63 116 läst ·
281 svar
63k läst
281 svar
Husbyggaren lurar mig!
Jag har FTX och bergvärme så det är självklart att jag vill ha så låga uppvärmningskostnader som möjligt. Det vet entreprenör om också.Bart skrev:
Om jag spekulerar tror jag att byggaren har en standardoffert för t ex passivhus de använder sig av. Sen ändrar de helt enkelt produktspecifikation för de olika hustyper de bygger. Här har säkert tryckfelsnisse varit framme, eller rättare sagt glömmabortnisse. Någon missade att ändra till de fönster de brukar installera i "vanliga" hus. Nu försöker de komma undan att byta för att de beställde efter produktguiden för vanligt hus, inte passivhus och det kostar för mycket att ändra i efterhand.
Om nu inte TS verkligen skulle ha dessa fönster och sagt till om det för att de har en planerad funktion eller annat som är beroende av dem. Då har ju entreprenören fullständigt missat sitt funktionsåtagande.
Hej
Förstår att du är besviken och känner dig lurad, skulle reagera likadant och det kanske ställer till det om du tex vill slå upp någon byggnad när huset och får en krångel med brandskyddet. Byggde själv nytt för något år sen och det fanns mycket att önska hur dom som byggde utförde saker och ting och många skrattade åt mina synpunkter och att det kommer vi inte fixa. Men jag gjorde så att jag kontaktade husleverantörens informations chef och sakligen framförde mina synpunkter och det mesta löste sig efter lång tid då huvudkontoret verkade vara rädd om sitt rykte.
Jag kan bara tipsa om att försöka kontakta någon annan på deras huvudkontor tex deras informationschef eller dylikt om dom kanske kan lösa det "enkelt" genom avdrag alt byta ut fönsterna om det så är avtalat i kontraktet.
I dagensläge är de flesta husleverantörer "nervösa" genom den stora fallet i försäljnigen av nya hus, så dom kanske vill lösa det enkelt utan jurister även om det svider för dom men rädd om ryktet. Lycka till
Förstår att du är besviken och känner dig lurad, skulle reagera likadant och det kanske ställer till det om du tex vill slå upp någon byggnad när huset och får en krångel med brandskyddet. Byggde själv nytt för något år sen och det fanns mycket att önska hur dom som byggde utförde saker och ting och många skrattade åt mina synpunkter och att det kommer vi inte fixa. Men jag gjorde så att jag kontaktade husleverantörens informations chef och sakligen framförde mina synpunkter och det mesta löste sig efter lång tid då huvudkontoret verkade vara rädd om sitt rykte.
Jag kan bara tipsa om att försöka kontakta någon annan på deras huvudkontor tex deras informationschef eller dylikt om dom kanske kan lösa det "enkelt" genom avdrag alt byta ut fönsterna om det så är avtalat i kontraktet.
I dagensläge är de flesta husleverantörer "nervösa" genom den stora fallet i försäljnigen av nya hus, så dom kanske vill lösa det enkelt utan jurister även om det svider för dom men rädd om ryktet. Lycka till
Jag fick en spec över vad som skulle ingå. Jag kikade genom det och skrev under. Efter slutbesiktning fick jag garantibevis på fönster och genom det kunde jag utläsa att de tekniska egenskaper inte stämde. Jag har inte kunna ta del av vilka fönster det var under byggtiden eftersom det är totalentreprenad och jag har väl ingen "rätt" över bygget innan slutbesiktningen är godkänd eller?Bart skrev:
Blev energi deklarationen ändrad när dom satte dit andra fönster? Tänkte om den är räknad på de bättre fönsterna och du sen fick sämre?
En sådan görs väl innan bygget på diverse parametrar som tex fönster, om så är fallet så har du ett konkret fel där
En sådan görs väl innan bygget på diverse parametrar som tex fönster, om så är fallet så har du ett konkret fel där
Du har ju lämnat en energideklaration för att få bygglovet? Vad står det för värden där på glasen?
Om byggaren står på sig så säg att du vill ta in en beräkningskonsult som får räkna på det hela på hans bekostnad. Då kan du se svart på vit vad den faktiska kostnaden är och kan då komma överens om en kompensation. För att riva ut fönstrena och ersätta med nya pga lite uppvärmningskostnader kan till och med jag tycka vara lite magstarkt. Men att byggaren skall betala för sitt fel ser jag däremot inga problem med.
Om byggaren står på sig så säg att du vill ta in en beräkningskonsult som får räkna på det hela på hans bekostnad. Då kan du se svart på vit vad den faktiska kostnaden är och kan då komma överens om en kompensation. För att riva ut fönstrena och ersätta med nya pga lite uppvärmningskostnader kan till och med jag tycka vara lite magstarkt. Men att byggaren skall betala för sitt fel ser jag däremot inga problem med.
Tack för tipset men nu handlar det om ett hysat nytt företag. Lokala i Göteborg som startade förra året men de har fått ett stort kontrakt och bygger kanske 40-50 hus till en stark bostadsbolag i Göteborg. Jag har direkt kontakt med ägaren och då kan man inte vända sig till någon annanH Husgubbe skrev:Hej
I energideklaration står det 1,2 vilket jag missade lägga anmärkning på. Energideklaration var på nästa 8 sidor med bara massa värden på allt så det var miss av mig. Däremot Energibalansberäkning som man gjorde i början så ringde jag företaget som gjorde det och de sa att de räknar med standardvärden på grund av att de har inte fått in något från byggaren.A atomlab skrev:Du har ju lämnat en energideklaration för att få bygglovet? Vad står det för värden där på glasen?
Har ni någon övrig tvist med han? Hur har han vart under byggets gång.
Det är vid sådana här tillfällen det annars visar sig att det är lönt att vara en stolt yrkesman som är ärlig.
Om det vart en sjyst byggare så hade jag släppt det. Om det är en som visar sig från den onda sidan nu när det är betalt så skulle jag gjort som jag nämde ovan.
Han får bekosta en konsult som får räkna på det hela och därefter komma överens om en skälig ersättning.
Det är vid sådana här tillfällen det annars visar sig att det är lönt att vara en stolt yrkesman som är ärlig.
Om det vart en sjyst byggare så hade jag släppt det. Om det är en som visar sig från den onda sidan nu när det är betalt så skulle jag gjort som jag nämde ovan.
Han får bekosta en konsult som får räkna på det hela och därefter komma överens om en skälig ersättning.
Han har försökt sätta dit sämre material hela tiden. T.ex kakel, klinker, vitvaror, takpannor. Vissa gånger har jag varit schysst och kommit överens om mellanskillnad och vissa gånger tex när det gäller kakel och klinker så har jag varit hård och hänvisat honom till avtalet. Då gick det bra men nu handlar det väl om stora pengar därför backar han ordentligt.A atomlab skrev:Har ni någon övrig tvist med han? Hur har han vart under byggets gång.
Ja, jo eller nej. Produkten är huset. Om det inte är specifika produkter specificerade i förfrågningsunderlaget skulle jag säga att så länge slutprodukten lever upp till den totala specifikationen kan det bli svårt att få rätt juridiskt. Jag vet dock inte om det är så här.Nyfniken skrev:
Huset är en holistisk produkt om du vill. Helheten är större än detaljerna.
Om energiåtgången och specifikationen baseras på U-värde 1,2 så lever de upp till kraven. Men jag är inte jurist på något sätt så jag kan ha fel.
Om jag var TS skulle jag dock kräva de fönster som är specade och se var vi kan möte byggaren nånstans.
Edit: stavning.
Det är bara att läsa innantill.Bart skrev:
"Enligt avtalet ska jag ha fönster med u-värde 0,79 och brandklassning på EI45."