139 384 läst ·
483 svar
139k läst
483 svar
Hus i tomgräns, överklaga lantmäteriförrättning om tvångsservitut
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Vad är det i Förvaltningslagen som du menar att man på regelbunden basis tillämpar på ett felaktigt sätt?B Bror9 skrev:Jag har hela tiden också uppmärksammat att myndigheter med lantmäteriet, skogsstyrelsen, byggnadsnämnder och mijötjänstefolk försökt förvränga och nonchalera innebörden av EMKR samt grundlagens egendomsskydd men även förvaltningslagen som gäller.
Där har egentligen ingen skillnad varit men man har på senare år genom ett antal domar i högre instans som vunnit laga kraft förtydligat vad som däri står skrivit eftersom många tjänstefolk och politiker försöker vantolka dessa regelverk till något som passat deras egna åsikter eller vissa politiska vantolkningar..
Under de senaste åren har viktiga normer för myndigheternas arbete understrukits i den nya förvaltningslagen som legalitet, objektivitet, proportionalitet, tidsåtgång och service, som alla fick en mer tydlig gjord innebörd vid ny Förvaltningslag 2017_900.R Räknenisse skrev:
Jag har aldrig påstått att man på regelbunden basis tillämpar förvaltningslagen felaktigt.
Däremot ha det förekommit flertalet fall där man inte bedömt o eller följt ovanstående framförallt legalitet, objektivitet och proportionalitet samt att grundlag har företräde. Dessa krav är också angivna som principer i regeringsformen..
Förvaltningslagen, innebär att den enskilde ska kunna lita på att rättigheter inte nonchaleras och att det offentliga inte agerar oförutsägbart, godtyckligt eller saknar lagstöd.
Den offentliga förvaltningen måste ha bra förmåga att tillsammans med speciallagstiftningen tillämpa grundläggande rättsliga principer enligt förvaltningslagen.
Dessa rättsprinciper som redovisas är inte nya, dessa återfinns i regeringsformen eller i den tidigare förvaltningslagen, men de har nu i princip understrukits med en tydligare innebörd.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Ok? När du skriver att tjänstemän förvränger, nonchalerar och vantolkar en specifik lagstiftning föreställde jag mig att det var något konkret du hade i åtanke.B Bror9 skrev:Under de senaste åren har viktiga normer för myndigheternas arbete understrukits i den nya förvaltningslagen som legalitet, objektivitet, proportionalitet, tidsåtgång och service, som alla fick en mer tydlig gjord innebörd vid ny Förvaltningslag 2017_900.
Jag har aldrig påstått att man på regelbunden basis tillämpar förvaltningslagen felaktigt.
Däremot ha det förekommit flertalet fall där man inte bedömt o eller följt ovanstående framförallt legalitet, objektivitet och proportionalitet samt att grundlag har företräde. Dessa krav är också angivna som principer i regeringsformen..
Förvaltningslagen, innebär att den enskilde ska kunna lita på att rättigheter inte nonchaleras och att det offentliga inte agerar oförutsägbart, godtyckligt eller saknar lagstöd.
Den offentliga förvaltningen måste ha bra förmåga att tillsammans med speciallagstiftningen tillämpa grundläggande rättsliga principer enligt förvaltningslagen.
Dessa rättsprinciper som redovisas är inte nya, dessa återfinns i regeringsformen eller i den tidigare förvaltningslagen, men de har nu i princip understrukits med en tydligare innebörd.
Det är inte lantmäterimyndigheten på Svenska Lantmäteriets problem inget ärende beskrivs som verksamt hos STATLIGAlantmäteriet (det är enB b8q skrev:
MYNDIGHET)!
Det beskrivs som en kommunal angelägenhet hos AVDELNING lanmäteri!
Som statliga, regionala, kommunala gator?
På E4-an får inte kommunal p-vakt bötfälla så inte heller i södra länken eller sjukhus.
Medan landstinget inte får Väla p-bolag utanför kommunalkontoret osv.
Skäll nu i fortsättningen endast på kommunen.
Dessa har dessutom ett krav att utreda vad som ingår i ärendet: vilka är parter, var går gränser, vilka servitut finns, vilka byggnads handlingar och överenskommelser finns osv. 60 000 för den utredningen är billigt. Begär att få en realistisk summa på nedlagt arbete i ärendet så närmar det nog 75-100 000.
Jag bedömer det som KOMMUNEN och KOMMUNENS HANDLÄGGARE gjort ett lika bra jobb som STATLIGA LANTMÄTERIET GÖR!
Du får ursäkta, men jag förstår inte riktigt vad du försöker förmedla med ditt inlägg…?K Kriss Marc skrev:Det är inte lantmäterimyndigheten på Svenska Lantmäteriets problem inget ärende beskrivs som verksamt hos STATLIGAlantmäteriet (det är en
MYNDIGHET)!
På E4-an får inte kommunal p-vakt bötfälla så inte heller i södra länken eller sjukhus.
Dessa har dessutom ett krav att utreda vad som ingår i ärendet: vilka är parter, var går gränser, vilka servitut finns, vilka byggnads handlingar och överenskommelser finns osv. 60 000 för den utredningen är billigt. Begär att få en realistisk summa på nedlagt arbete i ärendet så närmar det nog 75-100 000.
Jag bedömer det som KOMMUNEN och KOMMUNENS HANDLÄGGARE gjort ett lika bra jobb som STATLIGA LANTMÄTERIET GÖR!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Ja, det finns om jag minns rätt 39 kommuner (av 290) som har en kommunal Lantmäterimyndighet. Den måste ändå (pga risk för jäv) vara helt fristående från den kommunala byggnadsnämnden. Och den kommunala Lantmäterimyndigheten står under tillsyn av det statliga lantmäteriet. Och statliga lantmäteriet kan verka även i kommuner med kommunal lantmäterimyndighet, om kunden vill och det bedöms lämpligt.Nötegårdsgubben skrev:
Att detta är en kommunal fråga.M MetteKson skrev:
Lanmäteriet i Västerås är Kommunal myndighet och har inget med Statlig Lantmäterimyndigheten att göra!
Exempel varför lagar inte Löven potthålen utanför mitt hus? Varför lagar inte kommunen E4:an?
Varför har Lanmäteriet så hög avgift?
Borde Västerås Lantmäteri betalas av Staten,
Borde statliga Lantmäteriet betalas med kommunalskatt istället?
Om någon tycker att kommunen gör fel klaga inte på ALLA i Sverige. Klaga då på kommunala Lantmäteriet eller chefen för kommun: ordförande!
Om statliga Lantmäteriets är skylldig klaga då på staten eller chefen: Magdalena Andersson!
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Fast myndighetsutövning under lagarna förväntar vi oss trots allt en jämlik behandling i oavsett huvudman.
För den enskilde borde det vara sak samma om det offentliga organiserar en viss verksamhet på kommunal eller nationell nivå.
För den enskilde borde det vara sak samma om det offentliga organiserar en viss verksamhet på kommunal eller nationell nivå.
Så om kommunen i vällingen inte gillar invandrare skall kommunen i Kalix behandla lika?Nötegårdsgubben skrev:
Vad ska vi då ha kommuner till?
Om byggnadsnämnden i stockhom beslutar att huset ska var rosa då blir hela Svergie rosa?
Om det är ett felaktigt beslut då ska?
Skogsägare
· 23 299 inlägg
Vissa saker är lagstyrda, andra är det inte. Västerps kommun, som frågan gäller, kan inte bedriva ett lantmäteri efter egna regler.
I andra frågor har kommuner a större handlingsutrymme, men förvånansvärt ofta är det kommunala självstyret en chimär, ja.
I andra frågor har kommuner a större handlingsutrymme, men förvånansvärt ofta är det kommunala självstyret en chimär, ja.
Jag har redan svarat att det är trångt på den sidan inne i garaget och vill inte minska avståndet ytterligare och det är inte själva träregel-väggen som är problemet, den går att plussa på motsvarande det rivna teglet utan problemet är köldbryggan med den helt oisolerade betongsockeln. Där går vinterkylan rakt in i bjälklaget/golvetJ Joh2 skrev:
Och även om jag inte skulle inkräkta mer än tidigare Mexitegelvägg så kvarstår ju problemet med tillträdet för att isolera och putsa och får en skyddande fasad
Sen kvarstår ju även åtkomst för att byta hängrännor och i framtiden även taket som kräver ställning på grannens mark.
Så nej, det löser inte problemet.
En tidigare kontakt på det kommunal Lantmäteriet angav en kostnad på ca 40-50.000:- och vid ansökan nu så angav chefen för det kommunala Lantmäteriet en kostnad på ca 50.000 kronor. Nu är de uppe i 60000 kronor och har inte ens kommit halvvägs.K Kriss Marc skrev:Det är inte lantmäterimyndigheten på Svenska Lantmäteriets problem inget ärende beskrivs som verksamt hos STATLIGAlantmäteriet (det är en
MYNDIGHET)!
Det beror bland annat på att chefen satt dit en oerfaren förrättningslantmätare men tar betalt för henne som ERFAREN förrättningslantmätare. Ja det finns en taxa som Riksdagen beslutat om i en förordning som Statliga Lantmäteriet ska följa och kommunernas lantmäteri år ta ut en lägre taxa men inte högre.
Västerås har man slopat den lägsta nivån och tar betalt för en ERFAREN Lantmätare i strid med förordningen
Dessutom har en annan förrättningslantmätare varit inblandad som tidigare var Mäklare men som anställts av Västerås stad som förrättningslantmätare trots att hon inte ens har utbildning som Lantmätare. Hon hade när jag ansökte jobbat 1 1/2 år som förrättningslantmätare utan utbildning för det!
Nu slutar hon och ska börja på Mark- och exploateringsavdelningen istället
Kollar man platsannonser så ser man att Västerås stad annonserar väldigt aggressivt efter förrrättningslantmätare vilket kanske säger något om den här avdelningen inom Västerås stad.
Vet du att lantmätaren inte är erfaren eller gissar du det bara för du tycker den gjort så mycket fel?E Mats Lindfors 2 skrev:En tidigare kontakt på det kommunal Lantmäteriet angav en kostnad på ca 40-50.000:- och vid ansökan nu så angav chefen för det kommunala Lantmäteriet en kostnad på ca 50.000 kronor. Nu är de uppe i 60000 kronor och har inte ens kommit halvvägs.
Det beror bland annat på att chefen satt dit en oerfaren förrättningslantmätare men tar betalt för henne som ERFAREN förrättningslantmätare. Ja det finns en taxa som Riksdagen beslutat om i en förordning som Statliga Lantmäteriet ska följa och kommunernas lantmäteri år ta ut en lägre taxa men inte högre.
Västerås har man slopat den lägsta nivån och tar betalt för en ERFAREN Lantmätare i strid med förordningen
Dessutom har en annan förrättningslantmätare varit inblandad som tidigare var Mäklare men som anställts av Västerås stad som förrättningslantmätare trots att hon inte ens har utbildning som Lantmätare. Hon hade när jag ansökte jobbat 1 1/2 år som förrättningslantmätare utan utbildning för det!
Nu slutar hon och ska börja på Mark- och exploateringsavdelningen istället
Kollar man platsannonser så ser man att Västerås stad annonserar väldigt aggressivt efter förrrättningslantmätare vilket kanske säger något om den här avdelningen inom Västerås stad.
Det är inget konstigt med att man får ett uppskattat pris på 50-60 000 kr och det senare visar sig kosta dubbelt eller ännu mer. Allt beror på hur tvistigt och komplicerat ärendet är. Och vad du än tycker så verkar faktiskt detta vara ett komplicerat ärende. Och det är ju onekligen tvistigt. Hade ni vart överens, ja då hade det nog kunnat sluta på 40 -50 000 kr. Mycket pengar ja men det är så det är, acceptera eller överklaga.