63 116 läst ·
281 svar
63k läst
281 svar
Husbyggaren lurar mig!
Enligt honom är det en liten avvikelse och funktionen uppfylls. Därför får jag ingen ersättning. Lite svårt att möta i mitten av 0 kr.Bart skrev:
Måste bara svara på dina kommenterar pga att det är så långt i från sanningen vilket självklart förvillar TS.Bart skrev:
Först och främst tror jag inte du är speciellt insatt i detta eftersom du blandar begrepp.
Att de kanske använt Generalentreprenadmallar på en totalentreprenad, detta är bara ologiskt.
Eftersom det är två olika saker, projektet är en Totalentreprenad i Generalentreprenad inget annat.
sedan att har du rätt i att man som totalare har ett funktionsansvar och därmed rätt att byta ut mot alternativa tekniska lösningar som är likvärdiga, men du får som du skriver aldrig byta mot något som är bättre, då blir de automatiskt ett FEL. är de inte enligt kontrakt så är de ett FEL.
Du har inte rätt som totalare att byta ut hur du vill och speciellt inte om en tekniskkrav är angivet som i fallet.
Dessutom vill du byta ut ska beställaren informeras och godkänna detta. Det kan ju vara så att beställaren vill ha angiven produkt trots allt och då ska entreprenören kompenserar men mellan skillnaden.
Som TS beskriver detta är det solklart ur entreprenajuridiskt synvinkel.
Skulle till och med säga att TS kan kräva att alla fönster byts ut.
Kan säga så här till dig att jag har arbetat i byggbranschen i hela mitt yrkesliv oh enbart på entreprenadsidan.N Nagra skrev:
Det @Bart nämner gällande Totalentreprenad är helt felaktigt utan du har rätten på din sida.
Dock så gäller KtjL i ditt fall
Jo, men de jag undrar är varför du kommer med "råd" gällande en så pass stor fråga som de är för TS när du uppenbarligen inte har någon aning om entreprenadjuridik?Bart skrev:
Tycker de är otroligt dålig stil och kan kosta en osäker person enorma summor
Du har rätt. Jag är inte speciellt insatt annat än det jag kunnat läsa mig till och efter lång tid i byggbranschen. Dock inte inom entreprenadjuridik.T totalpeter skrev:Måste bara svara på dina kommenterar pga att det är så långt i från sanningen vilket självklart förvillar TS.
Först och främst tror jag inte du är speciellt insatt i detta eftersom du blandar begrepp.
Att de kanske använt Generalentreprenadmallar på en totalentreprenad, detta är bara ologiskt.
Eftersom det är två olika saker, projektet är en Totalentreprenad i Generalentreprenad inget annat.
sedan att har du rätt i att man som totalare har ett funktionsansvar och därmed rätt att byta ut mot alternativa tekniska lösningar som är likvärdiga, men du får som du skriver aldrig byta mot något som är bättre, då blir de automatiskt ett FEL. är de inte enligt kontrakt så är de ett FEL.
Du har inte rätt som totalare att byta ut hur du vill och speciellt inte om en tekniskkrav är angivet som i fallet.
Dessutom vill du byta ut ska beställaren informeras och godkänna detta. Det kan ju vara så att beställaren vill ha angiven produkt trots allt och då ska entreprenören kompenserar men mellan skillnaden.
Som TS beskriver detta är det solklart ur entreprenajuridiskt synvinkel.
Skulle till och med säga att TS kan kräva att alla fönster byts ut.
Problemet jag upplever med TS situation är att TS inte specificerat något överhuvudtaget. Det är entreprenören som gjort det.
Vilka råd har jag kommit med som du menar kan kosta TS stora pengar.T totalpeter skrev: