Jag har ett gammaldags kök på 17 m2. Golvet var helt ruttet så nu har jag byggt ett helt nytt. Där pottskåpet stod tänker jag bygga ett litet rum för duschkabin och ett handfat.
Där är en dörröppning (där tidigare dörren in till rummet var) som blir ingången till toaletten.
Toaletten är då placerad i "vardagsrummet" och det skall byggas en trappa i rummet som
toaletten är inrymd i. (Rummet ca 18 m2) Ett litet hus som behöver moderniseras =o)
Jag hoppas kunna göra en skjutdörr till våtrummet och det kan inte bli någon dörr till toa.
Att ha toadörr till rummet är visserligen ett alternativ men ...
Jag skulle gärna ta lite input från er!
Se foto. på höger sida har jag skorstenen. Där skall åter inskaffas en ursprungsvedspis.
Väggen mot handfatet är väldigt nära. Är det ett problem, nej sa VVS. dörröppningen syn
och duschkabin 90x90 mot söderväggen.
På östra sidan av köket ser ni ledningar för diskbänken. tyvärr blev jag lurad, då tvättmaskinen ska vara under den, på höger sida och där skulle det ju vara köksskåp i vinkel. Kanske jag kan ha skåp på hjul som dras fram var 10:de dag då tvättmaskinen ska användas =o) I dag finns inget indraget vatten längre. Jag undrar om det skulle vara möjligt att använda regnvatten till dusch och diskvatten. Jag har en öppen grävd brunn i källaren med 1 meters djup, klart och fint vatten lite högt ph värde. Den fyller på snabbt, undantag de två sista somrarna.
Där är en dörröppning (där tidigare dörren in till rummet var) som blir ingången till toaletten.
Toaletten är då placerad i "vardagsrummet" och det skall byggas en trappa i rummet som
toaletten är inrymd i. (Rummet ca 18 m2) Ett litet hus som behöver moderniseras =o)
Jag hoppas kunna göra en skjutdörr till våtrummet och det kan inte bli någon dörr till toa.
Att ha toadörr till rummet är visserligen ett alternativ men ...
Jag skulle gärna ta lite input från er!
Se foto. på höger sida har jag skorstenen. Där skall åter inskaffas en ursprungsvedspis.
Väggen mot handfatet är väldigt nära. Är det ett problem, nej sa VVS. dörröppningen syn
och duschkabin 90x90 mot söderväggen.
På östra sidan av köket ser ni ledningar för diskbänken. tyvärr blev jag lurad, då tvättmaskinen ska vara under den, på höger sida och där skulle det ju vara köksskåp i vinkel. Kanske jag kan ha skåp på hjul som dras fram var 10:de dag då tvättmaskinen ska användas =o) I dag finns inget indraget vatten längre. Jag undrar om det skulle vara möjligt att använda regnvatten till dusch och diskvatten. Jag har en öppen grävd brunn i källaren med 1 meters djup, klart och fint vatten lite högt ph värde. Den fyller på snabbt, undantag de två sista somrarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej igen =o) Jag försökte med IKEA göra en rums plan. Det grejade jag inte. Har nu ritat upp en skiss. Tyvärr bättre kan jag inte.
Köket verkar vara 16 m2. Jag ville ha ett gammaldags stor kök, men behövde få in ett våtrum i första våningen. VVS bossen`s förslag verkade vara bra men jag skulle nog lagt ut det här först. Nu är VVS ledningarna placerade och försöker göra det bästa ut i från det.
Jag behöver en tvättmaskin så den föreslogs placeras under diskbänken. Kanske den hade kunnat vara mitt e mot Toaletten om det går att koppla den till handfatet som finns vänster om spisen? Jag har en idè att inte placera skåp och bänkar framför fönster, så jag kommer åt att tvätta och hänga ut där. En kompis har gjort ett tjusigt träbord, klaffbord som jag tänkte sätta hjul på och då kan det vara en flexibel arbetsbänk undan från golvet. Det är nog lite lågt men jag kan sitta och arbeta, har en lämplig stol även den på hjul. Jag tycker det är smart att bygga upp det gamla skafferiet, det var på nordöstra hörnan. Höger om det får det plats ett Kyl/frysskåp men ser nu att utrymmet är 110 cm och då kanske det skulle vara bättre för en arbetsbänk med induktionshäll och microvågsugn? (jag läste ditt förslag att ha kastrull med kokhet vatten nära slasken = diskhon) Var kan jag då placera Kylskåpet, vatten/kaffekokare, brödrost? Jag hade tänkt mig en garderob/förråds vägg till vänster när man kommer utifrån, näst till skafferiet och allt upp till taknivå och där finns ett öppningsbart fönster för ljus insläpp. I dag insåg jag att det inte blir bra, inga högskåp på den väggen utan mer troligt lågskåp med arbetsytor passar där? Det blir så litet och trångt så jag vet inte vad jag skall klä väggarna med =o) Förrådsutrymme bör jag kunna ha mitt e mot toaletten vilket är under en trappa i rummet som skall gå upp till övervåningen? Nu har jag stoppat in 4 ?- tecken och så går det att tycka till om mitt tänk, jag kunde vara smartare
också skissen ...
Köket verkar vara 16 m2. Jag ville ha ett gammaldags stor kök, men behövde få in ett våtrum i första våningen. VVS bossen`s förslag verkade vara bra men jag skulle nog lagt ut det här först. Nu är VVS ledningarna placerade och försöker göra det bästa ut i från det.
Jag behöver en tvättmaskin så den föreslogs placeras under diskbänken. Kanske den hade kunnat vara mitt e mot Toaletten om det går att koppla den till handfatet som finns vänster om spisen? Jag har en idè att inte placera skåp och bänkar framför fönster, så jag kommer åt att tvätta och hänga ut där. En kompis har gjort ett tjusigt träbord, klaffbord som jag tänkte sätta hjul på och då kan det vara en flexibel arbetsbänk undan från golvet. Det är nog lite lågt men jag kan sitta och arbeta, har en lämplig stol även den på hjul. Jag tycker det är smart att bygga upp det gamla skafferiet, det var på nordöstra hörnan. Höger om det får det plats ett Kyl/frysskåp men ser nu att utrymmet är 110 cm och då kanske det skulle vara bättre för en arbetsbänk med induktionshäll och microvågsugn? (jag läste ditt förslag att ha kastrull med kokhet vatten nära slasken = diskhon) Var kan jag då placera Kylskåpet, vatten/kaffekokare, brödrost? Jag hade tänkt mig en garderob/förråds vägg till vänster när man kommer utifrån, näst till skafferiet och allt upp till taknivå och där finns ett öppningsbart fönster för ljus insläpp. I dag insåg jag att det inte blir bra, inga högskåp på den väggen utan mer troligt lågskåp med arbetsytor passar där? Det blir så litet och trångt så jag vet inte vad jag skall klä väggarna med =o) Förrådsutrymme bör jag kunna ha mitt e mot toaletten vilket är under en trappa i rummet som skall gå upp till övervåningen? Nu har jag stoppat in 4 ?- tecken och så går det att tycka till om mitt tänk, jag kunde vara smartare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det är helt okej med en handritad skiss, men försök att hålla måtten på det du ritar in. En toalett är normalt 70 cm djup, dvs. betydligt större än du har ritat, och även handfatet ser väldigt litet ut i förhållande till spisen.
Om det går att få in tvättmaskinen under trappan så tycker jag det är bättre än under diskbänken. Försäkringsbolag brukar inte gilla att tvättmaskinen finns i ett rum utan golvbrunn. Man brukar kunna koppla in dess avlopp på handfatets avlopp, ovanför vattenlåset.
Eftersom en skjutdörr inte dämpar ljud lika bra som en vanlig dörr och dessutom är besvärligare att öppna och stänga så är det bra om det går att välja en vanlig dörr till badrum, men ibland får man kompromissa.
Ett köksskåp bredvid vedspisen är väl bra så att man kan ställa sånt som ska tillagas någonstans.
Går det att ha skåp eller en bänkskiva framför fönstret bredvid diskhon?
Om fönstren går utåt kan man ha skåp där med en "nisch" ner till fönstrets underkant. Om det är inåtgående fönster kan man ha en bänkskiva som man hakar fast i bredvidliggande stommar och som går att ta bort när fönstret ska tvättas, kompletterat med skåp eller lådor på hjul under. I så fall kan du ha kyl/frys i hörnet bredvid där det står TM och en spis eller en häll där du har skrivit K/F (dock inte direkt mot skafferiet utan ett litet skåp emellan).
Så vad tycker du om de förslagen?
Om det går att få in tvättmaskinen under trappan så tycker jag det är bättre än under diskbänken. Försäkringsbolag brukar inte gilla att tvättmaskinen finns i ett rum utan golvbrunn. Man brukar kunna koppla in dess avlopp på handfatets avlopp, ovanför vattenlåset.
Eftersom en skjutdörr inte dämpar ljud lika bra som en vanlig dörr och dessutom är besvärligare att öppna och stänga så är det bra om det går att välja en vanlig dörr till badrum, men ibland får man kompromissa.
Ett köksskåp bredvid vedspisen är väl bra så att man kan ställa sånt som ska tillagas någonstans.
Går det att ha skåp eller en bänkskiva framför fönstret bredvid diskhon?
Om fönstren går utåt kan man ha skåp där med en "nisch" ner till fönstrets underkant. Om det är inåtgående fönster kan man ha en bänkskiva som man hakar fast i bredvidliggande stommar och som går att ta bort när fönstret ska tvättas, kompletterat med skåp eller lådor på hjul under. I så fall kan du ha kyl/frys i hörnet bredvid där det står TM och en spis eller en häll där du har skrivit K/F (dock inte direkt mot skafferiet utan ett litet skåp emellan).
Så vad tycker du om de förslagen?
Tusen tack! Jag jobbar med detta hus så mycket och sitter sen uppe och läser här till sen så jag fick inte med måtten. Toalett stolen är 40 cm och rummet under trappan där den skall placeras blir 70 brett. Jag är jättetrött nu och är seg, behöver smälta och reflektera på dina förslag. Fönstren öppnas utåt. VVS-chefen planerade ju tvättmaskinen för att den skulle få utlopp med slasken! Men där är ju inte en brunn =o( Diskbänken är 140 cm och tvättmaskinen placerades alltså under diskbänkens avställningsyta =o) sen är det bara 27 cm för ett skåp. Tyvärr får inte Kylskåpet plats där. På söderväggen har jag en yta på 27 cm bred och 123 cm till fönstret och där har jag markerat att det är 60 cm från diskbänk med TM till fönstret. Jag utgick från att du var tankeläsareBirgitS skrev:
Det är helt okej med en handritad skiss, men försök att hålla måtten på det du ritar in. En toalett är normalt 70 cm djup, dvs. betydligt större än du har ritat, och även handfatet ser väldigt litet ut i förhållande till spisen.
Om det går att få in tvättmaskinen under trappan så tycker jag det är bättre än under diskbänken. Försäkringsbolag brukar inte gilla att tvättmaskinen finns i ett rum utan golvbrunn. Man brukar kunna koppla in dess avlopp på handfatets avlopp, ovanför vattenlåset.
Eftersom en skjutdörr inte dämpar ljud lika bra som en vanlig dörr och dessutom är besvärligare att öppna och stänga så är det bra om det går att välja en vanlig dörr till badrum, men ibland får man kompromissa.
Ett köksskåp bredvid vedspisen är väl bra så att man kan ställa sånt som ska tillagas någonstans.
Går det att ha skåp eller en bänkskiva framför fönstret bredvid diskhon?
Om fönstren går utåt kan man ha skåp där med en "nisch" ner till fönstrets underkant. Om det är inåtgående fönster kan man ha en bänkskiva som man hakar fast i bredvidliggande stommar och som går att ta bort när fönstret ska tvättas, kompletterat med skåp eller lådor på hjul under. I så fall kan du ha kyl/frys i hörnet bredvid där det står TM och en spis eller en häll där du har skrivit K/F (dock inte direkt mot skafferiet utan ett litet skåp emellan).
Så vad tycker du om de förslagen?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Det förstår jag, ta det lugntU i CAR skrev:
Då går det ju bra att ha skåp och bänkskiva framför det i stället för att ha det utåt sidorna och då blir det mer plats för höga skåp på kanterna.U i CAR skrev:
Jag tänkte att det kanske var möjligt att göra om i det hörnet om tvättmaskinen kan vara under trappan och arbetsbänken kan vara framför fönstret..U i CAR skrev:
Diskbänken är 140 cm och tvättmaskinen placerades alltså under diskbänkens avställningsyta =o) sen är det bara 27 cm för ett skåp. Tyvärr får inte Kylskåpet plats där. På söderväggen har jag en yta på 27 cm bred och 123 cm till fönstret och där har jag markerat att det är 60 cm från diskbänk med TM till fönstret.
Hej igen! Det lyser nog grönt på mitt namn men jag är bara inne sent på kvällen/natten. Har inte loggat ut i fall jag inte kommer in igen =o) Nu har jag fått bra hjälp av dig och mitt projekt framskrider sakta. Huset har varit ett rivningsobjekt i 15 år och i höstas gav jag det nakna huset en vinterkappa = isolering, Ytterpanel och nya fönster i samma stil som 1928 då det byggdes. Jag har sparat några år för att kunna göra detta och fortsatt sparar jag 80% av min pension = 8´/mån. Jag har nu fått bra hjälp med att bygga ett helt nytt köksgolv och vi bygger nu upp stommen till köket. Det kommer att ta några år innan jag får alla funktioner (Kåken var helt ut blåst, ett skelett med undantag för rummets golv. Övervåningen har ingen trappa och är bara golvreglar och öppet till nock) Jag byggde mig ett förråd på 24 m2 för 10 år sedan, det är som en fin sommarstuga men har endast el, inget dricksvatten, har en öppen brunn i källaren med grundvatten (i det gamla huset/renoverings objektet) men har inte det som dricksvatten, har utedass och separett toa på vintern. Jag har resonerat som så att klarade sig folk för hundra år sedan ska jag väl göra det nu men när jag fyller 70 om 3 år kanske jag kan flytta in i 2000-talet.
Det skulle vara intressant att få en 3 dim. bild på köket har inte kommit på hur man gör än. Jag återkommer när jag har kommit längre. Tack

Det skulle vara intressant att få en 3 dim. bild på köket har inte kommit på hur man gör än. Jag återkommer när jag har kommit längre. Tack
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden