GoC GoC skrev:
Jag förstår inte det där med att man behöver renovera badrum bara för att den tekniska livslängden passerat.
Dom kan gott fungera i 20 år till.
Lite fuktpåverkan i en källare spelar väl ingen roll alls. Den fungerar precis lika bra som källare.
Har blivit nått sjukt med att alla gamla hus skall vara tiptop upp till dagens krav och badrum skall renoveras för minst 300kkr styck och till det lika dyra utställningskök.
Nej gillar ni huset och tycker det i övrig är ok och har ett pris som motsvarar standarden så är det väl bara att köpa.
Men skal ni lyssna på alla råd på bygga hus och lusläsa besiktningsprotokoll efter sådant som inte motsvarar dagens standarder så är det väl enklaste att droppa det.
Taket är bytt, det duger gott. Dränera om och massa andra dyra åtgärder kan man skippa om man så vill. Huset rasar inte bara för att det råkar vara lite fuktgenomslag i källaren.
Mitt hus har inte rastat på 35 år trotts att det redan då var 50 år gammalt och inte omdränerat.
Nej, lite så är det. Och här ser vi potentialen att göra något till vårat eget som vi vill ha och kunna bo länge i. Men det hänger lite på hur skadat huset är och vad för slags åtgärder som behövs. Dränering är ju inte konstighet egentligen, får man kanske räkna med. Men bjälklag? Träkonstruktionen? Hur är ventilationen (då det är självdrag och skorstenen förmodligen är igentäppt då den inte sotats eller den öppna spisen inte använts ta på ett bra tag).

K
GoC GoC skrev:
Jag förstår inte det där med att man behöver renovera badrum bara för att den tekniska livslängden passerat.
Dom kan gott fungera i 20 år till.
Eller också inte.
Vi vet inte hur länge sedan det gjordes någonting åt dem, eller i vilket skick de är.
GoC GoC skrev:
Lite fuktpåverkan i en källare spelar väl ingen roll alls. Den fungerar precis lika bra som källare.
Det beror kanske lite på vad man vill ha ut av sin källare?
GoC GoC skrev:
Har blivit nått sjukt med att alla gamla hus skall vara tiptop upp till dagens krav och badrum skall renoveras för minst 300kkr styck och till det lika dyra utställningskök.
Varför är det sjukt att folk köper fastigheter med äldre byggnader och renoverar byggnaderna till det skick de önskar sig? Förstår inte alls.
GoC GoC skrev:
Taket är bytt, det duger gott. Dränera om och massa andra dyra åtgärder kan man skippa om man så vill. Huset rasar inte bara för att det råkar vara lite fuktgenomslag i källaren.
Vi har alla olika syn och krav på våra boenden. Jag skulle tex inte kunna leva med en äcklig mögelluktande bastu i min bostad. Jag är inte nöjd med att min bostad inte riskerar kollapsa. Jag tycker inte att det är någonting märkligt i det.

Jag tänker att mycket är beroende TS och hans frus förväntningar på sitt framtida boende (och resultatet av en noggrann besiktning).

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Eller också inte.
Vi vet inte hur länge sedan det gjordes någonting åt dem, eller i vilket skick de är.

Varför är det sjukt att folk köper fastigheter med äldre byggnader och renoverar byggnaderna till det skick de önskar sig? Förstår inte alls.

Vi har alla olika syn och krav på våra boenden. Jag skulle tex inte kunna leva med en äcklig mögelluktande bastu i min bostad. Jag är inte nöjd med att min bostad inte riskerar kollapsa. Jag tycker inte att det är någonting märkligt i det.

Jag tänker att mycket är beroende TS och hans frus förväntningar på sitt framtida boende (och resultatet av en noggrann besiktning).
Japp, så är det. Vi vill ju givetvis kunna använda hela källaren. Bastun är inget krav, är den kass så får den åka ut. Vi har klarat oss utan bastu i 30+ år. Men förväntningarna för en källare är ganska stor: kunna maximera den för sociala utrymmen, groventre (ingång via garage in till källare), tvättrum osv. Så mkt hänger givetvis på besiktningen.

Det låter ju som vilket gammalt hus som helst som inte löpande renoverats.

Dränering på 80-talet kan du se som ogjord, då isolerade man inte som man gör idag.

I övrigt låter det som en vanlig helrenovering du har framför dig - ev dolda skador kommer vara marginella i sammanhanget.

Gör en realistiskt kalkyl vs marknadsvärde och kör på!

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Eller också inte.

Det heter Teknisk livslängd, inte något om att det inte skylla fungera, bara trams.

MathiasS MathiasS skrev:
Det låter ju som vilket gammalt hus som helst som inte löpande renoverats.

Dränering på 80-talet kan du se som ogjord, då isolerade man inte som man gör idag.

I övrigt låter det som en vanlig helrenovering du har framför dig - ev dolda skador kommer vara marginella i sammanhanget.

Gör en realistiskt kalkyl vs marknadsvärde och kör på!
Det har du fått om bakfoten, 1983 hade jag mitt första jobb. Besiktade ”mögelhus” och en av åtgärderna vi föreskrev var att dränera huset och installera pordrän isolering eller platonmattor på utsidan av källarväggen.
Så redan då visste man vad som skulle göras.

GoC GoC skrev:
Det har du fått om bakfoten, 1983 hade jag mitt första jobb. Besiktade ”mögelhus” och en av åtgärderna vi föreskrev var att dränera huset och installera pordrän isolering eller platonmattor på utsidan av källarväggen.
Så redan då visste man vad som skulle göras.
Ja när du säger det så inser jag att man var tidigt ute med det. Men idag lägger man dubbelt så mycket isolering som då och långtifrån alla gjorde det ju med pordrän. Har man 40 år senare en källare med fuktproblem är det ju bara att göra om och göra rätt.

M malakhanna skrev:
tomtgränsen går mot skog.
Går just nu mot skog. I vissa fall kan sånt förändras snabbt så det är viktigt att kolla upp eventuella planer så gott det går.

• Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Går just nu mot skog. I vissa fall kan sånt förändras snabbt så det är viktigt att kolla upp eventuella planer så gott det går.
Låter som en drömmig tomt lägesmässigt men ovanstående är superviktigt! Kolla hos kommunen hur planerna för området ligger till. Vi tittade på en drömkåk med utsikt över ett stort fält följt av skog, visade sig att hela skiten skulle bebyggas med industriområde inom 5 år…

Jag tycker också att det låter som en kåk som inte renoverats löpande. Kan säga på beskrivningen att det låter likt det vi köpte. Viktigast är väl att man går in med en realistisk kalkyl samt funderar på vad relationen orkar. Vi köpte en 60-tals tegelkåk (källare, tryckta syllar mot betongplatta i garage, obefintlig ventilation, nylagt tak men en gammal läckskada, mögel på vinden osv osv) med samma ägare (dödsbo) och det var det bästa vi gjort. Drömläge, hade aldrig kunnat bo så här fint om vi inte gett oss hän och för oss renoveringsmässigt helt överkomligt. Dränering är förutom prislappen oerhört drygt, en total slakt av tomten, men jättetrevligt när det väl är gjort, lyssna ej på gamla rävar som kallar det lyxrenovering.

MathiasS MathiasS skrev:
Ja när du säger det så inser jag att man var tidigt ute med det. Men idag lägger man dubbelt så mycket isolering som då och långtifrån alla gjorde det ju med pordrän. Har man 40 år senare en källare med fuktproblem är det ju bara att göra om och göra rätt.
I just det här fallet har ju säljaren uppgett att man satt någon plast, så troligtvis har man på sin höjd satt platon…

Vrana Vrana skrev:
Låter som en drömmig tomt lägesmässigt men ovanstående är superviktigt! Kolla hos kommunen hur planerna för området ligger till. Vi tittade på en drömkåk med utsikt över ett stort fält följt av skog, visade sig att hela skiten skulle bebyggas med industriområde inom 5 år…

Jag tycker också att det låter som en kåk som inte renoverats löpande. Kan säga på beskrivningen att det låter likt det vi köpte. Viktigast är väl att man går in med en realistisk kalkyl samt funderar på vad relationen orkar. Vi köpte en 60-tals tegelkåk (källare, tryckta syllar mot betongplatta i garage, obefintlig ventilation, nylagt tak men en gammal läckskada, mögel på vinden osv osv) med samma ägare (dödsbo) och det var det bästa vi gjort. Drömläge, hade aldrig kunnat bo så här fint om vi inte gett oss hän och för oss renoveringsmässigt helt överkomligt. Dränering är förutom prislappen oerhört drygt, en total slakt av tomten, men jättetrevligt när det väl är gjort, lyssna ej på gamla rävar som kallar det lyxrenovering.
Bra input. Får undersöka detta med framtida byggnationer.

• Gilla
Vrana
  • Laddar…
Härligt med hobbyjobb och pyssel under många år, förutom vanligt arbete, semestrar och ledig tid för annat.
Det beror ju också på om det är en massa andra måsten som ska göras under året.

Fjällsemester 2 månader, segelbåt kanske mm...

- Sen när allt är klart inträder underhållstiden. Oftast livslångt med större hus / fastighet.

Men är Ni beredda på detta så kommer det att gå bra. Det är ju början på en ny livsstil.

Verkar ju inte vara något QuickFix..
Vilket det inte var hos mig heller.

95- köpte jag mig ett beboligt timmerhus. Gjort i stort sett allt som nämns på forumet utom att gräva upp hela grunden, eller större ändringar på elen.
Själv lagt nytt tak och byggt skortsten, målat huset 2 ggr o s v, o s v.

Till sommaren är det dags att måla syd och västsidan igen.
Våtrummen behöver nya tätskikt, ja det flyter på med huspyssel.

Börjar känna av åldern, så jag kanske säljer om något år.
Har förvaltat huset väl. Och totalt sett lär det bli en vinst även om just det inte är det viktigaste.

Redigerat:
Ekonomi är en sak, och där har bara ni koll på era inkomster (och hur säkra de är framöver) samt värdering av hus i området.

Men jag hade också kollat på er tidplan.
Måste alla arbeten vara klara innan inflytt eller går det att ta bit för bit, vi ser ju inte er familjesituation men om ni inte behöver använda källaren i närtid så kan ju den tas senare.
Alla tre badrum behöver inte göras samtidigt, speciellt inte om de är fungerande men gamla.

Så klura på hur länge ni vill bo i ett renoveringsobjekt. Om in är innan eller efter småbarnsåren så blir det ju en helt annan situation än om ni har två-tre blöjbarn.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Att köpa tjänster har sällan varit ett alternativ för mig. Sån ekonomi har jag inte haft, även om den är hyfsad nu, när jag slutat lönearbete.
Blir s a s tid över.

G
M malakhanna skrev:
Hej alla!

Jag och min fru kikar på att köpa ett hus för en bra peng (vad vi anser utefter läge och storlek i kommunen vi bor i).

Men kruxet är att vi misstänker att huset är i stort behov av renovering, och till och med missköts.

Huset har haft samma ägare sedan det byggdes (60-talet). 2009 la man om yttertaket (inklusive läkt, papp och pannor. 2000 bytte man värmepanna (elpanna), och 1980 dränerade man delar av huset.

Huset har en källare, som tycks vara boven i dramat. Puts och färg har släppt från väggarna i källaren, besiktningsprotokollet uppmäter 17-19% mikrobiell tillväxt (vad nu det egentligen säger för ett hus från 60-talet).

Säljaren uppger att det någon gång under 80-talet var det vattenläckage i källaren. Man grävde vid huskanten och la in fuktspärr (oklart om överallt eller bara delar av huset). Sedan dess ”inga mer problem”.

Samtliga tre badrum behöver renoveras, då samtliga yt- och våtskikt har passerat livslängd. Man har också i samband med takbytet fått en fuktskada på ca 20cm, då man glömde täta efter flytt av antenn. Men det ska också vara ”åtgärdat”.

Sedan lite annat smått och gott som frostsprängning i tegelfasad, bastu som luktar ”mikrobiell”, ingen jordfelsbrytare, skorsten ej sotad/kontrollerad (huset har en öppen spis/eldstad som inte använts på många år).

Mycket pekar på att grundskyddet i huset inte fungerar som det ska, eller helt enkelt behöver bytas ut.

Men är vi dumma - som trots detta vill köpa? Huset ligger ute för 3.2 miljoner. Vi har velat ha ett renoveringsobjekt och ser potentialen.

Men för dränering, tre badrumsrenoveringar, riva/ersätta bastu som luktar skit/är fuktskadad, byta panna (till något billigare i längden) etc… sedan undrar man om fuktskadorna verkligen är ”åtgärdade” som säljaren påstår eller om säljaren helt enkelt är ovetandes om ev skador.

Men som sagt - är vi dumma?
Det viktiga är ju läget allt annat går att fixxa..

Bara för det finns tre badrum innebär det inte att alla måste vara i toppskick räcker med att ett är dugligt nog att duscha i.

Gissar att dom haft för svalt i källaren vilket lett till problem så börja värm upp utrymmet..

Jag hade kontrollerat dagvattnet omgående alternativt skicka ut regnvattnet från taket långt från huset med temporära rör..

In med bergvärme eller LVVP.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.