J jonaserik skrev:
Det var inför köp OK. Då är det bra att fråga kommunen om bygglovet, det är en stor undersökningsplikt. Och vid senare trassel så kommer det upp,""" att det har varit en enkel sak att fråga kommunen""" . Så där finns det inget som kan kallas dolt fel.
TS har inte skrivit något alls om att säljaren skulle påstå att avloppet är OK enligt kommunens definition. Därför bör hen undersöka saken (eller det borde hen göra oavsett, säljare kan påstå lite vad som helst).
Och jag har inte nämnt något om dolt fel i mina inlägg.

Jag anser att en husspekulant bör utnyttja vår offentlighetsprincip till sin egen fördel, för att få ut så mycket offentlig information som möjligt om objektet. En spekulant som är välinformerad kan göra bättre affärer än den som bara låter sig bländas av snygg homestyling.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
U umk74 skrev:
Hej.

Jag gick med i forumet för ett litet tag sedan för att allmänbilda mig lite för framtida husköp.
Har tittat runt här med skräckblandad förtjusning. En hel del skräck, väldigt mycket jag inte vet.
Nu har ett möjligt hus dykt upp.
Men det har en tvåkammarbunn orginal från byggåret. (1951) Egen brunn för övrigt.
Det var tydligen tal om en påkoppling till kommunalt vatten och avlopp men det lades ner förra sommaren.
Men eftersom jag är lite paranoid så gissar jag att kommunal tjänsteman kan höra av sig till framtida köpare och påpeka att avloppet inte håller modern standard.
Så min fråga är: hur bildar sig en noob som jag en uppfattning om hur mycket det kostar att uppgradera en tvåkammarbunn till en trekammarbrunn eller rentav gräva ny. Det blir dyrt kan jag tänka
Viktigast att veta om det redan ligger ett föreläggande att åtgärda avloppet hos din kommun. Om inte så bör man räkna med nytt för 100-200kkr beroende på läget när väl den dagen kommer.
 
  • Gilla
umk74
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar! Nu har jag fått lära mig en massa nytt. Hade aldrig hört talas om SGUs jordartskartor. Huset står tydligen på sandjord vet jag nu.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
U umk74 skrev:
Tack så mycket för alla svar! Nu har jag fått lära mig en massa nytt. Hade aldrig hört talas om SGUs jordartskartor. Huset står tydligen på sandjord vet jag nu.
Grattis, det tillåter billig infiltration!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Grattis, det tillåter billig infiltration!
Ja. Men det kan bli en extra kostnad om jordartsanalysen konstaterar att den är för genomsläpplig. Då kan man behöva lägga extra skikt med material. Men det är helt klart bättre förutsättningar än lera.
 
Claes Sörmland
Henningelvis Henningelvis skrev:
Ja. Men det kan bli en extra kostnad om jordartsanalysen konstaterar att den är för genomsläpplig. Då kan man behöva lägga extra skikt med material. Men det är helt klart bättre förutsättningar än lera.
Tänker att några lastbilsflak natursand 0-8 mm är billigt i jämförelse med eländet att inte alls kunna infiltrera (lera).
 
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.