Bart Bart skrev:
Jag lider med dig TS. Att känna sig lurad i en så stor affär är riktigt jobbigt.

Jag skulle ta diskussionen med byggaren att du som enkel lekman naturligtvis förväntar dig att få det avtalet specar. Tvist vill ingen ha så hur kan ni mötas och var?
Enligt honom är det en liten avvikelse och funktionen uppfylls. Därför får jag ingen ersättning. Lite svårt att möta i mitten av 0 kr.

Som konsument har man ju en ganska stark ställning så det är inte alls säkert att reglerna för totalentreprenad gäller på samma sätt som mellan företag.

Kan du få hjälp av KO?

Bart Bart skrev:
Kan du få hjälp av KO?
KA har gett mig råd och tips. Samma med besiktningsman. Men det är nog jag själv som måste ta det hela vägen känns det som. Jag har dock inget emot det.

T
Bart Bart skrev:
Jag vet inte. Det är det enkla svaret. Samma kontraktsmall som till generalentreprenad?
Måste bara svara på dina kommenterar pga att det är så långt i från sanningen vilket självklart förvillar TS.

Först och främst tror jag inte du är speciellt insatt i detta eftersom du blandar begrepp.
Att de kanske använt Generalentreprenadmallar på en totalentreprenad, detta är bara ologiskt.
Eftersom det är två olika saker, projektet är en Totalentreprenad i Generalentreprenad inget annat.

sedan att har du rätt i att man som totalare har ett funktionsansvar och därmed rätt att byta ut mot alternativa tekniska lösningar som är likvärdiga, men du får som du skriver aldrig byta mot något som är bättre, då blir de automatiskt ett FEL. är de inte enligt kontrakt så är de ett FEL.

Du har inte rätt som totalare att byta ut hur du vill och speciellt inte om en tekniskkrav är angivet som i fallet.
Dessutom vill du byta ut ska beställaren informeras och godkänna detta. Det kan ju vara så att beställaren vill ha angiven produkt trots allt och då ska entreprenören kompenserar men mellan skillnaden.

Som TS beskriver detta är det solklart ur entreprenajuridiskt synvinkel.
Skulle till och med säga att TS kan kräva att alla fönster byts ut.

• Gilla
MrXman och 2 till
  • Laddar…
T
Bart Bart skrev:
Kan du få hjälp av KO?
KA har inget med detta att göra

• Gilla
twoody
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
KA har inget med detta att göra
Du menade konsumentverket. Första gången jag går in på konsumentverket.se. Intressant!

KO står för Konsumentombudsmannen. En funktion som finns tillgänglig för personer som TS som behöver hjälp med affärsuppgörelser t ex och juridiken därom.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
N Nagra skrev:
Du menade konsumentverket. Första gången jag går in på konsumentverket.se. Intressant!
Kan säga så här till dig att jag har arbetat i byggbranschen i hela mitt yrkesliv oh enbart på entreprenadsidan.

Det @Bart nämner gällande Totalentreprenad är helt felaktigt utan du har rätten på din sida.

Dock så gäller KtjL i ditt fall

T
Bart Bart skrev:
KO står för Konsumentombudsmannen. En funktion som finns tillgänglig för personer som TS som behöver hjälp med affärsuppgörelser t ex och juridiken därom.
Jo, men de jag undrar är varför du kommer med "råd" gällande en så pass stor fråga som de är för TS när du uppenbarligen inte har någon aning om entreprenadjuridik?

Tycker de är otroligt dålig stil och kan kosta en osäker person enorma summor

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
T totalpeter skrev:
Måste bara svara på dina kommenterar pga att det är så långt i från sanningen vilket självklart förvillar TS.

Först och främst tror jag inte du är speciellt insatt i detta eftersom du blandar begrepp.
Att de kanske använt Generalentreprenadmallar på en totalentreprenad, detta är bara ologiskt.
Eftersom det är två olika saker, projektet är en Totalentreprenad i Generalentreprenad inget annat.

sedan att har du rätt i att man som totalare har ett funktionsansvar och därmed rätt att byta ut mot alternativa tekniska lösningar som är likvärdiga, men du får som du skriver aldrig byta mot något som är bättre, då blir de automatiskt ett FEL. är de inte enligt kontrakt så är de ett FEL.

Du har inte rätt som totalare att byta ut hur du vill och speciellt inte om en tekniskkrav är angivet som i fallet.
Dessutom vill du byta ut ska beställaren informeras och godkänna detta. Det kan ju vara så att beställaren vill ha angiven produkt trots allt och då ska entreprenören kompenserar men mellan skillnaden.

Som TS beskriver detta är det solklart ur entreprenajuridiskt synvinkel.
Skulle till och med säga att TS kan kräva att alla fönster byts ut.
Du har rätt. Jag är inte speciellt insatt annat än det jag kunnat läsa mig till och efter lång tid i byggbranschen. Dock inte inom entreprenadjuridik.

Problemet jag upplever med TS situation är att TS inte specificerat något överhuvudtaget. Det är entreprenören som gjort det.

T totalpeter skrev:
Jo, men de jag undrar är varför du kommer med "råd" gällande en så pass stor fråga som de är för TS när du uppenbarligen inte har någon aning om entreprenadjuridik?

Tycker de är otroligt dålig stil och kan kosta en osäker person enorma summor
Vilka råd har jag kommit med som du menar kan kosta TS stora pengar.

Bart Bart skrev:
Problemet jag upplever med TS situation är att TS inte specificerat något överhuvudtaget. Det är entreprenören som gjort det.
Var?

T totalpeter skrev:
Kan säga så här till dig att jag har arbetat i byggbranschen i hela mitt yrkesliv oh enbart på entreprenadsidan.

Det @Bart nämner gällande Totalentreprenad är helt felaktigt utan du har rätten på din sida.

Dock så gäller KtjL i ditt fall
Hej, vad menar du med KtjL?

T
N Nagra skrev:
Hej, vad menar du med KtjL?
konsumenttjänstlagen och förkortningen ska självklart vara KTjL

Den går inte förhandla bort så den gäller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.