Vi hade kommit överrens om pris för sommarstugan, samt pris för inventarier.

Medan säljaren var på semester så skickade mäklaren kontrakt till oss för underskrift. Det angivna priset var där summan av vad vi tidigare kommit överrens om, vilket förvånade oss lite iofs. (Stod även att inventarier var inkluderade.)

Vi skrev under och skickade till mäklaren. Igår kom ägaren in till mäklaren för och skrev under, men kom sedan på att det var ju fel pris - inventarierna skulle ju vara för sig. Så nu sitter mäklaren med tre uppsättningar underskrivna kontrakt, och säljaren vill ha nya kontrakt med det lägre priset angivet.

Finns det någon fara för oss med att skriva på en till uppsättning kontrakt?

Om jag förstår rätt så är det väl bara de korrekta kontrakten som blir underskrivna av samtliga, då är det inget problem. Om inte bör ni kanske se till att de felaktiga kontrakten rivs. Men vilket som ligger nog risken främst på säljaren, som skulle kunna granskas av Skattemyndighet, om man tolkar förändringen som ett sätt att begränsa skatten.

• Gilla
Lars Svedberg
  • Laddar…
K klimt skrev:
Om jag förstår rätt så är det väl bara de korrekta kontrakten som blir underskrivna av samtliga, då är det inget problem. Om inte bör ni kanske se till att de felaktiga kontrakten rivs. Men vilket som ligger nog risken främst på säljaren, som skulle kunna granskas av Skattemyndighet, om man tolkar förändringen som ett sätt att begränsa skatten.
De felaktiga kontrakten är underskrivna av samtliga. Mäklaren har dem.

De korrekta kontrakten är inte påskrivna alls.

Men det är alltså endast säljarens risk att skriva på en ny uppsättning, nu med korrekt pris?

Se till att samtliga kopior på kontrakten makuleras med samtliga intressenter närvarande.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Se till att samtliga kopior på kontrakten makuleras med samtliga intressenter närvarande.
Instämmer i detta, förstod inte att de ursprungliga kontrakten var påskrivna av samtliga. Märkte inte säljaren att kontraktet inte stämde överens med vad ni bestämt. I detta fall bör ni göra så som sägs ovan, makulera i allas närvaro, och då lämpligen skriva på det korrekta kontraktet.

Tack för svaren. Vi skriver under på plats nästa gång, då alla inblandade är närvarande, och övervakar då att tidigare kontrakt rivs.

Hela upplägget med ett överpris för inventarier (om det är ett tydligt överpris) är (lite) riskabelt för er. OM någon i efterhand kan hävda att det är ett upplägg för att kunna redovisa en felaktig köpesumma för huset. Då kan er lagfart bli ogiltig. Och säljaren har då rätt att "få tillbaka" sitt hus. Det kan hända när som helst i tiden, även om ni har sålt huset i flera led innan säljaren "kommer på" att fel pris redovisats till inskrivningsmyndigheten.

Nu tror jag att risken är väldigt liten i ett fall som det här. Det fall jag känner till handlade om att säljaren efter 5 år (5 års preskription för skattebrott) kom på att han hade fått 0,5 milj svart under bordet. Han kunde då få tillbaka huset som vid det laget hade ökat kraftigt i värde.

I ert fall skulle jag tro att någon måste strikt bevisa att ni köpt möblerna till ett kraftigt överpris.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Hela upplägget med ett överpris för inventarier (om det är ett tydligt överpris) är (lite) riskabelt för er. OM någon i efterhand kan hävda att det är ett upplägg för att kunna redovisa en felaktig köpesumma för huset. Då kan er lagfart bli ogiltig. Och säljaren har då rätt att "få tillbaka" sitt hus. Det kan hända när som helst i tiden, även om ni har sålt huset i flera led innan säljaren "kommer på" att fel pris redovisats till inskrivningsmyndigheten.

Nu tror jag att risken är väldigt liten i ett fall som det här. Det fall jag känner till handlade om att säljaren efter 5 år (5 års preskription för skattebrott) kom på att han hade fått 0,5 milj svart under bordet. Han kunde då få tillbaka huset som vid det laget hade ökat kraftigt i värde.

I ert fall skulle jag tro att någon måste strikt bevisa att ni köpt möblerna till ett kraftigt överpris.
Intressant. Vi har fått en inventarielista där inköpspris specas för alla större prylar (samt inköpsår), och summan hamnar på klart mer än det dubbla av det vi betalar.

Jo men lösöre har ett andrahandsvärde som snarare ligger på 10% (max) av nypriset, för de flesta saker man äger.

Gissningsvis är detta OK, om man tänker sig att ngn. "bevisar" att ni betalat dolt för fastigheten via lösöresköpet, så har ni givetvis varit övertygade om att soffgruppen var äkta Malmsten, att tavlan i tamburen var en Carl Larsson osv.

Det sätt som ni valt att betala särskilt för inventarier ligger nära till för att det kan tolkas som att ni betalt en del av köpeskillingen svart för att få ner skatten för säljaren. Särskilt i ert fall där ni först skrev köpeskilling på ett högre belopp med följande högre skatt för säljaren. Men troligen är det ändå liten risk att myndigheter detaljgranskar just denna affär. Men generellt är det nog bäst att undvika lösningar av denna typ.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vad har mäklaren för ansvar i en situation som denna?

Mäklaren bör nog avråda från affärer av denna typ. Det är säkert ändå rätt förekommande, men då sker det nog vanligen utan mäklarens kännedom, som en särskild förhandling mellan köpare och säljare. Ert fall är troligen rätt unikt där man först skriver kontrakt på ett högre belopp och inkluderar inventarier för att sedan ändra och skriva nytt kontrakt på lägre belopp utan inventarier.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det var mäklaren som på eget initiativ bakade in inventariekostnaden i fastighetspriset, samt bifogade inventarielista till köptekontraktet.

jarlh jarlh skrev:
Det var mäklaren som på eget initiativ bakade in inventariekostnaden i fastighetspriset, samt bifogade inventarielista till köptekontraktet.
Detta är kanske det korrekta sättet, det är ju det alternativa kontraktet som ni nu tar fram i stället som är mer tveksamt.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag ville bara belysa att det är inte helt riskfritt för en köpare att hjälpa säljaren att hålla nere sin skatt.

Men i det här fallet vet vi ju inte så mycket om det där lösöret, det kanske är ett högt men helt rimligt pris för lösöret. Jag tror att risken är väldigt låg.

• Gilla
klimt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.