2 540 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Hus nära granngräns (Smålandsvillan)
Lite kort: vi har köpt hus och tomt av SMV (eller tomten förmedlande SMV)
Vi ritar ut huset på den större tomten, allt ok.
Tomten styckas av från huvudtomten (Mått längd och bredd har SMV skickat till Lantmäteriet.)
Huset byggs och huset ska sättas ut på plats.
Då upptäcker dom att vårt hus hamnar ca 1-2m från granngränsen dvs från den tomt vår tomt styckats ifrån.
Grannen godkände avståndet och huset kunde monteras på plats (grunden var redan byggd).
Är det rimligt att kräva att SMV ska stå för kostnaden för att få tomten utökad? Typ 3-4 meter.
Vi ritar ut huset på den större tomten, allt ok.
Tomten styckas av från huvudtomten (Mått längd och bredd har SMV skickat till Lantmäteriet.)
Huset byggs och huset ska sättas ut på plats.
Då upptäcker dom att vårt hus hamnar ca 1-2m från granngränsen dvs från den tomt vår tomt styckats ifrån.
Grannen godkände avståndet och huset kunde monteras på plats (grunden var redan byggd).
Är det rimligt att kräva att SMV ska stå för kostnaden för att få tomten utökad? Typ 3-4 meter.
Redigerat:
Varför det? Har ni inte fått ten tomt ni köpt?
Den enda konsekvensen blir att grannen måste hålla ett större avstånd till gränsen vid bygge. Eller bygga med högre brandklassning.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Det finns väl inget som talar för att grannen ens skulle vilja sälja mark åt er? För jag antar att nästa fastighet är (eller är tänkt att bli) en avstyckad villatomt det med.
Vad är det egentliga problemet? Tomten har ju inte blivit mindre bara för att huset placerats annorlunda än tänkt. Kanske kommer er möjlighet att nyttja tomten bli annorlunda, och då skulle man kunna tänka sig skadestånd på den grunden, men det är en svårbevisad skada.
Så tänk noga efter om det verkligen finns ett problem som behöver lösas.
Vad är det egentliga problemet? Tomten har ju inte blivit mindre bara för att huset placerats annorlunda än tänkt. Kanske kommer er möjlighet att nyttja tomten bli annorlunda, och då skulle man kunna tänka sig skadestånd på den grunden, men det är en svårbevisad skada.
Så tänk noga efter om det verkligen finns ett problem som behöver lösas.
Vad är felet egentligen?
Är det huset som är större än vad ritningen visade? Dvs, stämmer inte de mått som SMV skickade in till Lantmäteriet?
Är det tomten som styckades på fel sätt?
Är det att huset inte placerades enligt den måttsatta nybyggnadskartan?
Om vi antar att det är det sista, så är det ju du som byggherre som är ansvarig för att huset placeras rätt. Gjorde ni någon utsättning så kan ev. mätningsfirman bli skyldig, men har ni bara höftat ut var huset ska placeras kan ni inte skylla på någon annan.
Det blir lite oklart när du skriver ”vi ritade ut huset” och ”grunden var redan byggd”. I vilket läge köpte ni fastigheten, var grunden redan på plats så är det kanske Smålandsvillan som är byggherre och ansvarig för att placera huset rätt.
Är det huset som är större än vad ritningen visade? Dvs, stämmer inte de mått som SMV skickade in till Lantmäteriet?
Är det tomten som styckades på fel sätt?
Är det att huset inte placerades enligt den måttsatta nybyggnadskartan?
Om vi antar att det är det sista, så är det ju du som byggherre som är ansvarig för att huset placeras rätt. Gjorde ni någon utsättning så kan ev. mätningsfirman bli skyldig, men har ni bara höftat ut var huset ska placeras kan ni inte skylla på någon annan.
Det blir lite oklart när du skriver ”vi ritade ut huset” och ”grunden var redan byggd”. I vilket läge köpte ni fastigheten, var grunden redan på plats så är det kanske Smålandsvillan som är byggherre och ansvarig för att placera huset rätt.
Redigerat:
Hobbysnickare
· Jönköping
· 268 inlägg
Tror du får vara glad att grannen sa att det var okej, så behöver man inte lägga ner mer energi på det. Försök få det skriftligt med, kan vara bra i framtiden om hen säljer och dom nya börjar gnälla…
Nya ägare har inget att säga till om gällande befintliga byggnader. Så det behövs inte.
Klicka här för att svara