H henryry skrev:
Våtrumsintyg är överskattade. Det finns bara ett försäkringsbolag som bryr sig om det. I övriga bolag är det utförandet som avgör ersättningen vid skada. BKR och Säker Vatten är branschorganisationer så de är på andra sidan vid en tvist.
Vilket bolag?

Redaktionen Redaktionen skrev:
Efter rekordåret 2023 har solcellsförsäljningen rasat med 60 procent. Nu varnar experter för konkurser i branschen som kan kosta husägare tiotusentals kronor.

Du kan läsa artikeln här: Husägare riskerar hamna i kläm när solcellsförsäljningen rasar
Förstår inte grejen med solceller i Sverige. De levererar nästan ingenting på vintern då vi behöver som mest el. Vilket energislag ska kompensera för detta? Snökraft?

Jag förstår att man som ägare till solceller kan tjäna/spara pengar, men varför är solceller subventionerade när de inte förbättrar något utan snarare försämrar situationen för elsystemet som helhet?

• Gilla
Magnus E K och 11 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Förstår inte grejen med solceller i Sverige. De levererar nästan ingenting på vintern då vi behöver som mest el. Vilket energislag ska kompensera för detta? Snökraft?

Jag förstår att man som ägare till solceller kan tjäna/spara pengar, men varför är solceller subventionerade när de inte förbättrar något utan snarare försämrar situationen för elsystemet som helhet?
Du gnäller inte över gratisel på sommaren?

K karlmb skrev:
Onödig kommentar. Jag skrev ju:
Jag förstår att man som ägare till solceller kan tjäna/spara pengar
Läste du inte det?

C cbrolin skrev:
Onödig kommentar. Jag skrev ju:

Läste du inte det?
Jag tänkte på de som inte har solceller. Som du kanske.

D Dilato skrev:
Gjensidige
[länk]
Tack!

K karlmb skrev:
Jag tänkte på de som inte har solceller. Som du kanske.
Jag förstår inte din tankegång.

C cbrolin skrev:
Jag förstår inte din tankegång.
Det är solcellerna som till stor del ger noll och minuspriser på sommaren numera.

H
K karlmb skrev:
Vilket bolag?
Det var sex år sen jag kollade och då var det Folksam, men inte ens de har kvar det idag

K karlmb skrev:
Det är solcellerna som till stor del ger noll och minuspriser på sommaren numera.
Om man ser till helheten är det även till stor del solcellernas oförmåga att leverera dygnet runt året om som ger de extremt höga elpristopparna.

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:

Det kan ju vara bra att spara på träflis- och vattenmagasin till vintern?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jag trodde det var vindkraften som till övervägande del gav upphov till de fluktuerande elpriserna. Solceller är fortfarande en ganska obetydligt andel av vårt elnät. Men ingenting är gratis. Fasta kostnader utgör huvuddelen av kostnaden på alla energislag förutom de fossila. Vem betalar? Att lägga till ytterligare fasta kostnader till elsystemet gör det totalt sett dyrare, inte billigare. Så i genomsnitt blir det alltså dyrare för konsumenterna. Visst kan missriktade subventioner göra att några vinner på det, men i så fall på de andras bekostnad.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Det kan ju vara bra att spara på träflis- och vattenmagasin till vintern?
Vattenbrist är inte längre ett problem. Nu är det stabilisering och reglering och ekonomi som är problemet.

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, det gör jag och det borde fler göra som inser att slumpkraft kör sönder stabiliteten och det ekonomiska incitamentet till planerbar baskraft. Så de som vill ha "billig" solkraft på taket får köpa sin egen batterilagring och inte lämpa över problemet på nätkollektivet. Räkna in batterislitage per kWh livslängd så får vi se om det blir så billigt. I vilket fall SKALL det vara anläggningsägarens problem.

/M

• Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.