P
Jag vill faktiskt ge dig/er rådet att sälja huset och börja på nytt i ett nytt hem. Det blir oftast lättare för barnen att förstå att föräldrarna verkligen har skilt sig och inte gå och hoppas på en återförening. Det kommer göra att barnen accepterar era nya partners lättare när väl den dagen väl kommer. Kommer bara vara jobbigt för dem att någon annan försöker ta pappas plats i det hem föräldrarna en gång hade gemensamt. Tror också att det blir bäst känslomässigt för er vuxna faktiskt.

Om du absolut ändå vill behålla huset så kan jag bara hålla med de som redan gett dig tipset att anlita en jurist och att ni måste skriv ordentliga avtal. Ingenting är för litet för att få ner skriftligt. Ingenting är underförstått vid separationer

Dan_Johansson skrev:
Jag tror inte vi ligger på 5% inom de närmaste 6-7 åren... Skulle det hända snabbare än så så kommer konsumtionen minska drastiskt... Och så länge våra vänner på riksbanken har ett inflationsmål att jobba mot så kommer vi nog inte sticka iväg högre..
Det var ganska många som inte heller trodde på vare sig Brexit eller Trump tidigare i år... men svarta svanar kommer tydligen ändå.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Är inte boendekostnad inkluderad i KPI?

Och med det sagt, 2008 hade vi bitvis en ränta över 6%.

När räntan väl går upp så tror jag inte det kommer vara riksbankens, eller ens "Sveriges", beslut att driva upp den utan det kommer nog bero på externa faktorer.
Räntan på bostadslån är inräknad i KPI, det är dock inte fastighetspriserna. Detta får till följd att när riksbanken sänker räntan och därmed räntekostnaderna, så sjunker KPI litegrann.

Riemann skrev:
Räntan på bostadslån är inräknad i KPI, det är dock inte fastighetspriserna. Detta får till följd att när riksbanken sänker räntan och därmed räntekostnaderna, så sjunker KPI litegrann.
Precis. Vill de få upp inflationen så kan de ju alltid höja räntan? ;)

Jag rekommenderar er att göra en ny värdering. En värdering i samband med lån ger inte samma resultat som värdering för försäljning. Blev själv blåst på detta sätt, när jag köpte in mig i en fastighet på en tidigare värdering där syftet var att låna upp pengar. Diffen mellan den värderingen och den som gjordes vid skilsmässan var 450.000. Ingen rimlig värdeminskning på tre år.

Tack för alla tips och förklaringar :) vi har efter många diskussioner beslutat oss för att sälja huset. Har pratat med vår äldsta (5år) och hon ser fram emot att flytta och bo i lägenhet. Ska börja med värderingar och ta in mäklarofferter omgående.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
FruJosefsson skrev:
Tack för alla tips och förklaringar :) vi har efter många diskussioner beslutat oss för att sälja huset. Har pratat med vår äldsta (5år) och hon ser fram emot att flytta och bo i lägenhet. Ska börja med värderingar och ta in mäklarofferter omgående.
detta gör mig glad faktiskt det låter som om ni, du och ditt ex gjort detta riktigt snyggt! Det är aldrig helt smärtfritt med en separation men ni verkar lyckats att verka positiva till detta inför era barn för annars skulle 5 åringen inte varit så positiv till att flytta. Det är stort av er! 👏

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det möjligt att kolla upp om någon av de två ägarna har möjlighet att ta hela lånet medans man fortfarande är gift?
Detta bestämmer ju vem som i första hand måste börja leta lägenhet .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.