J jessica_lindgren skrev:
Tack för din input. Är inte detta något som borde varit upptaget i besiktningsprotokollet eller hur kan vi veta detta?
Generellt är inte besiktningstekniker speciellt duktiga på äldre hus. Och om huset exempelvis är tilläggsisolerat utan luftspalt, kan det oftast inte ses utan att man börja riva bort ytskikt som fasad eller innerväggar, och det vill inte besiktningsteknikern göra. Däremot kan hen skriva ner ett "fördjupad undersökning rekommenderas" eller något annat snömos för att friskriva sig från ansvar om det faktiskt skulle visa sig vara ett fel. Detta tillsammans med ordet "riskkonstruktion" (som ni redan sett) är viktiga delar av besiktningsteknikerns verbala verktygslåda.

Det ni kan göra på visningen är att undersöka så mycket ni kan med hjälp av era sinnen. Börja med att lukta, det första ni gör när ni kommer in i huset! Och gärna på era kläder när ni kommer hem igen. Sedan synen, titta på allt som går att se, öppna garderobsdörrar och diskbänkskåpet, lys under badkaret eller duschkabinen, samt kattgluggarna i grunden, upp och titta på vinden! Fotografera så mycket ni kan, så kan ni gå tillbaka till bilderna om ni funderar över något. Lyssna: spola toaletterna, testa dusch, handfat och kranen på diskbänken. Rinner vattnet undan eller kluckar det och gurglar konstigt? Blir varmvattnet varmt? Testa luftvärmepumparna med fjärrkontrollen, höj och sänk värmen, höj och sänk fläkthastigheten. Låter det friskt eller är det missljud? Känsel: ta med en morakniv som ni hugger in i exempelvis takstolar eller golvbjälklaget i källartaket, är träet hårt eller är det mjukt och murket?
Ni lär träffa andra spekulanter som glor konstigt på er, och är mer intresserade av att titta på utsikten eller fundera på om soffan får plats i vardagsrummet, men det är såna människor som får obehagliga överraskningar efter tillträdet.

• Gilla
Henningelvis och 4 till
  • Laddar…
H
Jag var och tittade på ett liknade hus igår. Såg bra ut tills jag kollade torpargrunden.
Jag vet inte hur dom har tänkte. Det har bytts ut en hel del men inte dom bärande som var full i mögel och rötskadade hade dom lämnat. Å det gjorde jag med om jag säger så.

Dessutom svårt att krypa längre in som ni ser på bilderna.

• Rötskadade träbalkar i torpargrund med synliga mögelfläckar. Svårframkomlig plats fylld med byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktangripen och rötskadad bärande träbjälke i torpargrund, med svåra skador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Henningelvis
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Jag var och tittade på ett liknade hus igår. Såg bra ut tills jag kollade torpargrunden.
Jag vet inte hur dom har tänkte. Det har bytts ut en hel del men inte dom bärande som var full i mögel och rötskadade hade dom lämnat. Å det gjorde jag med om jag säger så.

Dessutom svårt att krypa längre in som ni ser på bilderna.
Stiligt! Även det de har "åtgärdat" lämnar ju en hel del att önska....hyfsat otätt montage av trossbottenskivor kan man säga. 😬😂

Sen är man ju nu nyfiken på hur det har gått för TS? Blev det något köp?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.