J
Du vill, om jag förstår din obegripliga svenska, försöka lura booli och Google att ditt hus aldrig tidigare varit ute till försäljning genom att mäklaren ska försöka lägga ut falsk info som booli och Google istället inhämtar?

Jag tror inte du förstår hur sökmotorer/ crawlers funkar.

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
J
Den rätt dumma GDPR lagen ger en viss rätt att inom europa få sina personuppgifter borttagna. GDPR är förvisso bra för integritetsskyddet, men enligt mig rätt tandlös då man utanför de områden som lagen råder över kan lagra vad sjutton man vill och "internet inte har några gränser".

Jag har svårt att tro att din adress är en personuppgift om den inte är kopplad till just ditt namn.

https://www.imy.se/vanliga-fragor-och-svar/vad-ar-ratt-till-borttagning-av-soktraffar/

A555 A555 skrev:
Pratat med dem förra året.
Lång kö. Hjälpte de dig med att ringa upp? Jurister granskar först ärendet
Om jurister på IMY hjälper till och ringa runt till kundtjänst på sökmotorer och mäklare skulle jag verkligen tycka det var slöseri med skattepengar. Om däremot företag inte följer de GDPR regler som gäller när man agerar som man ska och ber personuppgifter bli borttagna så bör givetvis våra myndigheter reagera.

Problemet här är ju att du vill att uppgifter som INTE är personuppgifter ska raderas. Vad jag vet finns inget hinder att jag lägger upp fakta om tex bostadsförsäljningar och liknande saker. Dessutom vill du att mäklarfirman ska hjälpa dig kontakta andra firmor, som tex google. Att du gett mäklarfirman i uppdrag att annonsera ditt hus betyder inte att de kommer hjälpa dig att prata med alla som katalogiserat den info de lägger ut. Det borde vara upp till dig.

Men, om ditt avtal med mäklarfirman säger att de inte längre har rättigheter att publicera bilder på ditt hus så är det riktigt att det vore lämpligt att de tog bort bilderna från SIN server. Men om google har sparat bilderna så är det ju inte mäklarfirmans sak. Vill du, om jag har sett din annons, ska radera filerna från MIN dator? Ska mäklarfirman logga alla IP adresser som accessat filerna och försöka kontakta dem och be dem ta bort informationen? Ska de åka hem till alla som var på visningen och be att få tillbaka prospekten för att köra dem i papperstuggen?

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Fairlane
Jag är tveksam om adressen räknas som en personuppgift på det sättet faktiskt.

Det här är väl 20:e tråden om samma försäljning.
Det som jag ser som rätt tydligt är dels att mäklaren inte lagt ut något falskt bud på Booli. Mäklaren lägger inte ut bud på Booli, Booli hämtar från mäklarens sida. Lika givet är att TS inte har någon aning om ett bud på ett annat hus är riktigt eller fejk.

Redan tidigt så var det tydligt att TS inte hade något förtroende för mäklaren, men valde ändå att anlita denne, trots att vi rekommenderade annorlunda. Sen skrev TS att fullt förtroende för mäklaren fanns, men samtidigt så ville TS uppsöka budgivare...

Jag rekommenderar TS att inte anlita en annan mäklare utan köra hela försäljningen själv. Litar man inte på någon så får man göra själv. Jag önskar lycka till att få in pengar innan november (?)!som var extremt viktigt...

• Gilla
  • Haha
RoAd och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det här är väl 20:e tråden om samma försäljning.
Prova 50:e...

• Haha
Sthlm_ och 4 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Prova 50:e...
Medlemslåda visar användare A555 med 521 poäng, 420 inlägg och 58 startade trådar, varit medlem i 196 dagar, blev medlem 2 mars 2025, inga filmer.
😎

• Haha
  • Wow
  • Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
😎
Och snart börjar allt om igen med ny mäklare. Undrar hur många trådar det blir innan huset är sålt. Jag tror TS gör det alldeles för komplicerat. Sälja hus är standardiserat och det görs dagligen och det blir sällan problem. Lita på mäklaren!

• Gilla
och en till och 5 till
  • Laddar…
J
Jag som missat de andra trådarna, är det troll varning?

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Fairlane
J JohanLun skrev:
Inte direkt skulle jag säga.
En ny tråd för varje ny liten detalj som dyker upp och ett extremt velande, samtidigt som det avkrävs extremt detaljerade av andra, i kombination med bristande kunskap och kontrollbehov. Lägg till det extremt svårläst text med dålig meningsbyggnad och stavningar som gör texten mer eller mindre obegriplig många gånger.

Ett exempel är väl att mäklaren hade hittat en köpare, men denne var tvungen att sälja sitt hus först (kanske). TS var upprörd på mäklaren som inte skrev in en klausul om att köpet avbröts om köparen inte fick sin bostad såld. Det tog väl 100+ inlägg att förklara att en sådan klausul var dålig för TS som fått för sig att det var en bra klausul och mäklaren dum som inte skrev in den. TS ville ha in mängder av ändringar i kontraktet, men mäklaren ville ändra först när man var överens med köparen om hur avtalet skulle se ut, inte ändra varje gång TS ändrade sig. Köparen som mäklaren hittat har ett radhus som TS tyckte var dåligt så TS ville åka dit och prata med dem, utan mäklaren närvarande...

Därav min rekommendation att fixa allt själv istället för att anlita en mäklare. Litar man inte på någon så får man göra allt själv istället.

• Gilla
  • Haha
och en till och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
[bild]
😎
Ska vi vara ärliga så är faktiskt inte alla om denna försäljning, kanske 5st berör annat.

• Gilla
  • Haha
Sthlm_ och 5 till
  • Laddar…
Satsuki
J JohanLun skrev:
Nej men undvik om du inte vill drabbas av huvudvärk och total frustration när du försöker läsa inläggen, inser att du inte alls förstår och får börja om från början flera gånger, för att till sist inse att man får försöka gissa sig till vad TS nog menar.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Ska vi vara ärliga så är faktiskt inte alla om denna försäljning, kanske 5st berör annat.
Så 53st om en husförsäljning som nu ska börja om från början med ny mäklare. Tänk om alla på byggahus skrev så många trådar vid varje försäljning eller köp. TS måste granska sig själv och inse att problemet är där.

• Gilla
Sthlm_ och 3 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Nej men undvik om du inte vill drabbas av huvudvärk och total frustration när du försöker läsa inläggen, inser att du inte alls förstår och får börja om från början flera gånger, för att till sist inse att man får försöka gissa sig till vad TS nog menar.
Ett tips till TS är att läsa igenom det du skrivit innan du postar. Tror du får mycket bättre hjälp om folk förstår vad du skriver. Vet inte om du har annat modersmål än Svenska? Kan i så fall vara bättre att skriva på ditt modersmål och använda tex Google translate.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Satsuki
DE73 DE73 skrev:
Ett tips till TS är att läsa igenom det du skrivit innan du postar. Tror du får mycket bättre hjälp om folk förstår vad du skriver. Vet inte om du har annat modersmål än Svenska? Kan i så fall vara bättre att skriva på ditt modersmål och använda tex Google translate.
Och om man har kommit upp lite i ålder kan även läsglasögon vara en god idé (talar av egen erfarenhet, texten på skärmen är lite liten ibland 🫣)

DE73 DE73 skrev:
Jag efterfrågade detta redan i Maj 🙄
https://www.byggahus.se/forum/threa...-raett-till-provsion-innan-dess-avtal.550513/

Fairlane
DE73 DE73 skrev:
Jag tror inte problemet ligger där utan att det skrivs på mobiltelefon och man trycker på ett av orden som dyker upp som förslag ovanför, men klickar fel.

Ska jag skriva ordet trevligt till exempel så dyker det upp sin förslag om jag skriver "trev". Försöker jag få klicka på ordet men klickar lite fel blir det istället trev8, vilket kan vara väldigt knepigt för andra att förstå. För man det mycket i texter blir det totalt omöjligt. Jag tror inte Google Translate hjälper mot detta.

• Gilla
Satsuki och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.