Beställde igår min AirPatrol för att via SMS kunna styra samt avläsa min luftvärmepump i fritidshuset och fick den på Posten idag. Bra service!

Nu idag så kom det på mejlen lite nyheter från Vesternet. Hade den här mojängen uppfyllt mina önskemål, iallafall den del med att styra?

http://www.vesternet.com/itach-flex-wifi
 
Troligen inte. Men det beror lite granna på vad du vill göra.

Rent allmänt, så är denna http://www.vesternet.com/z-wave-remotec-ac-ir-extender en bättre lösning. Men det finns *många* luftvärmepumpar och AC 'out there', och om din stöds, kan man bara veta om man testar.

AirPatrol verkar dessutom supporta alla features som värmepumpen har, så förutsatt att det funkar på din pump, så är den ett bättre val, om man bortser från att Vera/HC2 inte kan styra den.

Synd att interfacet "bara" är SMS, annars hade man ju kunna göra en plugin...
 
Tack vespaman, ska hålla ögonen på den. Läste en recension och den hade varit ett bra val om den varit kompatibel med min IVT Nordic Inverter. Dock kan sätta den i "learning mode" så det hade nog varit fullt möjligt att få igång den.
Ser nu att "min" leverantör av Z-waveprylar, www.m.nu, har tagit in den i sortimentet.

https://www.m.nu/zwave-to-ir-extender-remotec-p-1193.html

Hittade inte något där för två veckor sedan. Gissar att IVTs pumpar snart finns med.

Dock var Airpatrol mycket enkel att få igång och funkar perfekt, men den snackar inte z-wave ...
 
Har påbörjat nästa delprojekt; att kunna avläsa/mäta temperaturen ute och i badtunnan.

Har köpt Fibaros Universal Sensor och två dallasgivare.

Har fått in temperaturerna i min Vera Lite, dock fick jag först ingen temperatursymbol utan fick ändra i "device_file" enligt en instruktion jag hittade här.

Problemet: jag vill att dessa temperaturer ska visas under "Climate" där temperatur och luftfuktighet visas från andra givare. Går detta att ändra?
 
Sätt category_num till 17 så blir det under Climate och tempen blir synlig i mobilens app.

Känns konstigt att först fråga och sedan svara sig själv :|

MEN kan man få tiondels grader på temperaturen?
 
MrSmith skrev:
MEN kan man få tiondels grader på temperaturen?
Den här frågan har varit uppe förut och jag är rätt säker på att svaret är nej.

Om jag minns rätt så är värdet trunkerat, dvs 17.8 visas som 17 osv. Om man har möjlighet att genskjuta datat innan trunkeringen så behöver man ju bara lägga på 0.5 för att det ska bli rätt.

Är du bra på att söka kan du kanske hitta tråden.
 
[h=5]Från Veras Facebook (vilket verkar vara det forum som de svarar på) har jag saxat följande angående ovan fråga om decimaler vid temperatur:
/J

Please, please, please! Fix the bug (yes, it IS a bug) regarding temperature devices only reporting whole degrees. UPNP standard states that temperature devices shall save temperatures in .01 degrees centigrade, not whole degrees Celsius or Fahrenheit.
[/h]

We recognize your desire to see a more granular lens applied to temperature reporting, as that is of particular interest for you, personally. However, for the broader audience, this “bug” is not perceived with the same level of criticality.


We've deliberately chosen to report temperature in whole degrees, based on a variety of criteria (not the least of which is operational and visual simplicity), just as most of our commercial contemporaries (AT&T, Control4, Iris, Nexia, Verizon, XFINITY, etc.) within the space have as well.

Nevertheless, as a European Vera owner (and “power user, no less) this degree of specificity could prove understandably useful, to you.

We've got tens of thousands of systems in use, worldwide, and how we address individual requests such as yours requires being mindful of a very fragile balance.

To quote your recent post in our support forums “Sure, people would have to rewrite their lua code in scenes, but I'm convinced that they would gladly do that if it meant that they would get temperature values that are useful.”

While you may feel this is urgent, other Vera users may feel otherwise.

Please understand that ANY code change that may adversely affect other existing users necessitates due diligence and erring on the side of caution.

I can assure you that many (myself included), if not ALL of our users would be (justifiably) upset if we were forced to rewrite code, to restore previous functionality, so you can have more accurate control (68.0° versus 69.8°) of your outdoor pool.

That said, I will reopen the discussion with the engineering team as part of the UI7 development.

If we can implement a user selectable Celsius/Fahrenheit toggle to enable decimal based reporting, without disrupting the existing ecosystem of plugins and user created scenes, we WILL do so.

Thank you for your patience, understanding, and continued support. We appreciate it very much!

Respectfully yours,

Colin Burke McClure
Director of Product Development
Mi Casa Verde ▾ Smarter Home Control
 
Ok, det här med att man inte kan få tiondelarna för temperaturen får jag acceptera.

Kan man i Veras webbgränssnitt få med tidpunkten då temperaturen senast avlästes?

Känns lite "trubbigt" som det är nu.
 
Beror på vad du vill göra men skulle vilja säga ja.

Du kan monitorera variabler och när dessa ändras kan du plocka tiden och skjuta ett event med datat du vill ha. Jag skickar f.n. som MQTT meddelande med det jag vill ha.
 
jocke4u skrev:
Jag skickar f.n. som MQTT meddelande med det jag vill ha.
Låter besvärligt, men det är det kanske inte.

Har du någon bra länk till "MQTT for Dummies" ?
 
Inser nu i lite nyktrare tillstånd att min senaste post egentligen är rätt värdelös :(

Vill inte rekommendera MQTT för "dummies", själva klient delen på Vera'n är inte så knepig. Det jag har är en egenutvecklad applikation som måste installeras i Vera i några steg. I denna kod kan man monitorera olika variabler och skicka data (jag skickar som JSON)
Sen måste klienten ha en MQTT server tillgänglig och jag kör min på en server som alltid är igång.
När man väl har kommit hit och meddelanden skickas till MQTT så vill man ju lämpligen göra något med det och därför måste man processa det. Jag kör idag en enkel broker i JavaSE som trycker in det i en Emoncms instans som jag kör virtuellt....etc etc.
Så många steg att fixa och tror inte det är det du är ute efter, sorry för min förra post.

Vill man använda Emoncms men göra det lättviktigt så kan man sätta upp en task som plockar ut information och skickar till molntjänsten för Emoncms (exempelkod nedan som jag såg i en annan tråd)

local SENSOR = 106 -- Watt sensor device numberlocal SES_SID = "urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1"


local SENSOR1 = 100 -- KWH sensor device number
local SES_SID1 = "urn:micasaverde-com:serviceId:EnergyMetering1"


local SENSOR2 = 112
local SES_SID2 = "urn:upnp-org:serviceId:TemperatureSensor1"


local watts = luup.variable_get( SES_SID, "Watts", SENSOR) or "0"
local kwh = luup.variable_get( SES_SID1, "KWH", SENSOR1) or "0"
local temp = luup.variable_get( SES_SID2, "CurrentTemperature", SENSOR2) or "0"


local status, result = luup.inet.wget('http://emoncms.org/input/post.json?node=1&csv=' .. watts .. ',' .. kwh .. ',' .. temp .. '&apikey=xxxxxxx', 5)
 
Mäter i fritidshuset temperaturen ute och i ett spa-bad med Fibaro Universal Sensor och två dallas-givare.

Min Vera Lite tappar kontakten allt som oftast med sensorn och det jag ser är gamla värden för temperaturen. Min Universal Sensor är en bit bort från Vera (12-15 m) och jag har endast ytterligare tre enheter (två av fibaros dubbelreläer och en multi-sensor från Aeon som går på batteri). Tänker prova att sätta en Fibaro Wallplug halvvägs för att se om jag får ett stabilare nät.

Problemet just nu:
Hur kan jag göra för att på "distans" laga mitt z-wave nät? Har gjort "healing" med gott resultat men när jag kommer till att konfigurera enheten (universal sensor) är det stopp.
Kan jag själv styra att "routingen" till sensorn ska gå via ett av fibaros dubbelrelä så att den inte använder den batteridrivna multisensorn?
 
MrSmith skrev:
Kan jag själv styra att "routingen" till sensorn ska gå via ett av fibaros dubbelrelä så att den inte använder den batteridrivna multisensorn?
Ja, du kan styra det själv, men i din konfiguration så borde det inte spela någon roll - en batteridriven zwave enhet används aldrig för hopp i zwave-världen. Dvs Bägge dina batteridrivna enheter kommer att kontakta någon av dina dubbelreläer, alternativt Vera direkt.

Att prova med att sätta en plug på halvdistans är nog en bra ide.
 
Har fått in device som jag inte kan radera, finns det nåt sätt att ta bort oönskat device?
 
GertSve skrev:
Har fått in device som jag inte kan radera, finns det nåt sätt att ta bort oönskat device?
Försök först excludera den med din controller och trycka på en knapp på device (se i manualen för device hur du gör specifikt för den).

Nu vet jag inte vilken kontroller du har, men:
Sedan finns det i Vera en soptunna uppe vid nyckeln. Det kan ta flera minuter innan Vera fattar att något hänt. Hon är fan mer korkad all världens blondiner tillsammans.

SIsta steget är att döda genom anrop till Vera (då fattar hon direkt)
http://<Din Vera IP>:3480/data_request?id=device&action=delete&device=<devic e_ID>
 
  • Gilla
GertSve
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.