Vi bor idag i Ekerö kommun. Går i flyttankar inom kommunen, barnen börjar bli stora och vi känner idag ett annat behov än för 20 år sedan. Men drömmen om att bygga eget finns kvar.
Men är det rimligt? Om vi säljer befintligt hus så beräknar vi att vår budget för en ny bostad är 7 miljoner all inklusive. Är det ens rimligt att köpa tomt och kunna bygga för den summan? Eller borde vi fortsätta leta något färdigt.
Jag har försökt leta runt på olika nyckelfärdiga lösningar, det känns som en ogenomtränglig rörig djungel. Ibland finns priser, olika saker ingår, ibland lycks jag läsa mig till att nyckelfärdig är billigare, ibland lösvirkes. Känns som jag blir mer förvirrad ju mer jag läser. Jag vet egentligen vad vi vill ha, kan hitta flera nyckelfärdiga som med lite korrigering skulle kunna vara vårt drömhus.Kort sammanfattat minst 150kvm 1-plans med öppen planlösning. Men känner ändå att det känns "ogreppbart" i vad det egentligen landar i pris och om det är rimligt eller bara att släppa den drömmen. Tacksam för input.

• Gilla
Qrg387p
  • Laddar…
Tänk även på kostnaderna för markarbeten. Tomter kostar en hel del i detta län, men kan ”kosta” ännu mer om den är väldigt ojämn och man måste spränga och ha sig innan det går att ställa ett hus där.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Jadå!

Jag bygger just nu för runt 6 miljoner inklusive tomt.

1.95 för tomt (fick dock det alldeles för billigt på tanke på vart jag bygger)
3.175 för bygg + generalentrepenad
sedan resterande är markarbete och diverse kostnader till kommun.. :)

• Gilla
majmun och 1 till
  • Laddar…
CantDecide CantDecide skrev:
Jadå!

Jag bygger just nu för runt 6 miljoner inklusive tomt.

1.95 för tomt (fick dock det alldeles för billigt på tanke på vart jag bygger)
3.175 för bygg + generalentrepenad
sedan resterande är markarbete och diverse kostnader till kommun.. :)
Det låter lovande. Jag tänker att tomt är ca 2,5-3. vilket är en stor del av kakan. 4-4,5 som återstår till allt annat. Men som sagt, så svårt att veta när man är helt ny och inte vet i vilken ände man ska börja.

• Gilla
Björne T
  • Laddar…
Vill tillägga att jag gjorde en gedigen offertförfrågan från samtliga husleverantörer och tog in offerter från bygg som byggde med lösvirke men jag fick bästa dealen via en hustillverkare med platta på mark,
2 plan - 160kvm, relativt fritt att designa lite hur jag ville för 3.175.

• Gilla
Felix Schultze och 1 till
  • Laddar…
I princip så behöver du nog en högre andel eget kapital, kontantinsats om du skall bygga. Banken vi se att du har en marginal att klara en högre kontantinsats, om det färdiga hsuet blir dyrare än planerat, eller inte får ett slutvärde som ör lika högt som byggkostnaden.

Nybygge är en rätt riskabel verksamhet, även om det till slut går bra för de allra flesta som bygger.

Jag ser en fördel med lösvirke i att du kan få bättre kontroll på byggprocessen, du väljer noga (extremt noga) en byggare som får göra bygget. Du har större möjligheter att göra delar själv för att få ned kostnaden.

Men om man inte har möjlighet att hitta den där superbra byggaren (räkna med att söka i ett år eller mer, och bra byggare har orderboken fylld i typ minst ett år) så kanske det är bättre, att istället leta efter husföretag som får bygga "nyckefärdigt", men även där sök extremt noga efter företag med goda omdömen. Lita aldrig på publika omdömen på olika sidor eller förmedlingssajter, de omdömena är oftast falska.

• Gilla
ASKOG och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
I princip så behöver du nog en högre andel eget kapital, kontantinsats om du skall bygga. Banken vi se att du har en marginal att klara en högre kontantinsats, om det färdiga hsuet blir dyrare än planerat, eller inte får ett slutvärde som ör lika högt som byggkostnaden.

Nybygge är en rätt riskabel verksamhet, även om det till slut går bra för de allra flesta som bygger.

Jag ser en fördel med lösvirke i att du kan få bättre kontroll på byggprocessen, du väljer noga (extremt noga) en byggare som får göra bygget. Du har större möjligheter att göra delar själv för att få ned kostnaden.

Men om man inte har möjlighet att hitta den där superbra byggaren (räkna med att söka i ett år eller mer, och bra byggare har orderboken fylld i typ minst ett år) så kanske det är bättre, att istället leta efter husföretag som får bygga "nyckefärdigt", men även där sök extremt noga efter företag med goda omdömen. Lita aldrig på publika omdömen på olika sidor eller förmedlingssajter, de omdömena är oftast falska.
Håller med. Det är sållningen av bra byggare som är den största huvudvärken idag haha. :)

H hempularen skrev:

Jag kanske va lite otydlig. Den ekonomiska biten för vad banken kommer säga är under kontroll. Men vi vill ha plats för mer i livet än huset, det finns fler drömmar som ska rymmas och dom sina pris. Det är en dröm att bygga hus, men den drömmen är inte värd mer än 7 miljoner för mig. Jag vill egentligen mest veta, är det rimligt? Eller är det rimligare att hitta ett färdigbyggt hus? Jag är tacksam för alla svar och råd. Försöker sålla i "djungeln". Rätt hantverkare kan vi definitivt vänta ett år på, har ju inte hittat tomten än ;-)
Så behöver börja leta och lite få knuffar i vilken riktning vi bör leta, vad man ska undvika, vilka fallgropar man kan försöka studdsa över för att kunna nå fram till just vad vi önskar och drömmer om till det priset vi känner är vår budget för boendet. Det är ju många som har gått den här vägen före oss och man behöver ju inte försöka uppfinna hjulet på nytt, det bästa är ju om man kan få följa någon annans hjulspår som haft en hyffsat jämn och säker husbyggarresa.

• Gilla
padde999
  • Laddar…
Det tog mer än ett år för mig med köpt tomt och färdig arkitektritning innan jag fann bra byggare. Då blev det bråttom eftersom jag ville/behövde skjuta upp reavinsten på det sålda huset. Flyttade in "på dagen" men det var nervigt då reavinsten skulle petas in i nybygget. Jag är absolut "för" lösbygge men det krävs enormt mycket tid och engagemang och måste vara svårt om man dessutom har ett heltidsjobb.

För mig blev det inte dyrare än via husbyggeföretag då jag kunde styra budgeten.

NU lite lök på laxen. Varför bygga nytt för en stor kostnad, när det finns flera hus till priser runt 4 milj. Och med en planlösning om ett plan, ( det är rätt med ett plan, ingen vet när rullatorn kommer ) uppväxt tomt, kanske med frukträd och annat. Då blir det en skvätt pengar över, som kan spenderas på annat.
Sen det med nya hus, då ska det vara så exklusivt och fint för att visa upp för släkt och vänner. För att inte tala om dom grannar som blir, som har exlusiva hus. ( ska ju inte vara som sägs """ vad har katten släpat in """ )
Det gäller för husleverantörer att få sälja så dyrt som möjligt. Kan inte föstå att ett badrum ska kosta 300 000 eller ett kök 300 000 det med.
Har inte synpunkter på någon/ra som vill bygga exklusivt/dyrt , det är upp till var och en hur man gör.

EDIT Klart det finns en och annan fallgrop att åka i, med köp av av ett hus, men gäller då att man tar hjälp av någon som kan det med hus. Och inte någon någon besiktningsman, som friskriver sig allt möjligt som inte är synligt.

Redigerat:
  • Gilla
aneng och 2 till
  • Laddar…
L Loxi skrev:
Vi bor idag i Ekerö kommun. Går i flyttankar inom kommunen, barnen börjar bli stora och vi känner idag ett annat behov än för 20 år sedan. Men drömmen om att bygga eget finns kvar.
Men är det rimligt? Om vi säljer befintligt hus så beräknar vi att vår budget för en ny bostad är 7 miljoner all inklusive. Är det ens rimligt att köpa tomt och kunna bygga för den summan? Eller borde vi fortsätta leta något färdigt.
Jag har försökt leta runt på olika nyckelfärdiga lösningar, det känns som en ogenomtränglig rörig djungel. Ibland finns priser, olika saker ingår, ibland lycks jag läsa mig till att nyckelfärdig är billigare, ibland lösvirkes. Känns som jag blir mer förvirrad ju mer jag läser. Jag vet egentligen vad vi vill ha, kan hitta flera nyckelfärdiga som med lite korrigering skulle kunna vara vårt drömhus.Kort sammanfattat minst 150kvm 1-plans med öppen planlösning. Men känner ändå att det känns "ogreppbart" i vad det egentligen landar i pris och om det är rimligt eller bara att släppa den drömmen. Tacksam för input.
Nu var det 10 år sen vi byggde, men testade att söka på tomter under 3 miljoner i Stockholm, och ja det fanns en hel del. Då har du 4 miljoner kvar till huset. Sen väljer ni en platt tomt e l l e r en naturtomt så kommer ni slippa all huvudvärk med att anlägga tomten också..

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
NU lite lök på laxen. Varför bygga nytt för en stor kostnad, när det finns flera hus till priser runt 4 milj. Och med en planlösning om ett plan, ( det är rätt med ett plan, ingen vet när rullatorn kommer ) uppväxt tomt, kanske med frukträd och annat. Då blir det en skvätt pengar över, som kan spenderas på annat.
Sen det med nya hus, då ska det vara så exklusivt och fint för att visa upp för släkt och vänner. För att inte tala om dom grannar som blir, som har exlusiva hus. ( ska ju inte vara som sägs """ vad har katten släpat in """ )
Det gäller för husleverantörer att få sälja så dyrt som möjligt. Kan inte föstå att ett badrum ska kosta 300 000 eller ett kök 300 000 det med.
Har inte synpunkter på någon/ra som vill bygga exklusivt/dyrt , det är upp till var och en hur man gör.

EDIT Klart det finns en och annan fallgrop att åka i, med köp av av ett hus, men gäller då att man tar hjälp av någon som kan det med hus. Och inte någon någon besiktningsman, som friskriver sig allt möjligt som inte är synligt.
Där vi letar finns inga hus för 4 miljoner som motsvarar våra önskemål. Visst kan man köpa hus, det har vi gjort 3 ggr redan. Men drömmen är något annat. Har letat ett tag och det faller alltid på något. Vi har stark önskan om specifikt område och utbudet är tajt.Hittar vi en tomt så känns det som en möjlighet att få något som vi specifikt villhöver. Skulle jag köpa motsvarade rakt av här så är det minst 7 miljoner plus kostnad för ombyggnation och då blir det ändå troligen kompromisser. I området vi letar är merparten av husen bygda på 50-70 tal då det va populärt med källare och lätt/blåbetong. Har bott i ett hus med radon, har ingen önskan om att göra det igen. Det känns som efter våran husresa som vi gjort under åren så vill vi nu när barnen börjar bli stora landa i ett hus som känns bekvämt, lättskött, bekymmersfritt. Att huset formas efter oss istället för att vi ska anpassa oss till husets förutsättningar. Kanske är det en dröm, men jag vil utforska om det är rimligt att göra.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
L Loxi skrev:
Där vi letar finns inga hus för 4 miljoner som motsvarar våra önskemål. Visst kan man köpa hus, det har vi gjort 3 ggr redan. Men drömmen är något annat. Har letat ett tag och det faller alltid på något. Vi har stark önskan om specifikt område och utbudet är tajt.Hittar vi en tomt så känns det som en möjlighet att få något som vi specifikt villhöver. Skulle jag köpa motsvarade rakt av här så är det minst 7 miljoner plus kostnad för ombyggnation och då blir det ändå troligen kompromisser. I området vi letar är merparten av husen bygda på 50-70 tal då det va populärt med källare och lätt/blåbetong. Har bott i ett hus med radon, har ingen önskan om att göra det igen. Det känns som efter våran husresa som vi gjort under åren så vill vi nu när barnen börjar bli stora landa i ett hus som känns bekvämt, lättskött, bekymmersfritt. Att huset formas efter oss istället för att vi ska anpassa oss till husets förutsättningar. Kanske är det en dröm, men jag vil utforska om det är rimligt att göra.
Lycka till då och hoppas att det blir bra.

• Gilla
Loxi
  • Laddar…
CantDecide CantDecide skrev:
Vill tillägga att jag gjorde en gedigen offertförfrågan från samtliga husleverantörer och tog in offerter från bygg som byggde med lösvirke men jag fick bästa dealen via en hustillverkare med platta på mark,
2 plan - 160kvm, relativt fritt att designa lite hur jag ville för 3.175.
Det är nästan en miljon under det mesta jag kikat på . Får jag fråga vilket bolag detta är?

N
Värt att tänka på är att med enplanshus så drar kostnaderna att förbereda marken iväg mer än med ett tvåplanshus med samma boyta. Sen om man vill ha gjuten betongplatta så blir den dubbelt så stor som ett tvåplanshus av samma storlek också (och därmed dyrare). För 150m2 boyta i enplan så blir byggytan åtminstone 170 m2 (för ett hus med fyra raka ytterväggar).

Vi har byggt två enplanshus och i det området har det lönat sig att maximera byggarean till vad detaljplanen tillåter, det ger ett lägre kr/m2 ratio för färdigt hus.

Sen skaman inte underskatta de ”dolda” kostnaderna (inkoppling VA, byggherrekostnader, bygglåneräntor mm).

Men med det sagt så vill jag inte avskräcka dig, det är en fantastiskt rolig och lärorik resa.

• Gilla
Loxi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.