Tjena,
hur gick det ? Blev det löst ?
hur gick det ? Blev det löst ?
Lite komiskt att du frågar idag, för vi ska träffa juristen i veckan.
Ingenting är mao löst och det har dragit ut på tiden pga att min farbror fick corona...
Men på fredag drar processen igång.
Jag återkommer gärna när jag har facit.
Ingenting är mao löst och det har dragit ut på tiden pga att min farbror fick corona...
Men på fredag drar processen igång.
Jag återkommer gärna när jag har facit.
Det har enligt min erfarenhet mest verkan på fastighetsskatten, den som har sålt fastigheten vill inte fortsätta stå som ägare, gissar att det är därför det finns en tid lagstadgad.N Nils ST skrev:Jodå de ska allt gå bra att söka lagfart med en gåva som är äldre än 3 månader. Det är ju gåvotagaren som är den riktiga ägare oavsett vem som har lagfarten. Men du har helt rätt i att lagfart ska sökas inom 3 månader, det står angivet i lagen, men det händer inget om man inte gör de, du kan bli ålagd en avgift i vissa fall. Onekligen en tandlös lag som känns något onödig.
Låter rimligt! Men det finns ju inget som hindrar att säljaren söker lagfart åt köparen så förstår fortfarande inte helt och hållet poängen. Jag tror det är för att staten ska få in sina pengar så fort som möjligt.SarB skrev:
Ptja, enligt lagtextens ordalydelse är det ju den som förvärvat fastigheten som ska ansöka om lagfart. Jag tänker att det skulle kunna bli problem om säljaren ansöker åt köparen eftersom det genererar avgift och stämpelskatt. Ja, det är säkerligen också en anledning! Plus ett försök att hålla registret uppdaterat, det finns ju fastigheter där nuvarande ägare blev lagfaren ägare på 1800-talet, jobbigt att lösa upp den knuten sedan!N Nils ST skrev:
Ja men jag tror fortfarande inte det finns något som hindrar någon annan än köparen att ansöka. Avgifter och stämpelskatt ska ju betalas oavsett. Har du sökt lagfart någon gång själv så ser du att hela upplägget är gjort för att någon annan än köparen göra själva ansökan. Det vanliga är ju att banken ansöker om lagfart åt köparen för att dom ska veta att det blir gjort och dom får säkerhet i lånen.SarB skrev:
Ptja, enligt lagtextens ordalydelse är det ju den som förvärvat fastigheten som ska ansöka om lagfart. Jag tänker att det skulle kunna bli problem om säljaren ansöker åt köparen eftersom det genererar avgift och stämpelskatt. Ja, det är säkerligen också en anledning! Plus ett försök att hålla registret uppdaterat, det finns ju fastigheter där nuvarande ägare blev lagfaren ägare på 1800-talet, jobbigt att lösa upp den knuten sedan!
Det har du rätt i!N Nils ST skrev:Ja men jag tror fortfarande inte det finns något som hindrar någon annan än köparen att ansöka. Avgifter och stämpelskatt ska ju betalas oavsett. Har du sökt lagfart någon gång själv så ser du att hela upplägget är gjort för att någon annan än köparen göra själva ansökan. Det vanliga är ju att banken ansöker om lagfart åt köparen för att dom ska veta att det blir gjort och dom får säkerhet i lånen.
Klicka här för att svara