rör som krockar med andra installationer.
Som ett sista medskickade måste jag som arkitekt förespråka ett arkitektritat hus anpassat till tomten
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hej. När jag läste din fråga kände jag direkt att jag har lite att bidra med.L Loxi skrev:Vi bor idag i Ekerö kommun. Går i flyttankar inom kommunen, barnen börjar bli stora och vi känner idag ett annat behov än för 20 år sedan. Men drömmen om att bygga eget finns kvar.
Men är det rimligt? Om vi säljer befintligt hus så beräknar vi att vår budget för en ny bostad är 7 miljoner all inklusive. Är det ens rimligt att köpa tomt och kunna bygga för den summan? Eller borde vi fortsätta leta något färdigt.
Jag har försökt leta runt på olika nyckelfärdiga lösningar, det känns som en ogenomtränglig rörig djungel. Ibland finns priser, olika saker ingår, ibland lycks jag läsa mig till att nyckelfärdig är billigare, ibland lösvirkes. Känns som jag blir mer förvirrad ju mer jag läser. Jag vet egentligen vad vi vill ha, kan hitta flera nyckelfärdiga som med lite korrigering skulle kunna vara vårt drömhus.Kort sammanfattat minst 150kvm 1-plans med öppen planlösning. Men känner ändå att det känns "ogreppbart" i vad det egentligen landar i pris och om det är rimligt eller bara att släppa den drömmen. Tacksam för input.
Vi har precis byggt färdigt vårt hus 155 kvm på gjuten platta, med öppen planlösning samt ryggåstak, bergvärme och golvvärme/frikyla.
Huset kostade oss 4.2m nyckelfärdigt ex tillval.
Något som vi är väldigt nöjda med är att det är förstärkningsskivor i alla väggar samt att kamin ingick så även kakel i alla badrum samt hall och tvättstuga.
Något som blev en chock för oss var kostnaden för alla tillval. T.e.x så kostade ->en<- spot 1000:-, så det drar fort iväg om man vill ha tak/fönsterspotar
I slutet av dagen med tomt, anslutnignsavgifter, byggherrekostnader, tillval och dubbelgarage så hamnade vi på 5,8 miljoner varav 340.000 var tomt och 280.000 i anslutningsavgifter.
Då återstår det att göra gräsmatta och allt pyssel på tomten samt att måla huset
Ett nybygt hus till det priset låter fantastiskt bra. Vad kul. För oss lär tomten äta en stor del av kakan. Men härligt att höra att det är möjligt. Nya kvällsnöjet har blivit att bläddra kataloger och drömma sig bort.H husbyggets skrev:Hej. När jag läste din fråga kände jag direkt att jag har lite att bidra med.
Vi har precis byggt färdigt vårt hus 155 kvm på gjuten platta, med öppen planlösning samt ryggåstak, bergvärme och golvvärme/frikyla.
Huset kostade oss 4.2m nyckelfärdigt ex tillval.
Något som vi är väldigt nöjda med är att det är förstärkningsskivor i alla väggar samt att kamin ingick så även kakel i alla badrum samt hall och tvättstuga.
Något som blev en chock för oss var kostnaden för alla tillval. T.e.x så kostade ->en<- spot 1000:-, så det drar fort iväg om man vill ha tak/fönsterspotar
I slutet av dagen med tomt, anslutnignsavgifter, byggherrekostnader, tillval och dubbelgarage så hamnade vi på 5,8 miljoner varav 340.000 var tomt och 280.000 i anslutningsavgifter.
Då återstår det att göra gräsmatta och allt pyssel på tomten samt att måla huset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden