Erbjud er att köpa för det begärda priset med en klausul att priset reduceras proportionerligt om en senare uppmätning visar att boarean inte är korrekt. ;)

/M

• Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Håller dom fast vid det trots att bygglovsritningen säger 55?

useless useless skrev:
Håller dom fast vid det trots att bygglovsritningen säger 55?
Tydligen. Fast jag vet ju inte om de har sett bygglovsritningen eller ej.

Efter mycket om och men så har vi kommit fram till ett pris - fast säljaren vill då att vi dessutom köper inventarierna till ett pris av 100 000 kr.

Säljaren har egen firma och det är den som står som ägare på inventarierna, säkert avskrivna vid det här laget. Vem som ska få de 100 000 kronorna har jag inte koll på.

Jag vet inte om ni redan kommit till avslut eller vad dessa inventarier kan vara värda, men tänk på att det blir en effekt på skatten. För säljaren blir det lägre skatt om en del av priset är för inventarier, medan ni får ett lägre inköpspris, som kan ge ökad skatt den dag ni en gång säljer. Med nuvarande skattesatser är det ett belopp mellan 22 och 30 tkr som säljaren får lägre skatt och ni riskerar högre skatt vid försäljning, givet att skattesatserna inte förändrats till dess.

K klimt skrev:
Jag vet inte om ni redan kommit till avslut eller vad dessa inventarier kan vara värda, men tänk på att det blir en effekt på skatten. För säljaren blir det lägre skatt om en del av priset är för inventarier, medan ni får ett lägre inköpspris, som kan ge ökad skatt den dag ni en gång säljer. Med nuvarande skattesatser är det ett belopp mellan 22 och 30 tkr som säljaren får lägre skatt och ni riskerar högre skatt vid försäljning, givet att skattesatserna inte förändrats till dess.
Tack för påpekandet. Jo, vi har koll på skatte-effekten.

Jag har ingen koll på inventarierna. Vi tittade på byggnaden, inte möblerna. Men vi har bett om en lista om vad som skulle ingå.

100 tkr för gammalt lösöre i en sommarstuga låter mycket. Gillar ni möblemanget eller bara tycker att det är skönt att det finns något från dag ett må det väl vara hänt, men i sig låter det som sagt högt för något som säljarna förmodligen inte har någon nytta av nu när de säljer stugan. Om man tänker som så, skulle de tacka nej till att slippa forsla bort möblerna om ni bjöd 20 tkr för dem?

Sen skulle jag inte bry mig om säljarens eventuella skattemässiga upplägg med lösöret. Låter tveksamt om det är bokförda inventarier i ett företag, men det är inte ert problem.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Det där med inventarier är lurigt, då har de troligen försökt räkna ut optimistiskt vad det skulle kosta er att köpa allt. Om ni går med på det, kika på åldersavdrag och sådant, dvs vad det faktiskt skulle gå att sälja grejerna för om ni vill byta dem mot fräschare, och hur mycket det skulle kosta att köpa nytt på IKEA, samt väg som sagt in deras insparade besvär att forsla bort och flyttstäda.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Det är min fru som förhandlar. Hon har bättre koll på designmöbler än vad jag har, och enligt henne så är det en del bättre möbler, typ soffa med nypris runt 50 000 kr etc, så det rör sig inte om Ikea-inredning. Jag däremot kan mycket väl tänka mig att köpa rubbet nytt från Ikea.

Vanligen får man rätt dåligt betalt för fina designmöbler i andra hand, värdet faller oftast snabbt, så tänk er för, ersättningen låter rätt hög. Det som kanske är av bättre värde är om det finns rejält med maskiner och verktyg, det kan ju vara bra att ha prylar på plats från början.

Betala inte extra om det inte är möbler ni verkligen vill ha och skulle valt annars

K klimt skrev:
Vanligen får man rätt dåligt betalt för fina designmöbler i andra hand, värdet faller oftast snabbt, så tänk er för, ersättningen låter rätt hög. Det som kanske är av bättre värde är om det finns rejält med maskiner och verktyg, det kan ju vara bra att ha prylar på plats från början.
Verktyg och maskiner ingår, men jag har ingen som helst koll på vad det innebär.

Hur som helst så förhandlar min fru här. Troligen så försöker säljaren få upp värdet här som kompensation för vårt "för låga" slutbud.

Hemmakatten
100' låter väldigt mycket. Vi har nästan enbart "design"möbler. Har precis sålt vårt hus och skulle inte få många kronor för våra möbler. En soffa får man inte mycket för om den inte är i nyskick och "rätt" märke även om den var dyr i inköp.

• Gilla
AndersOhrt
  • Laddar…
BirgitS
Gällande soffan så var jag nyligen på en second-hand med möbelförsäljning och alla soffor utom en kostade 500-2500 kr och den avvikande kostade 5000 kr därför att det var ett välkänt märke i mycket bra skick.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är ju inte så att vi skulle köpa inventarierna för det beloppet om det inte var en del av förhandlandet av fastighetsköpet.

Nu är det dags att boka besiktningsman. Besiktning före kontraktsskrivning borde väl passa oss.

Jag har hittat några på http://sbr.se/sok-besiktningsman/overlatelsebesiktning/ som är i rätt område (Båstad-trakten), men hur väljer man?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.