Dom har inte fått något papper att skriva påA Argastesnickaren skrev:Tyvärr så är det så.
När branden är släckt så är också räddningstjänstens arbete färdigt.
Arbetar själv deltid och när vi lämnar så lämnar vi också över ett papper som måste skrivas på där ägarna tar över ansvaret.
Hur man sen löser det är upp till dom.
Anhöriga eller väktare som betalas via försäkringen om man själv inte kan är olika lösningar som förekommer.
Är ju bara synd om detta inte framkommit tillräckligt tydligt.
Vi hanterar också restvärde efter en skada (brand, översvämning, stormskador osv) men efter den akuta insatsen så är det försäkringsbolaget som betalar då det inte är räddningstjänstens ansvar.
Däremot sa dom muntligt att dom kunde stanna och vädra
Och behövde dom elda kunde dom göra det
Men gärna sova någon annanstans då det var my rök/sot i huset
Dom var kvar ca 3 h innan dom blev sämre och åkte till sjukhuset.
Beklagar det inträffade.Mellankärr skrev:
Ja, du morfar har anlitat en firma och det fanns en befintlig kamin dom installerade in röret då kaminen byttes
Men han är gammal och hör dåligt 90 år det står inget på fakturan eller att dom uppmanat honom att ta, kontakt med sotaren tyvärr
Det var ju ingen soteld utan röret låg för tätt emot bärande balken och golvet på vänstra sidan på hö var det helt ok enligt brandledaren
Vissa ändringar av eldstad kan kräva bygganmälan.
Var femte år ska det utföras brandskyddskontroll, där det bla ska ingå kontroll av brännbart nära rökkanal.
Detta åligger fastighetsägaren att hålla koll på.
Här är exempel på skrivning:
https://www.storstockholm.brand.se/i-hemmet/installera-eller-byta-eldstad/
Låter helt sjukt om de kan komma undan ansvar om de inte fått skrifligt från husets ägare att denne tar över ansvaret att hålla koll.
Vem stannar för att kolla så det inte tar sig igen om ingen ägare är på platsen.
Släcker räddningstjänsten då bara och sen kör tillbaks till stationen?
Vem stannar för att kolla så det inte tar sig igen om ingen ägare är på platsen.
Släcker räddningstjänsten då bara och sen kör tillbaks till stationen?
Jag påstår inte att det skötts på ett snyggt sätt av räddningstjänten i detta fall eller bemötande från fsk-bolag. Men det är ändå en viss skillnad i att självmant lämna huset och att falla död ner.Alfredo skrev:
Om nu de som efterbevakar branden inte hade hunnit uppsöka sjukhusvård utan fallit döda ner av sina rökskador, skulle försäkringsbolaget även då slippa ersättning med hänvisning till att "efterbevakarna" ej fullgjort sina åtagande? Verkar högst märkligt!
Jag skulle kontakta jurist och initialt betrakta försäkringsbolaget inställning som ett fult förhandlingsutspel och absolut inte någon slutgiltig sanning som kan accepteras.
Välkommen hit @Mellankärr och jag beklagar det inträffade! Hoppas allt löser sig någorlunda bra!
Någongång måste ju ansvaret för huset övergå till ägaren igen, räddningstjänsten kan ju inte stanna kvar hur länge som helst.
Men som jag skrev i mitt första inlägg så bör TS kontakta en jurist.
Tyckte brandmännen att de kunde elda efter branden?Mellankärr skrev:
Det tycker jag är ganska sjukt. Se absolut till att det kommer fram, det kan ju inte vara rätt och sen på det vägrar fb stå för något. De måste väl ändå vetat om orsak till första utryckningen tänker jag.
Absolut, det är en gigantisk skillnad för de inblandade! Men är det en relevant skillnad när ett försäkringsbolags ersättningsskyldighet ska bedömas?mexitegel skrev:
Min utgångspunkt skulle vara att om försäkringsbolaget skulle anses ersättningsskyldiga om brandbevakarna hade fallit ner döda, är försäkringsbolaget lika ersättningsskyldiga om brandbevakarna av andra medicinska skäl inte kan fullgöra sina uppgifter.
Inte som privatperson, utan det gäller bara i arbetslivet.
https://www.hetaarbeten.se/sv/faq/tillstandsansvarig/
https://www.hetaarbeten.se/sv/faq/tillstandsansvarig/
Ja, eftersom det är en privatbostad/fastighet så blir det per automatik att ansvaret överlämnas till en privatperson.
Som privatperson så behöver du ingen ”heta arbeten”-certifikat för att tex vara brandvakt eller för att tex svetsa med gas.
Det är många saker man får göra som privatperson utan någon utbildning/certifikat som man inte får göra som arbetstagare utan utbildning/certifikat.
Som privatperson så behöver du ingen ”heta arbeten”-certifikat för att tex vara brandvakt eller för att tex svetsa med gas.
Det är många saker man får göra som privatperson utan någon utbildning/certifikat som man inte får göra som arbetstagare utan utbildning/certifikat.
Finns ingen tid gå efter utan det beror på vad som brunnit och hur mycket.
Om man lämnar och det börjar brinna igen så har man bevisligen inte stannat tillräckligt länge.
Har man tagit över ansvaret och behöver lämna så måste man ordna fram någon annan som tar över.
Finns bara förlorare i sådana här fall.
Om man lämnar och det börjar brinna igen så har man bevisligen inte stannat tillräckligt länge.
Har man tagit över ansvaret och behöver lämna så måste man ordna fram någon annan som tar över.
Finns bara förlorare i sådana här fall.
Haha, risken är dock att man ser lite skyldig ut om man rivstartar och sticker när brandkåren kommerBart skrev: