Hej. Nu har jag i -10 grader blivit lite sugen på att riva ner lite väggar för att se hur de är isolerade och med ganska stor sannolikt behöva isolera lite mer eftersom det blir rätt kallt inomhus vintertid. Jag är väl upplyst genom träguiden hur man SKA göra detta, men min fråga är hur det sannolikt ser ut bakom innerväggen? Hur isolerade de då? Huset lär vara byggt någonstans mellan -49 och 51. Är ett vanligt egnahem eller vad det heter, med källare och inredd vind. Bäst att se om någon har lite koll innan jag börjar hugga ner väggen..

Den mesta värmen sticker ju uppåt och källaren kan kyla ner. Hur tjocka är ytterväggarna totalt?

Ja, alltså uppskattningsvis kanske 15 cm. Då är ju putsen typ 3 cm och däremellan är det väl någon cm innan man kommer in till träet. Så därför tänker jag att det ju inte är något passiv hus precis..

Det låter inte omöjligt att väggen är uppbyggd liknande som i vårt hus från 1945 innan vi gjorde om. Sett utifrån:

* Nät + puts
* 1" trä
* 1" luftspalt
* Vindpapp
* 3" trä (spontad plank)
* Tretex + tapet

Tack för svar! Ja, det verkar troligt att det ser ut så ungefär.. Hur gjorde ni med isoleringen? Sitter här och fryser under en glipa i tapeten där det nästan blåser rätt in, haha!

• Gilla
Roeven
  • Laddar…
Putsen var i risigt skick när vi köpte huset, så vi rev allt ner till 3-tumsplanken. Sedan satte vi dubbla lager 45mm-isolering + vindskydd + luftspalt + träpanel. Utom på sista sidan då vi körde 45+95mm isolering istället.

Det största problemet i vårt hus var att det var väldigt känsligt för vind. Så fort det började blåsa så sjönk temperaturen flera grader direkt. Efter renoveringen blev det en enorm förbättring.

• Gilla
Frosmo
  • Laddar…
Ah, det är inte läge att isolera utifrån tyvärr.. Försöker bli klok på hur vi ska göra det inifrån men det verkar finnas ca 709 bud om hur det bör göras. :(

Inte för mycket i alla fall utan att beakta att daggpunkten flyttas inåt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.