Det som är värt att ta med sig här är inte domen utan kostnadssvansen. I ett vanligt tvistemål betalar förloraren motpartens ombudskostnader, 18 kap. 1 § rättegångsbalken. Först under ett halvt prisbasbelopp hamnar man i förenklat tvistemål, där motpartens advokatarvode inte är ersättningsgillt, 18 kap. 8 a §. Tvisten gällde 60 000 kr, alltså långt över den gränsen, och notan blev 200 000 kr extra. Räkna på svansen innan du bestrider, och testa ARN först.

• Gilla
nissenhj och 11 till
  • Laddar…
Bestrida kan man alltid göra. Det innebär
U usamazf skrev:
Det som är värt att ta med sig här är inte domen utan kostnadssvansen. I ett vanligt tvistemål betalar förloraren motpartens ombudskostnader, 18 kap. 1 § rättegångsbalken. Först under ett halvt prisbasbelopp hamnar man i förenklat tvistemål, där motpartens advokatarvode inte är ersättningsgillt, 18 kap. 8 a §. Tvisten gällde 60 000 kr, alltså långt över den gränsen, och notan blev 200 000 kr extra. Räkna på svansen innan du bestrider, och testa ARN först.
”Bestrida” innebär ju inte att man automatiskt slutar i rätten så att bestrida en faktura du anser felaktig är helt riskfritt.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Det finns folk som försöker blåsa hantverkare. Nu har jag ju inte detaljerna i detta fall men kände ändå att detta gav en bra magkänsla, lite glad att dom fick en knäpp på näbben….

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
60 tusen för två värmepumpar + Skåne tyder på luft/luft.
Vad trodde köparen att han skulle få för dom pengarna, det var ju redan billigt ( eller kostade det mer egentligen och vi får inte veta detaljerna)?

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Det heter inte ”fackmannamässigt” det heter bara ”fackmässigt”.

• Haha
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Frerider
Båda orden betyder i princip samma sak – att ett arbete utförs korrekt och fackmannamässigt enligt gällande regler för en viss bransch.
Fackmässigt är det ord som oftast används i lagtexter som KtjL.
Fackmannamässigt är oerhört vanligt i vardagligt språk och i branschavtal.

• Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Rövolution Rövolution skrev:
Det heter inte ”fackmannamässigt” det heter bara ”fackmässigt”.
Visst informerar du Svenska Akademien om deras misstag?

Screenshot_2026-08-27-01-11-16-209.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
Appendix och 11 till
  • Laddar…
C Conqvist skrev:
You can always dispute it. That means

"Disputing" does not automatically mean that you end up in court, so disputing an invoice you believe to be incorrect is completely risk-free.
Absolutely correct, and that is an important difference. Disputing the invoice costs you nothing and does not automatically land you in court. The company can then go to the Swedish Enforcement Authority with a payment order, and if you dispute that too, it is the company that must choose to sue. The cost tail I mentioned hits there first, in a regular civil case. So the risk does not lie in the dispute itself but in letting it escalate to a lawsuit. ARN is still a cheaper way (150 SEK) to have the matter tried.

U usamazf skrev:
Absolutely correct, and that is an important difference. Disputing the invoice costs you nothing and does not automatically land you in court. The company can then go to the Swedish Enforcement Authority with a payment order, and if you dispute that too, it is the company that must choose to sue. The cost tail I mentioned hits there first, in a regular civil case. So the risk does not lie in the dispute itself but in letting it escalate to a lawsuit. ARN is still a cheaper way (150 SEK) to have the matter tried.
Varför engelskan på ett svenskt forum?

Juridiska termer är ofta nationella och översöttning kan förvilla

Appendix Appendix skrev:
Varför engelskan på ett svenskt forum?

Juridiska termer är ofta nationella och översöttning kan förvilla
Google Translate-tillägget i webbläsaren verkar ha spelat mig ett spratt när jag postade, originalet var på svenska. Jag kan tyvärr inte längre redigera inlägget.

Det jag menade var:

Helt rätt, och det är en viktig skillnad. Att bestrida fakturan kostar dig ingenting och hamnar inte automatiskt i rätten. Firman får då gå till Kronofogden med ett betalningsföreläggande, och bestrider du även det är det firman som måste välja att stämma. Kostnadssvansen jag nämnde slår till först där, i ett vanligt tvistemål. Så risken ligger inte i själva bestridandet utan i att låta det eskalera till stämning. ARN är fortfarande ett billigare sätt (150 kr) att få saken prövad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.