38 335 läst ·
107 svar
38k läst
107 svar
Husautomation: Nybörjarfrågor om Z-wave
Skulle inte en Fibaro dimmer kunna klara det? Har för mig de kan göras potentialfria på själva dimmerdelen och skulle då kunna klara 1-10V. Dock inget jag själv nyttjat eller har.hek skrev:@dhanjel
Undvik 0-10V styrda saker då det inte verkar finnas stöd för detta i någon (billigt) z-wave pryl ännu.
Jag har lysrörsarmatur med en dimmbara don i köket. Dom styrs med en 230V impuls och är lite knixiga också. Idag vet jag inte om dom är på eller av (men jag kan slå på/av dom). Skulle behöve en extra enhet som bara ligger och kolla strömförbrukningen för att veta status.
Har precis som du (fast äldre) styrbara lysrör. Där fungerade Fibaron bättre (än Aeon) då den kunde ställas mellan vilka dimmervärden den skulle jobba mellan. Fibaron är på ett sätt överlägsna de andra med alla dess inställningsmöjligheter, fast de saknar tyvärr energimätning.
@vespaman
Du har nog rätt där, kollade inte. Det var nog dem jag tänkte på och trodde nog dimern var likadan.
Står i deras manual "low voltage halogen 12V (with electronic transformers)" och de menar nog 230 stryda diton.
Men jag fick en vild ide. Kanske man kan styra en Vadsbro-puck el dyl med en Fibaro-reläpuck. Visst blir det dyrare, men någon kanske vill ta den smällen. för att få funktionen
Själv ville jag ha (minst) ett ojordat uttag med separata brunnar. Har inte hittat någon som har ojordat så jag köpte till sist ett jordat och ett ojordat uttag.... (lite på vinst och förlust). Visst blev det dyrare, men den kostnaden fick jag ju ta (krävdes dock lite mod).
Du har nog rätt där, kollade inte. Det var nog dem jag tänkte på och trodde nog dimern var likadan.
Står i deras manual "low voltage halogen 12V (with electronic transformers)" och de menar nog 230 stryda diton.
Men jag fick en vild ide. Kanske man kan styra en Vadsbro-puck el dyl med en Fibaro-reläpuck. Visst blir det dyrare, men någon kanske vill ta den smällen. för att få funktionen
Själv ville jag ha (minst) ett ojordat uttag med separata brunnar. Har inte hittat någon som har ojordat så jag köpte till sist ett jordat och ett ojordat uttag.... (lite på vinst och förlust). Visst blev det dyrare, men den kostnaden fick jag ju ta (krävdes dock lite mod).
Jag är inte riktigt nöjd med vår Vera. I grund så har den bara logik för OR och saknar helt logik för AND. Det innebär att mista sak man vill göra så måste man lära sig att koda eller (som tur är) använda användarnas plug-in. Tyvärr blir det ändå rörigt och man tappar snart fotfästet. Det tycker jag är i grund ett feltänk samt att det gör ju inte Vera (och därmed z-wave) till var mans sak. Helt enkelt för krångligt för att i princip göra minsta skitsak och inget för Svensson. Fundera på om/hur du skulle lära en ny ägare at hantera systemet om du skulle sälja huset, eller kan frugan hantera det om du går bort. 3-4 gånger har jag också fått kontakta Micasa angående datum och tidsproblem. Kollar man in deras forum finns en snubbe där som bevisligen påtalat buggar i deras kod, men som de inte bryr sig om att åtgärda. Enda fördelen med Micasas Vera Lite är att den inte är så dyr, man kan testa systemet och se vad prylarna går för. Jag kommer nog inte bli så långvarig med Vera/Micasa, frågan är bara vad de andra går för. Hade jag vetat om OR/AND-logiken hade jag nog kört med sticka och något datorprogram tills bättre hårdvara finns.
@Quanki
Spot on. Vera är billig och man kan göra mycket med den tack vare alla frivilliga bidrag i form av pluginer...
Men det märks att den är gjort av tekniker för tekniker. Och det är ingen man installerar hemma hos svärmor. Fast jag vetesjutton om jag skulle installera HC2 hemma hos henne heller...
Jag använder uteslutande Vera gränssnittet för programmering. Det är inget jag/vi använder för styrning överhuvudtaget. Husets funktioner måste fungera med automatik eller med de vanliga väggbrytarna för att resten av familjen skall klara av det.
Senare kommer jag säkerligen exponera mer information från Veran (förbrukning, temperaturer, status etc) på någon väggmonterad padda som gränssnitt men det kommer vara en ren informationstavla.
@biggles12
Menar du att frugan är inne och meckar i din HC2?
Spot on. Vera är billig och man kan göra mycket med den tack vare alla frivilliga bidrag i form av pluginer...
Men det märks att den är gjort av tekniker för tekniker. Och det är ingen man installerar hemma hos svärmor. Fast jag vetesjutton om jag skulle installera HC2 hemma hos henne heller...
Jag använder uteslutande Vera gränssnittet för programmering. Det är inget jag/vi använder för styrning överhuvudtaget. Husets funktioner måste fungera med automatik eller med de vanliga väggbrytarna för att resten av familjen skall klara av det.
Senare kommer jag säkerligen exponera mer information från Veran (förbrukning, temperaturer, status etc) på någon väggmonterad padda som gränssnitt men det kommer vara en ren informationstavla.
@biggles12
Menar du att frugan är inne och meckar i din HC2?
@Qunaki
Ingen har hittills blivit överrumplad över hur pedagogiskt och vackert Veras gränssnitt är!
Men, det är nog konsekvensen av att hemautomation fortfarande är i sin ungdom. Vera är trots allt enklare än tex KNX att ändra.
Faktiskt: jag hade förra versionen av Vera, och jag tyckte det var bättre, och inte riktigt lika fult. Men kanske hade det någon nackdel jag glömt. Vi får hålla tummarna att nästa version blir bättre.
Dock, om man säljer huset, så behöver ju de nya ägarna bara kasta veran så är "problemet" löst. Jag ser inte hemautomation som värdehöjande, och skulle förmodligen erbjuda mig att själv plocka bort veran kontrollerat om nya ägarna inte har något intresse av automation (vilket jag sympatiserar med).
Det viktiga för mig, är att man slipper trassel när grejjorna väl är igång (nu har säker någon problem även med Vera, men för mig funkar det fin-fint).
Ingen har hittills blivit överrumplad över hur pedagogiskt och vackert Veras gränssnitt är!
Men, det är nog konsekvensen av att hemautomation fortfarande är i sin ungdom. Vera är trots allt enklare än tex KNX att ändra.
Faktiskt: jag hade förra versionen av Vera, och jag tyckte det var bättre, och inte riktigt lika fult. Men kanske hade det någon nackdel jag glömt. Vi får hålla tummarna att nästa version blir bättre.
Dock, om man säljer huset, så behöver ju de nya ägarna bara kasta veran så är "problemet" löst. Jag ser inte hemautomation som värdehöjande, och skulle förmodligen erbjuda mig att själv plocka bort veran kontrollerat om nya ägarna inte har något intresse av automation (vilket jag sympatiserar med).
Det viktiga för mig, är att man slipper trassel när grejjorna väl är igång (nu har säker någon problem även med Vera, men för mig funkar det fin-fint).
Nu är Vera Lite på plats och har även monterat Fibaros 2x1,5 relä bakom en dubbelströmbrytare. Det är en vanlig (bistabil?) med två lägen för varje brytare. Ska byta denna mot återfjädrande så småningom.
Inte mycket till manual till Vera (ett blad!) och till Fibaros dubbelrelä finns inget om inställningar i Vera Lite
Problemet:
Vera har hittat reläet men hur ska jag göra så att jag kan tända och släcka från Veras interface. Det borde vara nr 1 för att se att det funkar?
Vilka parametrar ska jag ha?
Måste man skapa en scen?
Jag vill kunna tända i taket och i fönstret precis så som strömbrytarna gör, fast nu med fibaro-pucken bakom.
Som ni märker är frågorna förfarande på nybörjarnivå!
Inte mycket till manual till Vera (ett blad!) och till Fibaros dubbelrelä finns inget om inställningar i Vera Lite
Problemet:
Vera har hittat reläet men hur ska jag göra så att jag kan tända och släcka från Veras interface. Det borde vara nr 1 för att se att det funkar?
Vilka parametrar ska jag ha?
Måste man skapa en scen?
Jag vill kunna tända i taket och i fönstret precis så som strömbrytarna gör, fast nu med fibaro-pucken bakom.
Som ni märker är frågorna förfarande på nybörjarnivå!
Förstår inte riktigt... Med om Veran har hittat din puck genom att du gått in under "Devices"->"Add device". Så skall den dyka upp under Devices. Där kan du tända/släcka genom att trycka på On och Off.gardesmed skrev:
Grundinställningen är för bistabil brytare så du skall inte behöva göra några förändringar.gardesmed skrev:
Nej, inte för att slå på/av den via webbgränssnittet. Om du vill att lampan automatiskt skall gå på vid en viss tidpunkt eller så måste du skapa en scen.gardesmed skrev:
Tack för svaren, det var dessa svar som jag hoppades på.
Har installerat ett dubbelrelä och jag kan tända och släcka med strömbrytarna som tidigare.
Kan dock inte göra det via Vera, där får jag felmeddelande:
_Appliance Module Transmit failed with code: 2
där _App ... är modulnamnet som jag inte ändrat än.
Får även något felmeddelande om att den inte hittar någon nod
Sedan ser jag bara en brytare trots att det är ett dubbelrelä
Har installerat ett dubbelrelä och jag kan tända och släcka med strömbrytarna som tidigare.
Kan dock inte göra det via Vera, där får jag felmeddelande:
_Appliance Module Transmit failed with code: 2
där _App ... är modulnamnet som jag inte ändrat än.
Får även något felmeddelande om att den inte hittar någon nod
Sedan ser jag bara en brytare trots att det är ett dubbelrelä
Ibland är det lite problem att få till "parningen" rätt.
Kan du prova att göra "exclude" och sedan lägga till den igen?
Du detta gör det på samma ställe som man lägger till den...
Hur långt är det mellan din Vera och din brytaren? Det kan ju också vara avståndet som ställer till det. Då behövs fler z-wave enheter emellan...
Kan du prova att göra "exclude" och sedan lägga till den igen?
Du detta gör det på samma ställe som man lägger till den...
Hur långt är det mellan din Vera och din brytaren? Det kan ju också vara avståndet som ställer till det. Då behövs fler z-wave enheter emellan...
Jag har exkluderat den och sedan lagt till den på nytt utan förbättring.
Det är max 6m mellan Vera och brytaren. Men tanken har slagit mig att det borde funka bättre om det är ytterligare några enheter. Det får bli imorgon kväll.
Men visst borde det dyka upp mer än en enhet om det är en dubbelbrytare?
Det är max 6m mellan Vera och brytaren. Men tanken har slagit mig att det borde funka bättre om det är ytterligare några enheter. Det får bli imorgon kväll.
Men visst borde det dyka upp mer än en enhet om det är en dubbelbrytare?